جان کری: آزادسازی موصل یک عملیات عراقی خواهد بود

کد خبر: 508698

وزیر خارجه آمریکا در سفر به عراق تاکید کرد که عملیات آزادسازی موصل به دست خود عراقی‌ها انجام خواهد شد و نیروهای آمریکایی تنها به کمک و حمایت از نیروهای عراقی در این عملیات می‌پردازند.

خبرگزاری ایسنا: به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در سفر به عراق با مسئولان عراقی از جمله حیدر العبادی، نخست وزیر این کشور دیدار و درباره اوضاع سیاسی و امنیتی عراق بحث و گفت‌وگو کرد.
جان کری در این دیدار گفت: ما بیش از 1200 هدف نفتی داعش و اهداف دیگر این گروه را منهدم کردیم. واشنگتن همچنین از صندوق بازسازی مناطق آزاد شده در تکریت و رمادی حمایت به عمل می‌آورد.
وی افزود: ائتلاف ضد داعش فشار بیشتری را با همکاری عراق علیه داعش اعمال کرده و همچنان به حمایت خود علیه سرکرده‌های این گروه تروریستی ادامه می‌دهد.
کری تاکید کرد: من می‌خواهم بار دیگر بر حمایت رئیس جمهوری آمریکا و معاون وی از العبادی در مقابله با بحران سیاسی و اقتصادی در عراق علاوه بر جنگ علیه داعش تاکید کنم.
وی گفت: عملیات آزادسازی موصل تنها یک عملیات صرفا عراقی خواهد بود که با حمایت ائتلاف ضد داعش انجام خواهد شد. نقش نیروهای آمریکایی در عراق به ارائه کمک و حمایت از نیروهای عراقی محدود می‌شود.
وزیر خارجه آمریکا گفت: آزادسازی شهر موصل از چنگال داعش در راس اولویت‌های ما قرار دارد و موصل در نهایت آزاد خواهد شد.
وی درباره تاریخ عملیات نظامی موصل چیزی نگفت.
جان کری تاکید کرد: داعش 40 درصد اراضی تحت سیطره خود را از دست داده و در حال حاضر در وضعیت نظامی و نه هجومی قرار دارد.
وی گفت: حملات ما تاثیر بسیار زیادی بر منابع مالی داعش داشته است. داعش در عراق و سوریه چند روز بیشتر دوام نخواهد آورد.
کری درباره اصلاحات در کابینه العبادی نیز گفت: تغییرات وزارتی در عراق یک مساله داخلی است و ما هیچ نقشی در آن ایفا نمی‌کنیم. من خواهان هیچ گونه مداخله‌ای در این مساله نشده‌ام و سفر من از پیش برنامه ریزی شده بود.
وی بر لزوم تلاش برای تحقق ثبات سیاسی و تشکیل دولت یکپارچه در عراق تاکید کرد و گفت: العبادی در مقابله با چالش‌های اقتصادی سیاسی و امنیتی به عنوان یک رهبر استثنایی عمل کرد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها