آلودگی هوا در انگلیس و انتقاد از دولت

کد خبر: 515937

کمیسیونی متشکل از نمایندگان احزاب مختلف پارلمان بریتانیا با انتشار گزارشی آلودگی هوا در انگلیس را «وضعیتی اضطراری برای بهداشت عمومی» توصیف کرده‌اند.

پرس تی وی: نمایندگان پارلمان انگلیس خواستار اقدامات فوری دولت برای مقابله با بحران آلودگیِ هوا از جمله اجرای طرح از رده خارج کردن خودروهای قدیمی دیزلی شدند.
براساس داده‌هایی که دولت انگلیس منتشر کرده است، آلودگی هوا سالانه در این کشور منجر به مرگ زودرس حدود 40 تا 50 هزار نفر می‌شود. وزرای انگلیسی پس از شکست در پروندۀ آلودگی هوا در دیوان عالی در سال 2015، متعهد شدند طرح جدیدی برای مقابله با این بحران ارائه دهند.
اما براساس گزارش انتقادآمیز نمایندگان پارلمان که روز چهارشنبه (8 اردیبهشت) منتشر شد، طرح‌های دولت برای مقابله با این بحران کافی نیست. در این گزارش از دولت خواسته شده است قدرت بیشتری در اختیار مقامات محلی ده‌ها شهر قرار بگیرد تا بتوانند با فعالیت آلاینده‌ها به صورت قانونی برخورد کنند.
روزنامۀ انگلیسی گاردین روز شنبه با انتشار گزارشی اعلام کرد اگزوز خودروها یکی از علل عمدۀ آلودگی هوا در بریتانیا است و 97 درصد از خودروهای دیزلی مدرن بیش از حد قانونی آلاینده نیتریوس آکسایدز (NOx) تولید می‌کنند.
در ماه فوریه (حدود دو ماه پیش) وزرای کابینۀ انگلیس از مقررات واقع‌بینانه‌ترِ اتحادیۀ اروپا در مورد آلودگی هوا حمایت کردند، اما بر اساس این قوانین خودروهای جدید تا سال 2021 می‌توانند دو برابر حد مجاز آلاینده تولید کنند و بعد از آن این آلودگی می‌تواند 50 درصد بیش از حد تعیین شده باشد.
نمایندگان پارلمان انگلیس در گزارش خود از وزرای کشور خواسته‌اند محدودیت این قوانین را افزایش دهند.
کمیسیون منتخب محیط زیست، غذا و امور روستاییِ پارلمان انگلیس که نیل پاریش، نمایندۀ حزب محافظه‌کار ریاست آن را برعهده دارد، در گزارش خود نوشت: «دولت باید هم‌اکنون برای مقابله با وضعیت اضطراریِ بهداشت عمومی کاری کند. کیفیتِ پایین هوا در حال آسیب رساندن به محیط زیست بریتانیا و سلامت ملی است: سطح آلودگی در چندین دهۀ گذشته به طور قابل توجهی کاهش یافته است، اما این کاهش نتوانسته است از مرگ و میر زودرس 40 تا 50 هزار نفر در هر سال جلوگیری کند.»
آلن اندروز، یک وکیل در سازمان کلاینت‌ارث (ClientEarth) که در پروندۀ آلودگی هوا در دیوان عالی انگلیس در سال 2015 دولت را شکست داد، در این باره گفت: «ما به دولت اعلام کرده‌‎ایم که باید پنج سال در زمینۀ آلودگی هوا اقدام کند. با توجه به پروندۀ حقوقی ما، دولت موظف به اقدام شد. اکنون، با گذشت تقریباً یک سال، یک گروه چندحزبی از نمایندگان پارلمان خواستار اقدام دولت شده‎اند. به نظر می‌‎رسد همه به غیر از وزرای مسئول، در مورد نیاز فوری به اقدام در مورد هوای مسموم ما، اتفاق نظر دارند.»
کلاینت‌ارث پیشتر طرح دولت انگلیس برای مقابله با آلودگی هوا را «توهین» به افرادی تلقی کرد که «آلودگی هوا آن‌ها را بیمار و در آستانۀ مرگ قرار داده است».
کارشناسان کیفیت هوا در دانشگاه کینگزِ لندن و شهرداری پایتخت انگلیس نیز از گزارش اخیر نمایندگان پارلمان حمایت کرده‌‌اند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها