آیا آمریکا مواضع خود را در برابر اسد تغییر داده است؟

کد خبر: 573918

جان کری در حاشیه دیدار خود با مخالفان سوری، از حضور بشار اسد در انتخابات خبر داد، و این همان سناریویی است که آمریکائیها در چارچوب مذاکرات با روسیه، با آن به توافق رسیده‌اند.

آیا آمریکا مواضع خود را در برابر اسد تغییر داده است؟
جان کری
سرویس بین‌الملل فردا: روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی الیوم» طی گزارشی تحلیلی به بررسی روابط آمریکا و معارضان سوری پرداخت و تصریح کرد: معارضان سوری نسبت به مواضع غیر روشن آمریکا در خصوص دفاع و حمایت از آنها، غضبناک هستند.
این روزنامه در ادامه گزارش خود، ضمن تأکید بر سردی روابط بین واشنگتن و معارضان سوری گفت: اظهارات اخیر «جان کری» وزیر خارجه آمریکا خشم معارضان سوری را برانگیخته و اعتماد آنها به دولتمردان این کشور را سلب کرده است.
موج شدید ناامیدی و احساس شکست توأم با خشم، همه محافل مخالفان سوری و گروههای سیاسی این کشور که در پایتخت‌ کشورهای عربی به سر می‌برند را فراگرفته است، که دلیل آن ناشی از درز فایل صوتی گفتگوی میان وزیر خارجه آمریکا و مجموعه‌ای از فعالان و مخالفان سوری است که هفته پیش در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل صورت گرفت.
در اینجا به چهار عامل اساسی خشم معارضان سوری از آمریکا اشاره می‌شود که همگی این دلایل از اظهارات اخیر کری نشأت می‌گیرد.
عامل نخست: جان کری با وضوح به معارضان سوری گفت: درخواست وی جهت اقدام نظامی علیه حکومت «بشار اسد» بی نتیجه بوده و موافقت دولتمردان کشورش با این امر کاهش یافته است.
عامل دوم: کری ضمن دیدار خود با این فعالان سیاسی گفت: هرگونه تلاش آمریکا جهت مسلح کردن معارضان و یا اعلام جنگ علیه روسیه نتایج و پیامدهای معکوس خواهد داشت.
عامل سوم: وزیر خارجه آمریکا در این فایل صوتی افشا شده به معارضان تأکید کرد که شما مأموریت دارید برای ما بجنگید ولی ما بخاطر شما وارد جنگ نخواهیم شد.
عامل چهارم: پیشنهاد جان کری به معارضان سوری برای شرکت در انتخابات، که بشار اسد نیز در آن حضور خواهد داشت. این در حالیست که «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا طی 5 سال گذشته همواره خواهان برکناری اسد بوده است.
ابراز خشم و ناامیدی پس از بیانات اخیر وزیر خارجه آمریکا، از سوی معارضان امری طبیعی است، ولی در شرایطی که ارتش سوریه در حال پیش‌روی به سوی شرق حلب هستند و ارتش روسیه نیز از آنها پشتیبانی نظامی می‌کند، این فعالان سیاسی شکست خورده می‌بایست جهت مقابله با «روی برگرداندن» آمریکا از آنها چه گام‌های عملی انجام دهند!
تمامی شاخه‌های معارضان سوری پس از گذشت پنج سال از بحران در این کشور، و اعتماد کامل به آمریکا از یک سو و کشورهای عربی و ترکیه از سوی دیگر، خود را از هر زمان دیگر ضعیف‌تر می بینند.
دکتر «منذر ماخوس» سخنگوی هیأت عالی مذاکرات معارضان سوری که مقر آن در ریاض است طی گفتگویی با شبکه تلویزیونی «اورینت» از وضعیت نابسامان این مخالفان سخن راند و تصریح کرد: دولت آمریکا از معارضان خواسته در شرایط فعلی، تا پس از پایان انتخابات آمریکا صبر کنند.
این معارض سوری در ادامه گفتگوی خود گفت: وقتی از دولتمردان آمریکا در خصوص رویارویی و جنگ احتمالی با روسیه سؤال کردم، آنها پاسخ دادند در صورتی که «هیلاری کلینتون» در مبارزه انتخاباتی پیروز شود علیه روسیه اقدام خواهیم کرد.
این کلام بدین معناست که در حال حاضر معارضان سوری باید به خوابی زمستانی حداقل یک ساله بروند.
گفتنی است که تحقق وعده های آمریکا در صورتی است که کلیتنون اکثر آراء را به خود اختصاص دهد. شایان ذکر است پیروز در این انتخابات تا اوایل سال آینده حکومت را در دست خواهد گرفت وبیش از 6 ماه زمان نیز، وقت لازم دارد تا سیاستمدارن کابینه خود را انتخاب کند که در این صورت، تا آن زمان به احتمال زیاد معرکه حلب به پایان رسیده و ارتش سوریه پیش‌روی کرده و بسیاری از مناطق را باز پس گرفته است.
نکته مهم در اظهارت درز شده جان کری به معارضان سوری، این است که وی از آنها خواسته تا در انتخابات آینده که بشار اسد نیز مشارکت خواهد داشت، حضور داشته باشند. این همان سناریویی است که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه به دنبال آن بوده و آمریکائیها در چارچوب مذاکرات جاری بین این دو ابرقدرت با آن به تفاهم رسیده‌اند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها