لبنان به سمت تقویت «امنیت سیاسی» پیش می‌رود

کد خبر: 610836

لبنان که پس از 30 ماه به خلأ ریاست‌جمهوری خود پایان داده حالا به دنبال تثبیت «دیوار امنیتی» و تقویت «رویکرد سیاسی» است.

خبرگزاری فارس: علی‌رغم حادثه تروریستی اخیر در باشگاه شبانه استانبول که سه لبنانی در آن کشته شدند، بیروت در تثبیت «دیوار امنیتی» در کشور موفق بوده؛ ‌موضوعی که منجر به حل خلأ ریاست‌جمهوری پس از سه سال و نیز تشکیل دولت جدید شد. بر اساس گزارش وبگاه روزنامه «الرأی» کویت، آغاز به کار دولت جدید در بنیان به ریاست سعد الحریری با حل بیشتر اختلافات داخلی با چراغ سبز منطقه‌ای همراه بود و انتظار می‌رود با تصحیح روابط خارجی لبنان کامل شود خصوصا اینکه روابط سعد الحریری و میشل عون در حال حاضر خوب است و برای اولویت‌های مرحله آن با یکدیگر تفاهم دارند. هماهنگی کنونی الحریری و عون «فرصتی نادر» برای بازگشت عمومی شدن «ابراز حکومت» به حساب می‌آید آنهم پس از آنکه لبنان در طول دو سال و نیم گذشته به خاطر تزلزل‌های مکرر در نهادهای دولتی‌ خود نزدیک بود به دولتی شکست‌خورده تبدیل شود. علی‌رغم اینکه تصفیه حساب‌های سیاسی با انتخاب عون به عنوان رئیس‌جمهور و انتخاب الحریری به عنوان الحریری صورت گرفت، اختلافات شدید مربوط به مواضع درباره درگیری‌های منطقه‌ای خصوصا سوریه به کناری گذاشته و به مشارکت حزب‌الله در جنگ‌های منطقه‌ای پشت شد زیرا همیشه در معرض «آتش‌های دوستانه» در راستای تلاش برای بازگشت توازن به حکومت باقی خواهد ماند و آزمایش مهم در این زمینه، تصویب قانون جدید انتخابات است. لبنان تا کنون به سمت منظم کردن چندین موضوع در فضای مثبت کنونی اقدام کرده که بارزترین آنها عبارتند از: جدول کاری اولین نشست کابینه در فردا که شامل اقدامات بسیار مهم در زمینه «پرونده نفتی» خواهد بود پرونده‌ای که اختلافات سیاسی منجر به مسکوت ماندن آن طی سال‌ها شده بود؛ دیگری، پرونده ارتباطات که شاخصی برای پرداختن به پرونده‌های خدماتی مردمی‌تر است. «میشل عون» قصد ریاست نشست فوق‌العاده شورای عالی دفاع در روز پنجشنبه را دارد، رئیس‌جمهور و تعدادی از وزرا و فرماندهان امنیتی در این نشست حضور خواهند داشت و به برآورد وضعیت امنیتی کشور و تلاش برای پر کردن حفره‌های امنیتی و تقویت هماهنگی میان دستگاه‌ها اختصاص خواهد داشت تا امنیت لبنان تضمین شود.

آغاز دوره جدید در سیاست خارجی؛ که با سفر میشل عون به عربستان و سپس قطر آغاز می‌شود که تلاشی برای بازگرداندن روابط لبنان با کشورهای عربی خلیج (فارس) است.

احتمال می‌رود سفر عون منجر به نتایج فوری شود از جمله اینکه کشورهای عضو شورای همکاری ممنوعیت سفر توابعش به لبنان را بردارد. کارشناسان انتظار دارند این سفر توازن را به سیاست خارجی لبنان برگرداند و جلوی پیامدهای درگیری‌های منطقه‌ای بر اوضاع لبنان را بگیرد .

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها