ناکامی سعودی‌ها در یمن با وجود میلیاردها دلار هزینه

کد خبر: 514704

رژیم آل سعود با وجود دهها میلیارد دلار هزینه و صدها کشته، در تجاوز نظامی به یمن ناکام بوده و به اهداف اعلامی خود دست نیافته است.

پرس تی وی: براساس گزارش تحلیلی رویترز، یکی از اهداف کمپین عربستان در تجاوز به یمن، تامین امنیت مرزهای سعودی عنوان شده بود، اگرچه این تجاوز موجب ناامن‌تر شدن مرزهای ریاض شده است.
برخی منابع دیپلماتیک ائتلاف سعودی گفته‌اند در حملات نیروهای یمنی به سربازان و نیروهای گارد مرزی عربستان، دستکم 400 تن از سعودی‌ها کشته شده‌اند.
این آمار در حالی منتشر شده که ائتلاف تحت رهبری سعودی اعلام کرده است تا زمان پایان عملیات نظامی در یمن، شمار تلفات سعودی‌ها را در این جنگ اعلام نخواهد کرد.
در همین حال بی تجربگی مزدوران سعودی در تجاوز به یمن بارها کار دست آنها داده است؛ در یک نمونه که در ماه سپتامبر در استان مارب یمن روی داد، حدود 150 مزدور سعودی که در یک منطقه گردهم آمده بودند، هدف حمله موشکی مبارزان انصارالله و نیروهای یمنی قرار گرفتند و کشته شدند.
تصویری از لاشه جنگنده سعودی که در تیراندازی مبارزان یمنی منهدم شده است. بهار 1394 (عکس از رویترز)
میلیاردها دلار هزینه ناکامی در یمن
رژیم آل سعود 6 سال پیش در یک نمونه از خریدهای نظامی خود از امریکا، قراردادی به ارزش بیش از 60 میلیارد دلار امضا کرد و دهها فروند جنگنده اف-15، بالگرد آپاچی و دیگر تسلیحات پیشرفته نظامی از واشنگتن خریداری کرد.
تسلیحات نظامی و میلیاردها دلار هزینه نیز برای سعودی‌ها کارساز نبوده است و آنها که سال گذشته به بهانه بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی یمن به این کشور فقیر عربی لشکرکشی کردند، در این مسیر ناکام ماندند.
عربستان سعودی در حالی که پس از امریکا و چین سومین بودجه نظامی جهان را در اختیار دارد، عملکرد نظامیانش در یمن از دید کارشناسان نظامی قابل قبول نبوده است. نیروهای مسلح این کشور عربی در اغلب اوقات از آمادگی لازم جهت عملیات برخوردار نبوده و اشتباهاتی مرگبار مرتکب شده‌اند.
حملات هوایی عربستان سعودی به یمن هزاران کشته و زخمی برجای گذاشته است. (عکس از رویترز)
ائتلاف سعودی مسئول دو سوم تلفات یمن
براساس اعلام سازمان ملل، حملات هوایی ائتلاف سعودی در یمن، عامل بیش از دو سوم مرگ و میرهای یمن بوده است.
همچنین مبارزان انصارالله و نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح رئیس جمهوری اسبق یمن تقریبا هر روز مواضع سعودی‌ها را در مناطق مرزی دو کشور هدف قرار داده و صدها تن از آنان را به هلاکت رسانده‌اند.
در همین حال یکی از مقامات برجسته دولت باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا گفت مداخله نظامی عربستان سعودی در یمن، نفوذ نظامی ریاض در منطقه را زیر سوال برده و «تلاش‌ها به منظور تشکیل یک نیروی نظامی عربی تحت رهبری عربستان سعودی را ناکام گذاشته است. (ریاض) هنوز راه زیادی (برای تشکیل نیروی نظامی عربی و نفوذ نظامی گسترده در منطقه) در پیش دارد.»
در پشت صحنه این تجاوز، غرب نیز درگیر این مناقشه شده است. به گفته مقامات امریکایی، 50 تا 60 نیروی نظامی این کشور مشغول هماهنگی و پشتیبانی از نیروهای ائتلاف سعودی در تجاوز به یمن هستند. همچنین نظامیان امریکایی مستقیما در مرکز فرماندهی عملیات عربستان در ریاض مستقر هستند. انگلیس و فرانسه، دیگر تامین کننده تجهیزات نظامی عربستان سعودی نیز کمک‌هایی در راستای تجاوز نظامی ریاض به یمن انجام داده‌اند.
دیدار باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان در ریاض (عکس از رویترز)
ناکامی سعودی‌ها در جلب حمایت دیگر کشورها در تجاوز به یمن
ریاض پیش از آغاز عملیات نظامی در یمن در فروردین 1394، تلاش کرد تا ائتلافی متشکل از اکثر کشورهای مسلمان را برای تجاوز نظامی به یمن گردهم آورد؛ اگرچه هیچ یک از متحدان قدرتمند مسلمان عربستان از جمله مصر، پاکستان و ترکیه، به این ائتلاف ملحق نشدند و شاید بتوان گفت از ابتدا شکست این عملیات قابل پیش بینی بود.
در همین حال احمد العسیری سخنگوی ائتلاف تحت رهبری عربستان مدعی شد ریاض هرگز خواستار اعزام گسترده نیروی نظامی برای عملیات در یمن نشده زیرا معتقد است که عملیات گسترده زمینی در یمن نمی‌تواند سازنده باشد.
ترکیه از ابتدا تصمیم گرفت در این عملیات شرکت نکند؛ پارلمان پاکستان نیز حکم به بی طرفی دارد، اگرچه پرچم این کشور مدتی به عنوان یکی از نیروهای ائتلاف تحت رهبری سعودی در یمن برافرشته شد. مصر نیز تنها به اعزام یک ناو به منطقه اکتفا کرد و عملا ریاض را در راه تجاوز به یمن همراهی نکرد.
عملا متحدان قدرتمند عربستان سعودی در منطقه، ریاض را در تجاوز به یمن حمایت نکردند و تنها چند کشور عربی از جمله امارات متحده عربی در این مسیر با سعودی‌ها هم پیمان شدند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها