برگزاری جلسه شورای امنیت با محوریت سوریه

کد خبر: 570183

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در این جلسه اظهار کرد: اینکه هر طرفی به موضع خود در سوریه پافشاری ورزد، بر سر مسیر مذاکرات سنگ اندازی می‌کند. دودستگی‌های جامعه بین الملل در مورد سوریه نیز بحران در این کشور را وخیم‌تر کرده است.

خبرگزاری ایسنا: شورای امنیت امروز (چهارشنبه) جلسه‌ای را با محوریت بررسی اوضاع در سوریه برگزار کرده است.

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز عربی، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در این جلسه اظهار کرد: اینکه هر طرفی به موضع خود در سوریه پافشاری ورزد، بر سر مسیر مذاکرات سنگ اندازی می‌کند. دودستگی‌های جامعه بین الملل در مورد سوریه نیز بحران در این کشور را وخیم‌تر کرده است.

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: من نسبت به رخدادها در دیر الزور نگران هستم و خواهان اطلاعات بیشتری از آنچه که رخ داده، هستم.

وی افزود: من از استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه می‌خواهم تا برای ازسرگیری مذاکرات در سریع‌ترین زمان ممکن از طرف‌ها دعوت کند و از شورای امنیت نیز می‌خواهم تا از وی حمایت کند تا ما به راه حلی دارای اعتبار برسیم.

بان کی مون همچنین خواسته خود را برای ارجاع پرونده اوضاع در سوریه به دادگاه کیفری بین المللی مطرح کرد.

وی خاطرنشان کرد: من خواهان احیای آتش بس و تسهیل در انجام عملیات انسانی در حلب و در تمامی سوریه هستم.

بان کی مون تصریح کرد: ریزش سلاح‌ به تمامی طرف‌ها صورت می‌گیرد واین مساله چالشی را برای قطعنامه‌های سازمان مللل ایجاد می‌کند.

دی میستورا: می‌خواهیم در دور آتی مذاکرات مستقیم میان طرف‌ها برگزار شود

در این جلسه، دی میستورا عنوان داشت: ما خواهان دست یابی به مرحله انتقالی در سوریه هستیم که به تشکیل حکومتی دموکرات در سوریه می‌انجامد. ما می‌خواهیم که حکومت انتقالی در سوریه قدرت را میان تمامی طرف‌ها به صورت متوازن تقسیم کند.

فرستاده سازمان ملل به سوریه افزود: ما نیازمند نقطه آغازی برای مذاکرات هستیم. هرگونه پیشنهادی که ما آن را ارائه دهیم، بر اساس این است که راه حل درگیری بر طبق راهکار نظامی نباشد بلکه بر اساس گفتگو میان دولت و مخالفان باشد.

وی تصریح کرد: مخالفان سندی را ارائه داده‌اند که تمامی طرف‌ها می‌توانند به آن تکیه کنند و من از همگان می‌خواهم آنچه را که دبیرکل سازمان ملل پیشنهاد داد، بررسی کنند.

دی میستورا عنوان داشت: ما از طرف‌ها می‌خواهیم تا به توافق چارچوبی معتبری دست یابند و گروه بین المللی حمایت از سوریه نیز به ما پیشنهاد داد تا نگرش خود را در این خصوص ارائه دهیم.

وی با بیان این که صلحی در سوریه بدون مرحله انتقالی در کار نخواهد بود، تصریح کرد، مذاکرات سوریه باید شامل تمامی طرف‌های درگیر باشد.

دی میستورا با بیان این که مرحله انتقالی به معنای واگذاری قدرت‌ها و اختیارات نه به معنای تحویل اختیارات است، تاکید کرد که باید به توافق سپتامبر به عنوان پایه و اساسی جهت پیگیری مذاکرات سوریه بازگشت.

دی میستورا در جلسه شورای امنیت عنوان داشت: سازمان ملل تمام تلاش خود را کرد تا نگرانی‌های تمامی طرف‌ها در سوریه را درک کند. برخی نقاط مشترک نیز میان طرفین درگیر آشکار شده است.

فرستاده سازمان ملل به سوریه با بیان اینکه تمامی طرف‌ها اهمیت مرحله انتقالی در سوریه را درک می‌کنند، گفت: ما پیشنهادی را برای تبدیل شدن مذاکرات سوریه به مذاکرات مستقیم میان طرف‌های مذاکره کننده مطرح خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: پیشنهادهای اولیه‌ای وجود دارد تا به طرف‌ها در هنگام از سرگیری مذاکرات سوری- سوری مطرح شود.

لاوروف: تلاش‌ها برای سرنگون کردن نظام‌ها اوضاع را به اینجا رسانده است

در همین راستا، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در این جلسه شورای امنیت تصریح کرد: روسیه آماده است تا بندهای توافق آتش بس با آمریکا در سوریه را برملا کند.

لاوروف گفت: مداخله‌ها در امور کشورها و تلاش برای سرنگون کردن نظام‌ها اوضاع را به اینجا رسانده است.

این وزیر روسی تصریح کرد: روسیه همواره پشتیبان سازش مسالمت آمیز در سوریه بوده است.

وی در مورد آتش بس در سوریه نیز گفت: مخالفان سوری به تعهدات خود مبنی بر خارج کردن نیروهایشان از مسیر کاستیلو پایبند نبودند.

لاوروف خاطرنشان کرد: کاروان کمک‌های انسانی در اراضی تحت تصرف مخالفان بمباران شد.

وی گفت: باید در مورد حمله به کاروان کمک‌ها در حلب تحقیقاتی را به عمل آورد و عاملان آن را مجازات کرد.

لاوروف خاطرنشان کرد: اوضاع در سوریه بسیار نگران کننده است و ما همچنان بر این باوریم که راه حلی جز گفتگوی بدون شرط میان سوری‌ها وجود ندارد.

وی تصریح کرد: حملات ائتلاف بین المللی تحت امر آمریکا به نیروهای مسلح سوریه در دیر الزور نقض آشکار آتش بس است.

لاوروف خاطرنشان کرد: من بر این باورم که باید در فهرست گروه‌های تروریستی در سوریه بازنگری کرد.

کری: جبهه النصره دشمن تمامی ما است

در همین حال، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در جلسه شورای امنیت عنوان داشت: چندین بار خواهان تحرک در سوریه شدیم، اما کسی به حرف ما گوش نکرد.

وی تصریح کرد: فقط دو دولت هستند که در حریم هوایی دو منطقه در نزدیکی حلب که مورد حمله قرار گرفتند، جنگنده دارند ومن منظورم روسیه و نظام سوریه است.

کری گفت: وزارت دفاع روسیه تاکید کرد که کاروان بمباران نشده است بلکه آتش گرفته است و بی شک وزارت دفاع روسیه از این صحبت منظورش شوخی و مزاح بوده است.

وزیر خارجه آمریکا عنوان داشت: شاهدان عینی هستند که تاکید کرده‌اند در هنگام حمله به کاروان کمک‌ها، جنگنده‌هایی در هوا بودند.

کری تصریح کرد: جبهه النصره دشمن تمامی ما است.

رئیس شورای امنیت: کسی نیست که از جنگ در سوریه استفاده ببرد

در همین حال، جان کی، نخست وزیر نیوزیلند و رئیس دوره‌ای شورای امنیت عنوان داشت: تمامی ما باید به مسئولیت‌های خود عمل کنیم و به ویژه منظور من روسیه، آمریکا و ترکیه است.

جان کی تصریح کرد: کسی نیست که از جنگ در سوریه استفاده ببرد.

وی از تمامی طرف‌ها در سوریه خواست تا به تمهیدات آتش بس در سوریه پایبند باشند.

سیسی: کسی که بر راه حل نظامی در سوریه حساب باز می‌کند، اشتباه کرده است

از سوی دیگر، عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر تصریح کرد: هدف از نشست ما این است که به مسئولیت‌های خود برای توقف خونریزی‌ها در سوریه عمل کنیم و دیدگاه یکپارچه‌ای برای راه حلی که مردم سوریه را نجات می‌دهد، حاصل کنیم.

سیسی گفت: زمان به نفع ما نیست و این مساله اجازه گسترش تروریسم در مشرق عربی را می‌دهد و کسی که بر راه حل نظامی حساب باز می‌کند، اشتباه کرده است.

رئیس جمهور مصر تصریح کرد: ما از توافق توقف درگیری‌ها که با نظارت روسیه و آمریکا حاصل شد، استقبال می‌کنیم و از دی میستورا می‌خواهیم تا مذاکرات را از سربگیرد.

سیسی عنوان داشت: هرکس که بر نقش گروه‌های تروریستی در آینده سوریه حساب باز می‌کند، دچار توهم شده است.

وی خاطرنشان کرد: راه حل در سوریه بر مبنای دو اصل است که حفظ ساختار سوریه و نهادهای آن و حمایت از آرمان‌های مردم است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها