اس اس ۳۰ بمب هسته‌ای روس‌ها که می‌تواند تگزاس را نابود کند!/ بمبی که حتی سپرهای ضدموشکی توان مقابله با آن را ندارند

کد خبر: 522335

جزییات به دست آمده از این موشک بسیار کم است. یک سایت روسی اس‌اس-۳۰ را موشک دو مرحله ای با ۱۰۰ تن وزن و برد ۶۲۰۰ مایل معرفی می‌کند. در صورت پرتاب از شرق روسیه، این موشک می‌تواند به شهرها و پایگاه‌های نظامی آمریکای شمالی اصابت کند.

اس اس ۳۰ بمب هسته‌ای روس‌ها که می‌تواند تگزاس را نابود کند!/ بمبی که حتی سپرهای ضدموشکی توان مقابله با آن را ندارند
بمب هسته‌ای سرویس بین الملل فردا: روسیه موشک هسته‌ای جدیدی دارد که می‌تواند مساحتی برابر با تگزاس یا فرانسه را نابود کند؛ البته یک موشک اس‌اس-۳۰ با ۱۲ کلاهک مستقل نمی‌تواند به تنهایی تگزاس یا فرانسه را از بین ببرد؛ در واقع، هیچ کس نمی تواند به تنهایی به تگزاس حمله کند. اگر روسیه شهرهای تگزاس را از بین ببرد به این معنی است که در حال تخریب شهرهای دیگر آمریکا و متحدینش است و آمریکا و متحدینش با حمله هسته‌ای پاسخ روسیه را خواهند داد. امروز ذخایر ۷ هزار سلاح هسته‌ای مسکو که ۱۸۰۰ سلاح آن در حال آماده باش است و ذخایر آمریکا و حدود ۱۰۰۰ کلاهک هسته‌ای دیگر در دنیا، برای تخریب حیات در کره زمین کافی است. موشک جدید روسیه تغییری در این معادله ایجاد نمی‌کند.
اما نباید این موشک را دست کم گرفت. اس‌اس-۳۰ تنها کمی قدرت تخریبی بیشتری نسبت به موشک‌های قبلی روسیه دارد؛ اما اینکه بدانیم این موشک نماینده چه چیزی است ماجرا را ترسناک می کند. تعطیلات هسته‌ای بعد از جنگ سرد به پایان رسیده و رویارویی هسته‌ای بازگشته و دنیا به مکان ترسناکی تبدیل شده‌ است.
مسکو در سال ۲۰۰۹ موشک اس‌اس‌-۳۰ را جایگزین موشک قدیمی دوران جنگ سرد اس‌اس-۱۸ کرد. کرملین می‌خواهد موشک‌ها تا ۲۰۱۸ آماده شوند.
جزییات به دست آمده از این موشک بسیار کم است. یک سایت روسی اس‌اس-۳۰ را موشک دو مرحله ای با ۱۰۰ تن وزن و برد ۶۲۰۰ مایل معرفی می‌کند. در صورت پرتاب از شرق روسیه، این موشک می‌تواند به شهرها و پایگاه‌های نظامی آمریکای شمالی اصابت کند.
نقشه حمله موشکی آمریکا نیز مشابه این برنامه است و می‌تواند از همان مسیر به شهرها و پایگاه‌های روسیه اصابت کند.
این دو نقشه طی ۵۰ سال تغییر زیادی نداشته‌اند. موشک‌های هسته‌ای نیز تغییر زیادی نداشته‌اند. موشک قدیمی‌تر اس‌اس-۱۸ کمی سنگین‌تر از اس‌اس-۳۰ بوده و بردی مشابه داشته و می‌تواند ۱۰ هدف‌گیری مستقل چندگانه انجام دهد. اما کنترل موشک اس‌اس-۳۰ آسان‌تر خواهد بود.
اس‌اس-۳۰ مجهز به چندین شراره ضد موشک است که می‌تواند خط دفاعی آمریکا را فریب دهد؛ اما هیچ کشوری مجهز به سپر دفاعی موشکی نیست که بتواند یک موشک سنگین بین قاره‌ای بالستیک را که سرعتی ۲۰ برابر سرعت صوت دارد، متوقف کند. سیستم پرهزینه ضد موشکی آمریکا می‌تواند موشک‌های اندازه متوسط با سرعت کم از طرف کره شمالی یا ایران را متوقف کند.
مسئله نگران کننده این است که روسیه می‌خواهد اس‌اس-۱۸ قدیمی خود را جایگزین کند. از زمان پایان جنگ سرد در ۱۹۹۱، واشنگتن و مسکو ذخایر هسته‌ای خود را هزاران کلاهک کاهش داده‌اند.
اما ظهور دوباره ارتش روسیه تحت فرماندهی ولادیمیر پوتین و تنش‌ها بر سر جنگ روسیه در گرجستان در ۲۰۰۸ و الحاق کریمه به روسیه در ۲۰۱۴، تلاش‌ها برای خلع سلاح هسته‌ای را متوقف کرده است.
اولگا اولیکر، تحلیل‌گر مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک در گزارشی جدید می‌گوید: با تشدید شدن تنش‌ها بین روسیه و غرب، مقامات کرملین بر توان هسته‌ای روسیه تاکید کرده یا تهدید به استفاده از آن می کنند. روسیه توسعه سلاح‌های جدید هسته‌ای را شروع کرده تا بتواند توان فعلی هسته‌ای خود را حفظ کند. اس‌اس-۳۰ یکی از سلاح‌های جدید است. روسیه همچنین در حال کار روی موشک هسته‌ای با سکوی پرتاب زیردریایی و یک زیردریایی جدید برای حمل ‌آن و همچنین، موشک‌های کروز جدید و بمب‌افکن‌های جدید برای حمل شان است.
هانس کریستنسن و رابرت نوریس متخصصان هسته‌ای، در بولتن دانشمندان هسته‌ای می‌گویند: تا زمانی که به توافق کاهش سلاح جدید در آینده نزدیک دست نیابیم، ذخایر استراتژیک هسته‌ای روسیه کاهش نخواهند یافت. نگرانی‌ها درباره مقاصد روسیه با توجه به افزایش رزمایش‌های نظامی و تصریح به استفاده از هسته‌ای علیه دیگر کشورها افزایش خواهد یافت.
آمریکا نیز کاهش سلاح‌های هسته‌ای خود را متوقف کرده است. پنتاگون در سال‌های اولیه برنامه ۱۰ ساله ۳۵۰ میلیارد دلاری برای به روز رسانی موشک‌هایی با کلاهک هسته‌ای با پایه پرتاب زمین و ساخت زیردریایی و بمب افکن‌های هسته‌ای است. دولت اوباما این برنامه را تنها یک به روز رسانی معرفی کرده است.
لو این، محقق دانشگاه دفاع ملی پکن می‌گوید: سرمایه گذاری سنگین آمریکا در به روز رسانی هسته‌ای مغایر اهداف خلع سلاح هسته‌ای است.
برنامه اس‌اس-۳۰ نشان می‌دهد روسیه علاقه‌ای به امضای پیمان هسته‌ای جدیدی ندارد و این مسئله بسیار ترسناک‌تر از تخریب تگزاس توسط موشک‌های روسیه است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها