پوتین: مذاکره با دولت اوباما دشوار است

کد خبر: 576970

رئیس‌جمهور روسیه با انتقاد از رویکرد آمریکا در مذاکرات دوجانبه، گفت مسکو تا زمانی حاضر به گفت‌وگو است که منافعش محترم شمارده شود.

خبرگزاری فارس: «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه روز چهارشنبه مذاکره با دولت کنونی آمریکا را دشوار خواند، اما گفت مسکو فارغ از اینکه چه کسی در آینده رئیس‌جمهور شود، آماده گفت‌وگو با واشنگتن است.

وی که در نشستی در مسکو صحبت می‌کرد، با بیان اینکه کاهش روابط با آمریکا تصمیم مسکو نبوده، گفت: «ادامه گفت‌وگو با دولت (باراک) اوباما دشوار است، چراکه او تلاش می‌کند تا شرایط مد نظرش را دیکته کند.»

پوتین با این حال افزود: «ما برای همکاری با ایالات متحده آماده هستیم، مشروط بر اینکه به منافع هر دو طرف احترام گذاشته شود.»

به نوشته خبرگزاری اینترفکس، پوتین با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا، گفت: «هرکسی که در ایالات متحده به ریاست‌جمهوری برسد و بخواهد با ما کار کند، ما آماده همکاری با او هستیم.»

وی همچنین به نامزدهای انتخابات آمریکا هشدار داد که تلاش آن‌ها برای به کارگیری روسیه‌هراسی به عنوان ابزاری برای جلب رأی، به روابط آینده دو کشور لطمه وارد می‌کند.

رئیس‌جمهور روسیه رفتارهای آمریکا در فراسوی مرزهای خود را هزینه‌ساز دانست و گفت که واشنگتن "فقط در حال ایجاد فشار بر روی کشورهای جهان حتی متحدان خود است.»

یکی از خبرنگاران از ولادیمیر پوتین پرسید که یا به عقیده سران کرملین، تحریم‌های اعمال‌شده علیه روسیه با مواضع مسکو در سوریه ارتباط دارد؟

پوتین گفت: «نیاز امروز ما همکاری است و نه اعمال فشار و یا باج‌خواهی؛ روسیه در برابر تحریم‌ها و باج‌خواهی‌های جدید که علتش سوریه است، عقب‌نشینی نمی‌کند.»

وی ادامه داد:

اوایل هفته جاری نماینده روسیه در سازمان ملل متحد، طرح فرانسوی‌ها برای ممنوع شدن حمله به حلب را وتو کرد؛ این اقدام مسکو هم موضوع یکی از سوالات امروز بود.

پیش‌نویبس قطعنامه‌ای که روس‌ها وتو کردند حاصل رایزنی‌های فسرده «ژان مارک آیرو» وزیر خارجه فرانسه در مسکو و واشنگتن بود.

پوتین در توضیح علت این اقدام گفت: «پیش‌نویس فرانسه را به این دلیل وتو کردیم که مقامات سوریه را مقصر همه چیز دانسته بود؛ هیچ دلیل نمی‌بینم که فرانسه به دلیل این وتو، علیه ما موضع تهاجمی بگیرد.»

وی ادامه داد: «این پیش‌نویس با پیش‌بینی وتوی روسیه و برای ایجاد تشنج و عصبیت مطرح شد.»

دیروز سفر از پیش اعلام‌شده پوتین به فرانسه به ناگاه لغو شد. رئیس‌جمهور روسیه در توضیح این ماجرا گفت که میزبانان فرانسوی‌ سفر را به زمانی دیگر موکول کردند و نه مسافران روس.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها