راه‌های ورودی به پایتخت پاکستان توسط پلیس مسدود شد

کد خبر: 584095

دولت پاکستان راه‌های منتهی به اسلام‌آباد را بسته و دو ماه تجمع و تظاهرات در این شهر را ممنوع اعلام کرده است همچنین محل زندگی رهبر مخالفین دولت، عمران خان، محاصره شده است.

راه‌های ورودی به پایتخت پاکستان توسط پلیس مسدود شد
ممنوعیت‌های دولت پاکستان برای ورود به اسلام‌آباد
سرویس بین‌الملل فردا؛ طاها ربانی: دولت پاکستان راه‌های منتهی به اسلام‌آباد را بسته و دو ماه تجمع و تظاهرات در این شهر را ممنوع اعلام کرده است همچنین محل زندگی رهبر مخالفین دولت، عمران خان، محاصره شده است. پلیس برای پراکندن معترضین از گاز اشک‌آور استفاده کرده است.
عمران خان از چندی پیش از طرفدارانش خواسته بود که در دوم نوامبر، دوازدهم آبان، اسلام‌آباد را «قفل» کنند. دولت برای مقابله با این حرکت، خود، راه‌ها را بسته است تا مانع تجمع طرفداران حزب تحریک انصاف شود.
حزب عمران خان در انتخابات پارلمانی 2013 رقیب حزب نواز شریف بود، اما حزب نواز شریف توانست اکثریت پارلمان را به‌دست آورد و دولت را تشکیل دهد. عمران خان نواز شریف را متهم به فساد مالی می‌کند و دولت او را ناکارآمد می‌خواند. چندی پیش اسنادی موسوم به اسناد پاناما منتشر شد که در آن اسامی بسیاری از سیاستمداران دنیا و خویشاوندان آن‌ها آمده بود. این افراد با استفاده از خلاهای قانونی که در کشور پاناما، از کشورهای تحت سلطه‌ی ایالات متحده، وجود دارد اقدام به فرار مالیاتی و پول‌شویی کرده بودند. از جمله‌ی اسامی موجود در این اسناد می‌توان به پدر دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلستان، اشاره کرد. از دختر و دو پسر نواز شریف نیز در پاناماگیت نام برده شده است. عمران خان خواستار تحقیق از نواز شریف در این زمینه است، امری که بدیهی است نواز شریف به آن تن نمی‌دهد.
راه‌های ورودی به پایتخت پاکستان توسط پلیس مسدود شد
پلیس با استفاده از کامیون‌ها محل مورد نظر مخالفین برای تجمع را بسته است
همچنین، عمران خان مدعی است که نواز شریف در برابر ستیزه‌جویی‌های هندوستان واکنشی نشان نداده است. اخیراً، با اینکه دورنمای مثبتی از همکاری بین هند و پاکستان دیده می‌شد و قرار بود نارندرا مودی سفری به پاکستان داشته باشد، به دلیل چند عملیات تروریستی در خاک هند و همچنین درگیری‌هایی در کشمیر، تنش شدیدی میان هند و پاکستان درگرفت و نخست‌وزیر دست‌راستی هندوستان از «منزوی‌کردن» پاکستان صحبت به‌میان آورد. در برابر این صحبت‌های تند، مقامات پاکستانی واکنش چندانی نشان ندادند. عمران خان خواستار واکنشی قوی‌تر از سوی پاکستان است. انفجارهای تروریستی‌ای که در همین دوره در کویته‌ی پاکستان اتفاق افتاد انگشت اتهام را در افکار عمومی به سوی هند نشانه رفت و به پذیرش بیشتر دیدگاه‌های عمران خان منجر شد. اخیراً اختلافاتی میان دولت و ارتش هم علنی شده است. نواز شریف از ارتش خواسته است که علیه گروه‌های تروریستی داخل کشور اقدامات موثری انجام دهد. به‌نظر می‌رسد بعضی از این گروه‌ها مورد حمایت سازمان اطلاعات ارتش پاکستان باشند و به‌همین‌خاطر ارتش تمایلی به مقابله با آن ها ندارد. همچنین، عمران خان هم بیان کرده است که کنارنرفتن داوطلبانه‌ی نواز شریف ممکن است باعث ورود «جناح ثالثی» شود. منظور از جناح ثالث احتمالاً ارتش است و درواقع این تهدیدی است به حضور دوباره‌ی این نهاد پرقدرت و مؤثر در سیاست پاکستان.
عمران خان چهره‌ای پوپولیست به حساب می‌آید. او پیش از اینکه در سال 1996 وارد سیاست شود بازیکن کریکت بود و در انگلستان فعالیت حرفه‌ای داشت. او در دوره‌ی فعالیت ورزشی‌اش چهره‌ی محبوبی برای رسانه‌های غربی بود و با حضور در نایت‌کلاب‌ها و به‌خاطر رابطه‌هایش همیشه در صدر توجهات قرار می‌گرفت. بااین‌حال، تصویری که او اکنون از خود نشان می‌دهد چهره‌ای خیر و نیکوکار است و خود را متأثر از دیدگاه‌های علامه محمد اقبال می‌داند. حزب او به دنبال پیاده‌سازی یک جمهوری اسلامی مدرن است.
در مقابل، حزب نواز شریف حزبی محافظه‌کار به‌حساب می‌آید و بیشتر در پی ایجاد بستری برای شکوفایی اقتصادی است. از جمله کارهای مهمی که در دوره‌ی نواز شریف انجام شده است آغاز عملیات ساخت کریدور اقتصادی چین و پاکستان است. این کریدور چین و پاکستان را به دو دوست استراتژیک تبدیل کرده است. به‌دلیل سرمایه‌گذاری سنگین چین در این کریدور، مقامات این کشور با نگرانی پیگیر مشاجرات داخلی پاکستان هستند. چندی پیش سفیر چین با عمران خان دیدار کرد تا از آسیب‌ندیدن این کریدور اقتصادی اطمینان حاصل کند.
بااین‌حال، با توجه به عبور این کریدور از منطقه‌ی مورد مناقشه‌ی کشمیر و همچنین ایالت بلوچستان پاکستان، نگرانی‌های امنیتی بر این کریدور سایه افکنده است. طبق ادعای روزنامه‌ی ایندیا تایمز، پانزده‌هزار سرباز پاکستانی از هفت‌هزار نیروی چینی شاغل در این پروژه محافظت می‌کنند. نزدیکی چین و پاکستان مطلوب هند نیست و مطمئناً این کشور از به‌هم‌خوردن این پروژه استقبال خواهد کرد. اما، همان‌طور که عمران خان نیز گفته است، این کریدور آینده‌ی پاکستان را تغییر می‌دهد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها