پیگیری برای لغو روادید برای اربعین ادامه دارد/ وضعیت سربازان و ممنوع‌الخروج‌ها برای اربعین

کد خبر: 566291

هنوز به جایی نرسیده ایم و نخواهیم رسید. در شرایط فعلی روادید را عراق 40 دلار می گیرد. در صورتی که مشکلات شدید مالی دارند، بعید می دانم که عراقی ها به لغو روادید رضایت دهند. در هر حال پیگیر هستیم.

پیگیری برای لغو روادید برای اربعین ادامه دارد/ وضعیت سربازان و ممنوع‌الخروج‌ها برای اربعین

سرویس بین الملل فردا؛ محمد مهدی شیخ‌صراف: چند سالی است که پیاده روی اربعین به یکی از مناسک مهم و محبوب میان محبین اهل بیت در ایران تبدیل شده و هر ساله صد ها هزار نفر از مردم کشور برای این مراسم به عراق سفر می کنند به این بهانه به گفتگویی با دکتر میر مسعود حسینیان سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلا پرداختیم که در ادامه می خوانید:

فردا: همان طور که مستحضر هستید استارت اربعین از عرفه می خورد که انشالله قرار است زائرین بیایند. از الان که زمزمه ها شروع شده آیا پیش بینی و برنامه خاصی هم برای عرفه و اربعین تدارک دیده شده است؟

استارت این موضوع قبل از عرفه خورده شده و چند ماهی است که کمیته های آن در ایران و در حدود 14 کمیته در زمینه های مختلف تشکیل شده است؛ از ابتدای ثبت نام، اعزام، حمل و نقل، اسکان، تغذیه و امنیت و موارد مختلف دیگر.

در کربلا نیز مانند سال‌های گذشته کمیته هایی تشکیل داده ایم. در سال گذشته در عراق چند فرماندهی داشتیم و به عبارتی می توان گفت چند ستاد اصلی در کربلا، نجف، بصره و بغداد داشتیم که سرکنسول‌های ما در این شهرها مسئولیت این ستادها را برعهده داشتند که خود ما در کربلا شش کمیته زیر مجموعه ستاد داشتیم. کمیته اسکان، تغذیه، امنیت، فرهنگی، بهداشتی و کارهای اداری که کنسولی می شد و مسائل دیگر.

همه این کارها تقسیم شده است و امسال نیز طبق روال سال های گذشته این کارها انجام خواهد شد و جلساتی با مسئولین و دوستان بعثه انجام شده است. دوستان شمسا، هلال احمر .

عرفه تمرینی است برای اربعین، خصوصا امسال که ما مکه را نداریم حدس می زنیم که تعداد زوار ما خیلی بیشتر خواهد بود. حداقل دو برابر سال گذشته. در سال 94 حدود 16 هزار زائر حج و زیارتی داشتیم و تقریبا همین تعداد زوار آزاد.

امسال پیش بینی می کنیم حدود 50 هزار زوار داشته باشیم. خیلی از دوستانی که حج نمی روند، طبیعتا به این سمت تمایل دارند. امسال برای عرفه آمادگی بیشتری داریم. به عنوان مثال با بعثه مقام معظم رهبری هماهنگ شده است و با عتبات مقدس امسال دو مراسم داریم.

به دلیل کمبود مکان و ازدحام جمعیت در صحن حضرت عباس(ع) و صحن امام حسین(ع) دو مراسم برگزار می‌شود. علت آن این است که زمان برگزاری این مراسم با برنامه های دوستان عراقی همزمان است و ممکن است زائرین ایرانی مشکل زبان داشته باشند بنابراین دو مکان در نظر گرفته شده است.

همچنین در کوفه مراسم در مسجد برگزار می شود. ضمن اینکه وسیله حمل و نقل برای زواری که در کاظمین، کوفه و نجف هستند آماده شده است و اگر می خواهند در آن روز بیایند و در مراسم شرکت کنند خود حج و زیارت امکانات را فراهم کرده است

فردا: در بحث لغو روادید چه اقدامی انجام داده اید؟

هنوز به جایی نرسیده ایم و نخواهیم رسید. در شرایط فعلی روادید را عراق 40 دلار می گیرد. در صورتی که مشکلات شدید مالی دارند، بعید می دانم که عراقی ها به لغو روادید رضایت دهند. در هر حال پیگیر هستیم.

حسینیان

فردا: حضور شهرداری تهران در اربعین در سال‌های گذشته چطور بوده است؟

با توجه به اصلی که برای خود عراقی ها گذاشتیم در تمام زمینه ها برای کمک و مشاوره حاضر هستیم، اصل را بر این گذاشتیم که خود عراقی ها کارها را انجام دهند. اما در زمینه نظافت و تمیز کردن شهر، عراقی ها آمادگی و امکانات لازم را برای مراسم اربعین با توجه به جمعیت سنگین آن ندارند.

کربلا در کل 10 الی 15 هزار تخت بیمارستانی، هتل ها و ... دارد از طرفی نیرو لازم دارد. در بحث نظافت مشکل دارد. انشاالله مثل سال‌های گذشته و سال گذشته اکیپ مفصلی از شهرداری خواهد آمد. سال گذشته از 7 الی 8 روز قبل از اربعین اکیپی آمد و نظافت را بر عهده گرفت تا بعد از اربعین. امسال هم این موضوع تکرار خواهد شد.

فردا: ارزیابی شما از عملکرد شهرداری به چه صورت آمده بود؟

سال گذشته شهردار تهران رسما حضور نداشت و آقای توکلیان شهردار مرقد حضرت امام خمینی(ره) آمده بود. ممکن است البته ممکن است عراقی ها با حضور فیزیکی ما راحت نباشند و گله کنند که همین طور هم بوده است. بالاخره حساسیت هایی برای لباس هایی که شهرداری و ایرانی ها در آنجا می پوشند و با آن حضور دارند وجود دارد در این میان برخی اما و اگرهایی را بکار می برند که باعث ایجاد حساسیت بین مردم عراق می شود که شهرداری توانایی انجام این کار را ندارد. در هر صورت نیاز به این کمک وجود دارد.

در هر صورت شهرداری جمعا یک ماه قبل و بعد از اربعین برای کمک رسانی در اینجا حضور دارند.

فردا: یکی از مشکلاتی که در سال های گذشته وجود داشته است این بود؛ زواری که بدون مدارک وارد خاک عراق می شدند با مشکل مواجه می شدند. آیا سال گذشته هم این چنین بوده است؟

سال گذشته حدود 40 نفر و بیشتر به این مشکل برخورد کردند که خیلی ها را توانستیم رد کنیم. بارها گفته شده که عراقی ها به چند مورد ایراد می گیرند. اول داستان مواد مخدر است. قبل از اینکه تشخیص دهند مواد مخدر هست یا نه تنبیه می کنند. برخورد سنگینی دارند. معتاد را متهم می دانند نه مثل ما بیمار. اول متهم را تنبیه می کنند و بعد بررسی می کنند.

دوم ورود و اقامت غیر مجاز است. به شدت با آن بر خورد می کنند که سال گذشته بیشتر در این مورد به مشکل برخوردیم. مقام معظم رهبری فرمودند که حاکمیت عراق باید رسما سیادتش شناخته شود. اینکه دوستان می گویند امام حسین(ع) از خودمان است ویزا نمی خواهد نمی شود. امسال با این مشکلات جدی تر برخورد خواهد شد. افراد نباید بدون ویزا و پاسپورت وارد شوند. البته نیروی انتظامی هم در ایران اعلام کرده که بدون مدارک اجازه خروج نمی دهد.

مسائل اداری تا اربعین سر جایش است. اگر کسی ممنوع الخروج است سرباز است و یا مشکلی دارد بداند که در زمان اربعین این مشکلات را همچنان دارند. فکر نکنند که در اربعین قوانین لغو می شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها