اعطای حق رأی به زنان به روایت پوسترها / جای زن در خانه است!

کد خبر: 542609

در جریان مبارزات زنان برای کسب حق رای در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، مخالفان، یک پروپاگاندا علیه زنان به راه انداختند که مهم‌ترین ابزارش پوسترها و کارت پستال‌ها بودند. این آثار، تصویری تمسخرآمیز از نتایج اعطای حقوق اجتماعی و سیاسی به زنان را ترسیم می‌نمودند.

اعطای حق رأی به زنان به روایت پوسترها / جای زن در خانه است!
سرویس بین الملل فردا:

گرچه امروز دموکراسی و داشتن حق رأی برای همه ظاهرا از ارزشهای بنیادین غرب است اما تا همین یکصد سال قبل، این موضوع از منظر سیاستمداران غربی یک ضد ارزش بود. تصویر سینمایی زنان قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم که دامن‌های بلند می‌پوشیدند و با لبخندی بر لب و کلاهی بر سر مورد احترام مردها قرار می‌گرفتند یک روی سکه هست. روی دیگر سکه، زنانی هستند که در راه کسب حق رأی با جریانی شدید از تحقیر و تمسخر مواجه می‌شدند.

خطرهای حق رای برای زنان!
شعار پوستر سمت راست: زندگی فقط توالی امور لعنتی است - خانه‌ زنی که به دنبال حق رای است.
شعار پوستر سمت چپ: صلح آخر
حق رای زنان در انگلستان
در سال ۱۸۶۶، زنان انگلیسی دادخواستی مبنی بر تغییر قانون انتخابات و اعطای حق رای به زنان را به مجلس انگستان ارائه نمودند. این دادخواست با اعتراض خشونت‌بار مخالفین رو به رو شد. مجلس انگلستان معتقد بود حق رأی زنان بزرگ‌ترین خطرات برای انگلستان را به همراه خواهد آورد زیرا دخالت زنان در سیاست، زندگی سیاسی را مبتذل کرده و در عین حال تهدیدی برای ثبات خانواده به شمار می‌آید.
در سال ۱۸۶۷، نخستین جامعه ملی حق رأی زنان تأسیس گردید. اعضای این جامعه که به سافروجت‌ها (به معنی هواداران حق رأی برای زنان که از کلمه از واژه انگلیسی «سافریچ» به معنای حق رای گرفته شده است) معروف شدند تا پایان قرن نوزدهم بیش از چهل دادخواست دیگر به منظور اعطای حق رأی به زنان به مجلس انگلستان ارائه دادند.
خطرهای حق رای برای زنان!
پوستر سمت راست: می خواهم رأی دهم اما زنم به من اجازه نمی‌دهد
در سال ۱۹۰۳ سافروجت‌ها به تظاهرات خیابانی روی آوردند و در اجتماع آنها در ژوئن ۱۹۰۸ در لندن، بیش از پانصد هزار زن طرفدار حق رأی زنان، حضور یافتند. برخی از مبارزات سافروجت‌ها درانگلستان با خشونت همراه بود به نحوی که چندین کلیسا ویران شد و نخست‌وزیر نیز چندبار مورد سوءقصد قرار گرفت. بسیاری از طرفداران حق رأی زنان زندانی شدند و این امر منجر به شروع اعتصاب سراسری زنان گردید.
سرانجام در سال ۱۹۱۸، حق رأی زنان انگلیسی به رسمیت شناخته شد با این وجود همچنان پاره ای تفاوت‌ها در مورد مردان و زنان وجود داشت. از جمله آنکه حداقل سن رأی برای زنان ۳۰ سال و برای مردان ۲۰ سال بود. در سال۱۹۲۱، حدود یک سوم زنان انگلستان برای نخستین بار در انتخابات ملی شرکت کردند. پس از به دست آوردن حق رأی زنان در سال ۱۹۱۸، جنبش‌های طرفدار حقوق زنان در انگلستان و دیگر کشورهای اروپایی رو به زوال گذاشتند و زنان انقلابی بیشتر جذب جنبش‌های دیگر ضدفاشیسم می‌گردیدند.
خطرهای حق رای برای زنان!
شعار پوستر سمت راست: همسرم به سافروجت‌ها پیوست و از آن به بعد دوران رنج من آغاز شد.
شعار پوستر سمت چپ: چه کسی گفت طلاق!
حق رأی به زنان در آمریکا
زنان آمریکایی نیز همانند انگلیسی ها از حق رای برخوردار نبودند. در سال ۱۸۲۰، بیش از ۲۰۰۰ زن آمریکایی ازدولت ایالات متحده درخواست نمودند تا به زنان نیز حق رای داده شود که این درخواست مورد اعتنای دولت آمریکا واقع نشد.
جنگ جهانی اول انگیزه و محرک نهایی برای کسب حق رأی برای زنان در ایالات متحده را فراهم آورد. پس از آن‌که وودرو ویلسون، رئیس جمهور وقت، انگیزه آمریکا از شرکت در جنگ جهانی اول را دموکراسی اعلام کرد، خشم زنان آمریکایی برانگیخته شد. زنان حاضر در سخنرانی‌های عمومی رئیس‌جمهور، از وی می‌پرسیدند: «آقای رئیس‌جمهور، اگر شما صادقانه آرزوی کمک به منافع همهٔ مردم را دارید، چرا با اعطای حق رأی سراسری به زنان مخالفت می‌کنید؟»
سرانجام در ژانویهٔ ۱۹۱۸ رئیس‌جمهور درخواست زنانی که در سخنرانی‌های عمومی او اعتراض می‌کردند را پذیرفت و خطابه‌ای نیز در طرفداری از اعطای حق رأی به زنان ایراد کرد. سرانجام در سال ۱۹۲۰، کنگره اصلاحیهٔ نوزدهم قانون اساسی ایالات متحده را تصویب کرد که به موجب آن زنان نیز همانند مردان از حق رأی برخوردار شدند.
پوسترها و رسالت مبارزه با حق رأی زنان!
در جریان مبارزات زنان برای کسب حق رأی، مخالفان، یک پروپاگاندا علیه زنان به راه انداختند که مهم‌ترین ابزارش پوسترها و کارت پستال‌ها بودند. این آثار تصویری تمسخرآمیز از نتایج اعطای حقوق اجتماعی و سیاسی به زنان را ترسیم می‌نمودند. در اغلب این پوسترها مردها در موقیعت‌های زنانه نشان داده می‌شدند و جا به جایی نقش‌های جنسیتی به عنوان نتیجه ورود زنان به عرصه سیاست معرفی می‌شد. در برخی دیگر از این آثار، روی نقاط ضعف زنان تاکید شده و در دسته ای دیگر حس نفرت مردان از فعالیت‌های سیاسی-اجتماعی بازتاب یافته است.
به طور کلی این آثار ایده تغییرات را امری ترسناک نشان می‌دهند که نباید مورد پذیرش قرار گیرد و همچنین حقوق زنان را حمله به ارزشهای خانوادگی و تعدی به جایگاه مردان در جامعه قلمداد می‌کنند.
خطرهای حق رای برای زنان!
شعار پوستر سمت چپ: جایگاه یک زن در خانه است.
خطرهای حق رای برای زنان!
خطرهای حق رای برای زنان!
شعار پوستر بالا: کاری که با سافروجت‌ها خواهم کرد
خطرهای حق رای برای زنان!
پوسترهایی که به تحقیر زنان و سوءاستفاده از نقاط ضفشان می‌پردازند.
خطرهای حق رای برای زنان!
در این پوسترها مردان در نقش مادری و به جای شمایل حضرت مریم ترسیم شده اند.
مخاطرات حق رأی زنان!
در پوستر سمت راست یک سافروجت به مثابه یک کودک و در پوستر سمت چپ عاری از زیبایی‌های زنانه نشان داده شده است.
خطرهای حق رای برای زنان!
خطرهای حق رای برای زنان!
شعار پوستر بالا: معما- سر موش را پیدا کنید.
خطرهای حق رای برای زنان!
خطرهای حق رای برای زنان!
شعار پوستر بالا: سافروجت‌ها در حال حمله به پلیس
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها