دموکراسی شعاری که اروپا درحال فراموشی آن است

کد خبر: 517225

تهدیداتی مانند بحران اقتصادی و ورود سیل پناهجویان به اروپا باعث شده که در عمل شعار دموکراسی را فراموش کرده و به فکر ایجاد حائل و بستن مرزهای خود بیافتد.

خبرگزاری تسنیم: به نقل از اندیشکده رند، مهاجرت، نابرابری، تنزل طبقه متوسط، بحران اروپا و عدم اعتماد نهادهای این قاره معضلاتی است که نتیجه آن در رای‌های شهروندان اروپایی خود را نشان داده است. هرچند سالهاست که مقامات قاره سبز با سر دادن شعار دموکراسی پیش رفته‌اند اما در واقعیت حمایت از احزاب رادیکال در اروپا افزایش یافته است.
احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات که خواستار انسجام قاره اروپا هستند اخیرا در سراسر اروپا با تهدیداتی مواجه شده‌اند. احزاب افراطی جدید درحال شکل‌گیری در نقاط مختلف این قاره هستند. به عنوان نمونه اتحاد دموکرات مسیحی در آلمان هر 4 سال یک میلیون رای‌دهنده خود را به دلایل جمعیتی از دست می‌دهد. این شرایط برای حزب سوسیال دموکرات آلمان نیز صادق است. قربانیان بیکاری بالا در آلمان، ایتالیا، اتریش، اسپانیا و نقاط دیگر که عمدتا جوانان هستند همواره رای‌دهندگانی غیرقابل پیش‌بینی به شمار می‌روند.
نارضایتی‌های اخیر در اروپا به شکلی است که می‌توان آن را گامی به سمت شکل‌گیری یک پوپولیسم استبدادگرا تلقی کرد. روند کنونی به شکلی است که شباهت بسیاری به اتفاقات نیمه اول قرن گذشته دارد. دلیل احتمال شکل‌گیری سیاست‌های استبدادگرا تاثیراتی است که موضوعاتی مانند مشکلات اقتصادی و بحران مهاجرت ایجاد کرده‌اند و باعث شده افکار عمومی در قاره اروپا که همواره شعار دموکراسی و حقوق بشر را سر می‌داد به فکر بستن مرزهای خود در برابر مهاجران بیافتد. پیش از این کشورهای شرق اروپا عملا مانع از ورود مهاجران شده بودند اما ایجاد حائل توسط کشوری مانند اتریش در مرز اسلونی و ایتالیا تامل برانگیز به نظر می‌رسد.
اروپا به سمت ساخت موانع بازگشته است. ظاهرا ایجاد محدودیتهای تجاری و فرسایش بازار یکپارچه چندان دور از ذهن نیست. طرح موضوعاتی مانند خروج برخی کشورها از اتحادیه اروپا مانند بریتانیا نیز بیانگر همین موضوع است. برای سیاستمدارانی که تمایل به برافراشتن پرچم‌های ملی خود و متحد کردن پیروانشان در برابر تهدیدات خارجی (فرضی یا واقعی) دارند، بازگشت به حکومتهای استبدادی چندان دور از ذهن نیست.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها