اقدام یکجانبه کردها شکست می‌خورد

کد خبر: 502859

رئیس هیأت مذاکره کننده دمشق در ژنو پس از جلسه دوم با نماینده سازمان ملل ابراز رضایت کرد و گفت این، در صورتی است که ملاحظات دمشق در نظر گرفته بشود.

خبرگزاری فارس: «بشار الجعفری» رئیس هیئت مذاکره کننده دمشق در ژنو، در جمع خبرنگاران اعلام کرد که جلسه خوبی با «استفان دی‌میستورا» نماینده سازمان ملل در امور سوریه داشته است.
جلسه خوب و امیدوارکننده بود
الجعفری گفت: توافق کردیم ایده‌هایی که دو روز پیش بر آن توافق کردیم، را دنبال کنیم. قرار شد این ایده‌ها بیشتر بررسی شود تا در جلسه آینده مورد ارزیابی نهایی قرار بگیرد تا نماینده سازمان ملل بتواند از مرحله شکل به مرحله محتوا برسد.
نماینده دائم سوریه در سازمان ملل گفت: به طور خلاصه اگر بگویم، جلسه مفید و امیدوارکننده بود اگر همه ملاحظاتی که ما داشتیم، در نظر گرفته شود.
الجعفری در پاسخ این سوال که «در این مذاکرات، اقدامات نظامی هم در جریان بود مثلا از مرز ترکیه افرادی وارد شدند، آیا این مسائل هم بررسی شد..همچنین درباره حضور همه طرفها در مذاکرات آیا بحثی شد؟»، گفت: بله به این مسئله پرداختیم. این یکی از مواردی است که بررسی کردیم. قطعنامه سازمان ملل می‌گوید که نماینده این سازمان باید زمینه حضور گسترده طرف‌های مختلف را فراهم کند. اما در خصوص ورود نیروها از ترکیه به سوریه نیز باید بگویم که درباره این موضوع هم صحبت کردیم. قطعنامه‌های سازمان ملل (در این خصوص است) باید مورد احترام قرار بگیرد. ما فقط درباره ورود افراد مسلح از ترکیه صحبت نکردیم. بلکه درباره تروریست‌هایی که در جنوب مورد حمایت اسرائیل هستند و از اردن وارد می‌شوند، صحبت کردیم.
خروج بخشی از نیروهای روسیه، تصمیم مشترک پوتین و اسد بود
بشار الجعفری گفت: خروج بخشی از نیروهای روسیه، تصمیمی بود که مشترکا توسط رئیس‌جمهور پوتین و رئیس‌جمهور اسد اتخاذ شد. بنابراین از این تصمیم غافل‌گیر نشدیم. روسیه، متحد و دوست ما، با تصمیم مشترک دو رئیس‌جمهور وارد سوریه شد و خروج، کاهش یا استقرار مجدد نیروهای روس نیز با تصمیم مشترک دو کشور صورت می‌گیرد.
انجام اقدامات یکجانبه توسط کردها، به شکست منتهی خواهد شد
بشار الجعفری همچنین در مورد اعلام وضعیت فدرال توسط کردهای شمال سوریه، گفت: آنچه ما در اینجا در حال تلاش برای آن هستیم، حفظ یکپارچگی، اتحاد و تمامیت سوریه است. ما برای اتحاد اراضی و مردم سوریه تلاش می‌کنیم. به همین جهت در مورد اقدامات یکجانبه اظهار نظر نمی‌کنم.
او افزود: کردها نیروهای قدرتمندی در سوریه هستند که هم ما به آن‌ها افتخار می‌کنیم و هم آن‌ها به ما افتخار می‌کنند. ما چند قرن است که در این کشور همراه هم هستیم. هرگونه اقدام یکجانبه‌ای، نهایتا یک شکست کامل خواهد بود.
دمشق با تروریست‌ها مستقیما مذاکره نخواهد کرد
او در پاسخ سوالی درباره گروه‌های معارضه که متعدد هستند گفت: هیچ گروهی از گروهای مسلح نمی‌تواند بگوید که او نماینده همه است... برای همین ما الان با «معارضه‌ها» روبه‌روییم نه یک معارضه. باید جداگانه مطالب آنان بررسی شود. هر مسئله و پیشنهادی که دارند باید از طریق نماینده سازمان ملل مطرح کنند نه رسانه‌ها. این مذاکره، مذاکره سوری-سوری است.
الجعفری مذاکره مستقیم با مخالفان را رد کرد و در پاسخ به اینکه معارضه‌ای که از جانب ریاض آمده گفته که می‌تواند، مستقیما مذاکره کند، گفت: ما به عنوان نماینده دولت سوریه اصلا افتخار نداریم که با تروریست‌ها سر یک میز و سر میز مذاکره مستقیم بنشینیم. اصلا دوست نداریم که وارد مذاکره مستقیم با تروریستی شویم که مردم را کشته است. منظورم مشخصا همان تروریست است [اشاره به محمد علوش نماینده گروهک جیش الاسلام که مورد حمایت عربستان سعودی است].
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها