لاوروف: تمامی ابزار برای حل بحران قره‌باغ موجود است

کد خبر: 508246

وزیر خارجه روسیه بعد از دیدار با همتایان ایرانی و آذربایجانی خود در باکو اعلام کرد که تمامی ابزار لازم برای حل بحران کنونی قره‌باغ فراهم است.

خبرگزاری فارس: «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه تصریح کرد که عملاً تمامی ابزار لازم برای حل بحران منطقه «ناگورنی-قره‌باغ» فراهم است.

پایگاه اسپوتنیک گزارش کرد، لاوروف در یک کنفرانس خبری بعد از دیدار با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران و «المار محمدیاروف» وزیر خارجه آذربایجان در باکو گفت: «رئیس‌جمهور پوتین، توجه شخصی به این موضوع دارد و ما در سطح وزرا به صورت مداوم با همتایان آذربایجانی و ارمنی خود در قالب مذاکرات دو جانبه و سه جانبه دیدار می‌کنیم. من موافقم که تقریباً تمامی عناصر و توافقات از قبل روی میز است».

لاوروف همچنین تصریح کرد که وزرای خارجه روسیه، آذربایجان و ایران از آتش‌بس حاصل آمده در ناگورنی-قره‌باغ خرسند هستند.

وی ادامه داد: «ما نمی‌توانیم چنین موضوع جدی همچون وضعیت ناگورنی-قره‌باغ را نادیده بگیریم. ما از آتش‌بس حاصل آمده راضی هستیم...ما تلاش‌هایی برای کمک به دوستان نزدیک خود برای رسیدن به این توافق اعمال کردیم که امیدواریم مورد تبعیت قرار گیرد».

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد که پوتین مذاکرات مستقیمی با روسای جمهور آذربایجان و ارمنستان داشته است و گفت: «دیمیتری مدودف نخست‌وزیر روسیه امروز در ایروان است و فردا به باکو می‌آید. تماس‌هایی از طریق رؤسای ستاد کل روسیه، آذربایجان و ارمنستان صورت گرفته است».

اوضاع در منطقه ناگورنی-قره‌باغ به دنبال درگیری‌های شدید آذربایجان و ارمنستان در دو آوریل، رو به وخامت رفت و طرفین درگیر یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم کردند.

گفت‌وگو درباره ناگورنی-قره باغ، بر اساس اصول مادرید به پیشنهاد روسای مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری در اروپا در دسامبر 2007 در پایتخت اسپانیا آغاز شد.

این مذاکرات شامل سه اصول کلیدی است که در قانون نهایی هلسینکی نوشته شده است و آن خودداری از تهدید و استفاده از زور، حاکمیت ارضی و حق خودمختاری است.

طبق این گزارش، ناگورنی-قره‌باغ اواخر دهه 1980 به دنبال استقلال از آذربایجان بود که این مسئله منجر به جنگ بین آذربایجان و ارمنستان منجر شد و برخی گزارش‌ها مدعی هستند که این جنگ موجب شد بین سال 1988 تا 1994 بین 25 تا 30 هزار نفر کشته شوند. از آن زمان، این قلمرو تحت کنترل ارمنستان است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها