«قامشلی» ساختار نظام جدید سوریه را تعیین می‌کند؟

کد خبر: 514341

تحلیلگر لبنانی با اشاره به درگیری‌ سه روز گذشته ارتش سوریه با نیروهای کُرد در شهر «قامشلی» بر این باور است که این درگیری‌ها نقشی سرنوشت‌ساز در نظام سیاسی جدید سوریه دارد.

خبرگزاری فارس: تا این زمان، به درگیری‌های شهر «قامشلی» در استان «حسکه» (شمال شرق سوریه) بین نیروهای دفاع ملی و نیروهای کُرد وابسته به حزب «اتحادیه دموکراتیک» اهمیت چندانی داده نشده‌ است.
نتیجه این درگیری‌ها می‌تواند بر آینده نظام سیاسی سوریه تأثیر داشته باشد. به ویژه اینکه کُردها اعلام کرده‌اند که قصد دارند در شمال سوریه از جمله استان حسکه حکومت فدرالی تشکیل دهند. این مسئله نیز سبب شد که ارتش سوریه تجهیزات خود را به این استان منتقل، اوضاع را آرام و نهادهای دولتی را حفظ کند.
«ماهر الخطیب» یکی از تحلیلگران مسائل خاورمیانه، در یادداشتی در وبگاه خبری «النشره» لبنان به اهمیت نبردهای استان حکسه پرداخت و با بیان مطلب فوق نوشت: از چند ماه گذشته توافق نیمه رسمی میان دولت و کُردها شکل گرفت که بر اساس آن این استان اداره می‌شد. ولی ظاهرا دیگر ممکن است وضعیت مانند گذشته ادامه داشته باشد؛ چرا که حمایت از طرح فدرالی، مستلزم از بین بردن هر گونه نشانه‌ای از حضور دولت مرکزی از جمله نهادهای امنیتی در این استان است. این مسئله نیز سبب شد که بار دیگر به شکل بی‌سابقه‌ای اختلافات گذشته سربرآورد.
ممانعت از تبدیل جنگ با تروریسم به نزاع تجزیه‌طلبانه
خطیب سرنوشت درگیری‌های قامشلی در شمال شرق سوریه را به سرنوشت آینده سوریه مرتبط دانست و نوشت:
منابع آگاه تأکید کردند، حسکه اهمیت بسیاری برای دولت سوریه دارد؛ البته اهمیت این استان به بعد جغرافیایی آن محدود نیست بلکه بیشتر به خاطر نقش آن در حمایت از اقتصاد ملی است؛ چرا که حسکه در زمینه تولید ناخالص ملی در جایگاه چهارم قرار دارد. از این روی دولت سوریه اصرار داشته و دارد که این استان به دست گروه‌های تروریستی نیفتد. این اهمیت همچنان وجود دارد و نیروهای کرد نمی‌توانند براحتی نیروهای دولتی را از قامشلی بیرون برانند.
به گفته این منابع، 4 هزار نیروی گارد ریاست جمهوری به قامشلی و حسکه اعزام شدند تا اگر نیروهای کُرد قصد داشته باشند جنگ عیله تروریسم را به سناریوی تجزیه‌طلبانه تبدیل کنند از تمامیت ارضی سوریه دفاع شود.
از سوی دیگر، دولت سوریه همه اهتمام خود را به این جنگ خواهد داشت تا مانع از عملی شدن این طرح تجزیه‌طلبانه شود. به گفته این منابع، نیروهای کرد دعوت‌ روسیه و سوریه برای گفت‌وگو و مشارکت در مذاکرات ژنو-3 را رد کردند. این در حالی است که برخی کشورها نیز قصد داشتند کُردها در این مذاکرات شرکت نکنند و در عوض کمک‌هایی به آنها ارسال کردند.
این منابع همچنین اعلام کردند، حزب اتحادیه دموکرات کُردها مایل است که از این وضعیت متشنج سوء استفاده کند تا از این طریق پایه‌های حکومت فدرالی که در پی آن هستند محکم شود. ولی وضعیت بدین گونه باقی نمی‌ماند. خصوصا اینکه بیشتر قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بر تمامیت ارضی سوریه اصرار دارند.
از سوی دیگر، برخی از کشورهای همسایه نیز هر گونه طرح جدایی‌طلبانه را هر چند که تحت حمایت کشورهای بزرگ باشد نمی‌پذیرند؛ زیرا این مسئله بسرعت بر اوضاع داخلی این کشورها تأثیر می‌گذارد.
خطیب در پایان نوشت: قامشلی اوضاع بسامانی ندارد. نشانه‌ها حاکی از این مسئله است که هر لحظه امکان دارد جنگ بزرگی در این منطقه صورت بگیرد، ولی قدر مسلم اینکه تصویر آینده این شهر در ترسیم آینده نظام سیاسی سوریه نقش برجسته‌ای ایفا خواهد کرد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها