انتقاد مرکل از توسعه شهرک‌های یهودی‌نشین

کد خبر: 513435

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان توسعه شهرک‌های اسرائیلی در اراضی اشغالی را محکوم کرده و آن را اقدامی «غیرسازنده» برای مذاکرات موسوم به راه حل دو کشور خوانده است.

پرس تی وی: مرکل سه‌شنبه (31 فروردین) در نشستی مشترک با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین درباره بن‌بست به وجود آمده در مذاکرات خاورمیانه ابراز نگرانی کرد.
وی با بیان اینکه نگرانی خود را به اطلاع نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل رسانده است، گفت: «من به سیاست شهرک‌سازی انتقاد دارم.»
صدراعظم آلمان افزود: «بارها انتقاد خود را به اطلاع نخست وزیر اسرائیل رسانده‌ام... این شهرک‌سازی‌ها غیرسازنده هستند.»
عباس نیز به نوبه خود اظهار داشت توسعه شهرک‌سازی‌های اسرائیل بزرگترین مشکل برای کسب آزادی است.
عباس همچنین در راستای سفر بین‌المللی خود، که با هدف جلب حمایت از رای سازمان ملل برای محکوم کردن سیاست شهرک‌سازی اسرائیل انجام شده است، با یوآخیم گاوک، رئیس جمهور و فرانک‌- والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان دیدار کرد.
آخرین دور از مذاکرات موسوم به صلح بین اسرائیلی‌ها و فلسطینیان سال 2014 شکست خورد. شهرک‌سازی‌‌های غیرقانونی تل‌آویو و سرپیچی این رژیم از آزادی زندانیان ارشد فلسطینی از جمله دلایل اصلی شکست این مذاکرات بود.
در تاریخ 4 اردیبهشت 1393 (24 آوریل 2014)، پس از امضای پیمان اتحاد عباس با جنبش مقاومت حماس، مستقر در نوار تحت محاصرۀ غزه، تل‌آویو به طور رسمی مذاکرات خود را با تشکیلات خودگردان فلسطین تعلیق کرد.
اسرائیل با اعلام خبر ساخت 4800 واحد مسکونی جدید در اراضی اشغالی به این پیمان واکنش نشان داد.
مردم فلسطین می‌خواهند کرانه باختری بخشی از کشور مستقل‌شان در آینده باشد و بیت‌المقدس را نیز پایتخت این کشور اعلام کنند. 136 تن از 193 کشور عضو سازمان ملل کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند.
در عین حال، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل نیز دوشنبه با اشاره به تنش‌های اخیر در اراضی اشغالی اعلام کرد دستیابی به راه حل موسوم به دو کشور از آنچه به نظر می‌رسید دشوارتر است.
اکثر کشورهای جهان و همچنین سازمان ملل متحد شهرک سازی اسرائیل در کرانه غربی رود اردن و شرق بیت المقدس را غیرقانونی می‌دانند.
بیش از نیم میلیون اسرائیلی در بیش از 230 شهرک غیرقانونی ساخته شده پس از سال 1967 در مناطق فلسطینی در کرانه غربی و قدس شرقی زندگی می‌کنند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها