ژاپن رکورد سریعترین قطار جهان را زد +تصاویر

کد خبر: 585164

مقامات ژاپنی امیدوارند با راه‌اندازی جدیدترین مدل از قطارهای "مگلِو" رکورد سریعترین جایه‌جایی خطوط ریلی را به خود اختصاص دهند.

ژاپن رکورد سریعترین قطار جهان را زد +تصاویر

باشگاه خبرنگاران: ژاپن در سال 1964 از نخستین قطار سریع‌السیر خود در "شینکانسن" رونمایی کرد. تابستان آن سال بازی‌های المپیک در توکیو برگزار شد و دلیل افتتاح قطار سریع‌السیر در آن برهه زمانی، نمایش دادن فناوری مدرن ژاپن به جهان همزمان با برگزاری یکی از مهمترین و محبوب‌ترین رقابت‌های ورزشی بود.

ژاپن

ژاپن بار دیگر در سال 2020 میزبان رقابت‌های المپیک تابستانه است و انتظار می‌رود جدیدترین مدل از قطارهای مگلِو را در همین سال به بهره‌برداری برساند. قطارهای مَگلِو یا ماگلو ونه‌ای از قطارها هستند که بطور شناور در هوا در فاصله کمی از ریل قرار دارند و بدون دریافت مقاومت زیادی از محیط می‌توانند با سرعت‌های بسیار زیاد به پیش بروند. این قطارها برای حرکت خود از نیروی الکترومغناطیسی بهره می‌گیرند و بطور نظری مگلوها می‌توانند به سرعت‌هایی قابل مقایسه با سرعت توربوپروپ و هواپیمای جت دست بیابند. با بهره‌برداری از این قطار جدید، ژاپن رکورد قبلی سریع‌ترین قطار جهان را که به همین کشور تعلق داشت، بهبود می‌بخشد. در آزمایش مدل جدید قطار مگلِو که سال گذشته نزدیک به کوه فوجی انجام شد رکورد استثنایی 603 کیلومتر در ساعت به ثبت رسید. این درحالیست که رکورد فعلی سریع‌ترین قطار جهان (که متعلق به ژاپن است) از 590 کیلومتر در ساعت فراتر نمی‌رود. با افتتاح این قطار فاصله توکیو تا شهر ناگویا در جنوبی‌ترین قسمت ژاپن فقط در 40 دقیقه طی می‌شود. سرعت قطار جدید مگلِو بیشتر از هواپیما خواهد بود به همین دلیل مقامات دولتی ژاپن برنامه احداث خط ریلی ویژه این قطار را از توکیو به اوساکا نیز در دست بررسی دارند. قطار مذکور 16 واگن با ظرفیت جابه‌جایی هزار مسافر را دارد. نمودار زیر سریعترین قطارهای جهان را همراه با سرعت آنها نشان می‌دهد (ارقام نمایش داده شده در تصویر مایل بر ساعت است):

ژاپن

مقامات ژاپنی از احداث کامل خطوط ریلی ویژه و بهره‌برداری از قطار فوق سریع مگلِو تا سال 2027 خبر داده‌اند؛ اما به عقیده بسیاری از کارشناسان این پروژه تا سال 2020 و همزمان با برگزاری بازی‌های المپیک توکیو به اتمام می‌رسد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها