ایران بازیگر اصلی حل بحران سوریه است.

کد خبر: 620889

کارشناسان سوری حذف خط مشی سکولار در سوریه را توطئه ترکیه برای ابقای گروه‌های تندرو در سوریه دانستند و گفتند، نشست آستانه ثابت کرد ایران بازیگر اصلی حل بحران سوریه است.

خبرگزاری فارس: «عبدالله منینی»، رئیس دفتر سیاسی حزب قومی اجتماعی سوریه گفت: در دمشق با اشاره به اینکه بیانیه اخیر نشست آستانه به سختی حاصل شده، گفت: ترکیه درصدد تحمیل برخی اصلاحات سیاسی، اصطلاحات و بندهایی غیر از اهدافی که نشست به خاطر آن برگزار شد،(تثبیت آتش بس در سوریه) بوده است.
وی بند نخست بیانیه پایانی آستانه را که بر وحدت و تمامیت ارضی خاک سوریه تاکید دارد، ضروری و اساسی خواند و گفت: آنکارا با سنگ اندازی برای ناکام گذاشتن تلاش ها در دستیابی به بیانیه ای مورد توافق دولت و معارضان، برای حذف اشاره به خط مشی سکولار در سوریه در بیانیه پایانی نشست اعمال فشار کرد.
آستانه ثابت کرد ایران بازیگر اصلی در حل بحران سوریه است
منینی گفت: حضور طرف ایران به عنوان ضامن و ناظر تثبیت آتش بس ثابت می‌کند که دنیا ایران را به عنوان بازیگر اصلی در صحنه تلاش ها برای دستیابی به حل بحران سوریه و ریختن بنای گفت وگوهای سوری-سوری به رسمیت می شناسد آن هم پس از اینکه ایران در ژنو به طور تعمدی توسط آمریکا و مزدورانش کنار گذاشته شده بود.
رئیس حزب قومی، اجتماعی سوریه افزود: تاکید بیانیه پایانی آستانه بر مصوبات شورای امنیت و مهم ترین آن قطعنامه 2254 و دیگر قطعنامه ها مبنایی موثر برای آغاز مذاکرات ژنو خواهد بود.
وی اظهار داشت: تاکید بیانیه بر مبارزه با تروریسم و بخصوص داعش و جبهه النصره و لزوم اجرای آن از سوی طرفین سوری نیز از نقاط مثبت بیانیه آستانه بود.
منینی گفت: اینکه ترکیه خود را ضامن تعهد گروه های مسلح به مصوبات آستانه کرد آشکارا گواه محکومیت ترکیه در فرماندهی به گروه های تروریستی در سوریه است و از همین رو هم اینک ترکیه ملزم به اجرای این توافق و توقف تجاوز خود به همه خاک سوریه است.
رئیس حزب قومی اجتماعی سوریه التزام سوریه به تعهدات خود در استانه را طبیعی خواند و گفت: تنها این سوال باقی است که آیا دولت سوریه می تواند با گروه های مسلح مرتبط با القاعده و جبهه النصره مبارزه کند.
تنها راه برخورد با گروه های مسلح در سوریه کار نظامی است
أخیل عید، کارشناس نظامی سوریه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق حضور نمایندگان نظامی از طرفین دولت و مخالفان سوریه در آستانه را نشانه بارز درستی مسیر تلاش ها برای دستیابی به توافق آتش بس در سوریه توصیف کرد.
وی مذاکرات اخیر آستانه را مذاکرات بین کشورها خواند و گفت: بدنه نظامی هیات گروه های مسلح در آستانه از ترکیه دستور می گیرد که دست برتر در تشکیل این هیات داشته است.
کارشناس سوری گفت: به دنبال اظهارات خصمانه ترامپ علیه ترکیه و تاکید ترکیه بر همدستی آمریکا با عوامل کودتای اخیر ضد اردوغان، آنکارا تصمیم خود را برای نزدیکی به روسیه و ایران جدی کرد و نشست اخیر آستانه در حقیقت برنامه ریزی جدید ترکیه برای سوریه را نشان می دهد.
عید بندهای پایانی بیانیه آستانه را در خصوص مبارزه با داعش و جبهه النصره غیر شفاف خواند و گفت: اراده سیاسی ترکیه و دست پنهان آمریکا در صدور بیانیه آستانه کاملا پیداست با وجود اینکه آمریکا در ظاهر امر تنها از طریق سفیر خود در قزاقستان به عنوان عضو ناظر در نشست حضور داشت.
کارشناس سوری نشست آستانه را گفت وگوی تقریبا مستقیم بین سوری ها با ترکیه توصیف کرد و گفت: همه گروه های مسلحی که در آستانه حضور یافتند از اردوغان دستور می گیرد اما این گروه ها همه قدرت نظامی رو در روی ارتش سوریه محسوب نمی شود.
وی افزود: گروه های مسلح حاضر در آستانه در مقایسه با جبهه النصره، داعش و دیگر گروه هایی که ایدئولوژی نابودی سوریه را با خود دارند،اندک هستند و نمی توان به آنها تکیه کرد و البته قابل قبول نیست که یک سبزی فروش ( اشاره به رئیس هیات مخالفان سوری در آستانه) سخنگوی ملت سوریه باشد.
عید گفت : حذف اشاره به خط مشی سکولار در سوریه در بیانیه پایانی بر اساس خواست ترکیه و درخواست گروه های مسلح شرکت کننده در نشست آستانه صورت گرفت چرا که سکولار بودن حکومت سوریه مغایر با اندیشه های اخوانی است که ترکیه گروه های مسلح در سوریه را بر اساس آن تاسیس کرده است تا بدین ترتیب حضور گروه های تندرو سلفی را که بر اساس عقیده تکفیر و کشتار و رد دیگران شکل گرفته اند در خاک سوریه باقی نگاه دارد.
کارشناس سوری تنها راه برخورد با گروه های مسلح در سوریه را از طریق عملیات نظامی خواند و گفت: تروریست ها زبان گفت وگوی سیاسی را نمی فهمند و راه حل سیاسی باید با گرداننندگانشان باشد تا کمک رسانی به تروریست ها را متوقف کنند.
عید نمایندگان گروه های مسلح در آستانه را نماینده مخالفان سوریه نداست و افزود: نمی توان هیات مخالفان سوری در آستانه را هیاتی سیاسی خواند که قادر به اداره امور حکومتی یک کشور باشند آنها تنها ابزاری در دست ترکیه هستند که پس از تحول موازنه های سیاسی و میدانی اخیر در سوریه اردوغان می خواهد برای رسیدن به دستاوردی در سوریه به بالاترین قیمت ممکن بفروشد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها