آیا فروپاشی اقتصادی دولت شاهزاده‌های جنگ و نفت نزدیک است؟

کد خبر: 594032

«محمد التویجری» معاون وزیر اقتصاد جدید عربستان در یک گفتگوی خبری که از شبکه ملی عربستان پخش شد، تصریح کرد: «اگر عربستان اقدامات اصلاحی در این زمینه انجام ندهد، و اقتصاد جهانی هم در همین وضعیت نابسامان خود باقی بماند، این کشور طی سه یا چهار سال آینده دچار ورشکستگی خواهد شد».

آیا فروپاشی اقتصادی دولت شاهزاده‌های جنگ و نفت نزدیک است؟
عربستان سعودی
سرویس بین الملل فردا: پایگاه خبری «المنار»، در گزارش خود به تحلیل و بررسی عوامل کاهش نفوذ عربستان بر بازارهای جهانی نفت و همچنین احتمال تزلزل اقتصادی این کشور در آینده نزدیک پرداخت.
در این گزارش آمده است: عربستان رفته رفته سلطه‌اش را بر بازار جهانی نفت از دست می‌دهد، و در حقیقت این کشور برای متوقف کردن این روند نمی‌تواند اقدام پیشگیرانه ای اتخاذ کند. البته باید توجه داشت که عربستان سعودی در شرایط کنونی جزو بزرگترین صادرکنندگان و همینطور دومین تولید کننده نفت در جهان به شمار می‌رود ولی باید پذیرفت که توانایی و اقتدارش جهت نفوذ بر بازارهای جهانی نفت رو به کاهش است.
طبق گزارش مجله «فوربس»، عوامل زیادی در فقدان نفوذ عربستان بر بازارهای جهانی نفت مؤثر بوده اند، از جمله این کشور در نوامبر سال 2014 تصمیم به افزایش چشمگیر تولیدات خود کرد که عواقب خوشایندی را برایش به همراه نداشت و همچنین تولید نفت شیل در ایالت متحده آمریکا نیز در این میان نقش بسزایی داشته است.
عربستان در راستای حمایت از سهام خود در بازار جهانی بویژه در آسیا و اروپا، دست به پمپاژ بیش از حد نفت زد تا جاییکه به سطح بی‌سابقه تولید نفت در ماه ژوئیه گذشته رسید. سعودی‌ها امیدوار بودند با این شیوه بتوانند با تولید نفت شیل در آمریکا مقابله کنند اما این اقدام آنها نتیجه معکوس به همراه داشت.
در حقیقت تولید نفت آمریکا کاسته نشده است، و طبق گزارش «گلدمن ساکس» که ماه سبتامبر گذشته منتشر شد، تولید نفت شیل در آمریکا تا پایان سال آینده به روزانه 700 هزار بشکه در روز خواهد رسید.
در شرایطی که صنعت جهانی نفت با کاهش قیمت و واقعیت‌های فاجعه باری دچار است، دولت ریاض برای افزایش تولید نفت خود در بازارهای جهانی اقدام کرد که این امر چندبرابر شدن هزینه‌ها را برای این دولت به ارمغان آورد. همچنین ریاض در شرایطی تصمبم به افزایش تولیدات خود کرد که این دولت با مشکلات عدیده ای همچون کسری بودجه، کاهش ذخایر نفتی و اتخاذ اقدامات اقتصاد ریاضتی مواجه شده بود، که همگی این عوامل در کاهش اعتبار عربستات در بازار جهانی نفت اثر گذار بوده است.
این مجله آمریکایی در گزارش خود که توسط روزنامه «الوطن» ترجمه شد، نوشته است: در این شرایط یک سؤال بسیار مهم مطرح می‌شود و آن اینکه آیا شرایط کنونی اقتصاد عربستان نابسامان است؟ و در ادامه خاطر نشان کرد که جواب اینگونه پرسش‌ها باید توسط خود سعودی‌ها پاسخ داده شوند.
«محمد التویجری» معاون وزیر اقتصاد جدید عربستان در ماه اکتبر گذشته در یک گفتگوی خبری که از شبکه ملی عربستان پخش شد، تصریح کرد: «اگر عربستان اقدامات اصلاحی در این زمینه انجام ندهد، و اقتصاد جهانی هم در همین وضعیت نابسامان خود باقی بماند، این کشور طی سه یا چهار سال آینده دچار ورشکستگی خواهد شد».
«ابراهیم العساف»، وزیر دارایی عربستان که از سال 1996 این سمت را عهده دار است، از سیاست‌های دولت در زمینه اقتصاد دفاع کرد، اما در ادامه اذعان کرد که به نظر می‌رسد این اقدامات کافی نباشد. گفتنی است العساف چند هفته پس از این اظهارات اخیرش که از واقعیت غم‌انگیز دولت ریاض پرده برداشت، توسط خانواده سلطنتی از سمتش برکنار شد، در حالیکه اخراج وی با بهانه بکارگرفتن نیروهای جدید تکنوکرات توجیه شد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها