آنچه در مورد روابط مالی ترامپ و سعودی‌ها نمی‌دانید

کد خبر: 639747

حذف نکردن عربستان سعودی از فهرست مسلمانانی که از ورود به آمریکا منع شدند با وجود ارتباطات مالی که بین عربستان سعودی و دونالد ترامپ وجود دارد، غیرمنطقی به نظر نمی‌رسد.

آنچه در مورد روابط مالی ترامپ و سعودی‌ها نمی‌دانید
داستان پول، آمریکای ترامپ و عربستان تروریست‌پرور
گروه بین‌الملل فردا؛ مترجم رامین خلیلی: منع مسلمانان از ورود به آمریکا توسط دونالد ترامپ نه تنها تحقیرآمیز و برخلاف قانون اساسی است؛ بلکه غیرمنطقی به نظر می‌رسد. زیرا دربرگیرنده کشورهای مسئول گسترش تروریسم در سراسر جهان مانند عربستان سعودی نیست. محدودیت سفر برای هفت کشور با اکثریت جمعیت مسلمان، روش جدیدی است که آمریکا برای جلوگیری از ورود تروریسم به ایالات متحده در پیش گرفته است. طبق گفته ترامپ، دلیل وضع این قانون جلوگیری از وقوع حوادثی مانند حادثه تروریستی یازده سپتامبر و تیراندازی سن‌برناردینو است.
سابقه سعودی‌ها در تروریسم
شهروندان هیچ کدام از این هفت کشور منع شده، مسئول مرگ حتی یک آمریکایی در خاک آمریکا نبوده‌اند. در واقع حذف عربستان سعودی از این فهرست یک اشتباه بود، زیرا عربستان سعودی کشوری است که بین 15 تا 19 نفر ازهواپیماربایان حادثه یازده سپتامبر را مجهز کرد. استثناء کردن عربستان سعودی از این موارد چیز جدیدی نیست. از زمانی که در بیابان‌های این کشور در سال 1930 نفت کشف شد، سیاست آمریکا در قبال سعودی‌ها همین گونه بوده است. شواهد نشان می‌دهد که حکومت عربستان از داعش و القاعده مانند فرزند خوانده خود حمایت می‌کند. با این وجود، در گذشته اوباما روابط گرم خود با سعودی را که شامل فروش مقادیر انبوهی از سلاح بود، ادامه داد. اما زمانی که اوباما توافق هسته‌ای را با ایران منعقد کرد، این روابط به سمت تیرگی رفت. در حال حاضر به نظر می‌رسد با وجود اینکه دونالد ترامپ در کمپین انتخاباتی‌اش انتقادهایی درباره این حکومت ظالم مطرح کرد؛ اما در آینده باید بیشتر از قبل پشتیبان حکومت سعودی باشد.
شریک دزد و رفیق قاقله
ترامپ به خوبی از روابط عربستان سعودی با تروریست‌ها و روابط مخفیانه آمریکا و عربستان آگاه است. در سال 2011 او گفت که حکومت سعودی بزرگترین حامی مالی تروریسم است و با استفاده از دلار های نفتی خود، پول های زیادی به آنها پرداخت می‌کند تا از تروریست‌هایی که مردم را می‌کشند؛ حمایت کند. در حالی که عربستان سعودی برای محفاظت از آن تروریست‌ها به کمک‌های ما وابسته است. ترامپ در مصاحبه‌ای که در سال 2016 در کمپین تبلیغاتی‌اش با فاکس‌نیوز انجام داد، گفت: «چه کسی مرکز تجارت جهانی را منفجر کرد؟ این اتفاق کار کشور عراق نبود، بلکه این کار عربستان سعودی بود». او همچنین بارها و بارها از هیلاری کلینتون برای گرفتن پول از عربستان برای بنیاد کلینتون انتقاد کرد و او را برای بازگرداندن این پول‌ها به چالش کشید.
داستان پول، آمریکای ترامپ و عربستان تروریست‌پرور
با توجه به اینکه حکومت عربستان و دونالد ترامپ با هم ارتباط مالی دارند، غیرمنطقی نیست که عربستان سعودی از لیست منع‌شدگان از ورود به آمریکا حذف بشود. زمانی که ترامپ درگیر مبارزات انتخاباتی بود؛ تجارتش در عربستان سعودی با افتتاح هشت شرکت مختلف شکوفا شد. او بعد از انتخابات برای جلوگیری از تضاد پیدا شدن بین ریاست جمهوری و تجارتش تلاش‌های گسترده‌ای انجام داد تا چهار کسب وکارش را درعربستان خاتمه بدهد. اما از وضعیت بقیه دارایی‌هایش در عربستان اطلاعاتی نداریم.
شریکان مالی عربستان در دولت ترامپ
ارتباط مالی ترامپ و سعودی از دو روش، یکی با سرمایه‌گذاری سعودی‌ها در هتل‌های ترامپ، و دیگری به وسیله خریدن یک طبقه کامل از هتل ترامپ در نیویورک و انتقال دادن حداقل 5.7 میلیون دلار به به شرکت ترامپ در سال 2001 گسترش یافته است. ترامپ در یک تجمع انتخاباتی در آلاباما علاقه خود را به خانواده سلطنتی عربستان و ثروت آنها ابراز کرد و گفت: «آنها در حال خرید آپارتمان و املاک از من هستند. و به من 40-50 میلیون دلار پرداخت کرده‌اند. چرا من باید از آنها بدم بیاید؟ من خیلی آنها را دوست دارم».
ترامپ تنها کسی نیست که با سعودی‌ها روابط گسترده مالی دارد. «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه در زمان مدیریت خود بر شرکت اکسون روابط نزدیکی با سعودی‌ها داشت. اکسون، یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاران خارجی در عربستان سعودی است و همچنین یکی از بزرگترین شرکت‌های خصوصی است که خریدار نفت خام شرکت نفت آرامکوی عربستان است. اینجا در ایالات متحده شرکت اکسون و چندین شرکت دولتی عربستانی در حال کار برای ساخت یک پالایشگاه گاز طبیعی در امتداد خلیج مکزیک با همکاری یکدیگر هستند.
داستان پول، آمریکای ترامپ و عربستان تروریست‌پرور
زمانی که رکس تیلرسون در جلسه رأی اعتماد خود توسط سناتور مارکو روبیو به دلیل ارتباط خود با عربستان سعودی که یک نقض‌کننده حقوق بشر است؛ به شدت مورد سؤال قرار گرفت و گفت: «این یک برچسب غلط وغیر دیپلماتیک به عربستان است». هم‌زمان با تیلرسون در رأس وزارت امور خارجه آمریکا، «خالد فلاح» وزیر انرژی عربستان به این نتیجه رسید که سیاست‌های ترامپ «برای صنعت نفت خوب است». در حالی که عربستان سعودی چندین میلیارد دلار در پالایش و پخش تجهیزات نفتی آمریکا سرمایه‌گذاری کرده بود. وزیر انرژی سعودی‌ها معتقد است: «عربستان باید سرمایه‌گذاری در زمینه‌های صنعتی و نفت وگازی را که مورد حمایت دونالد ترامپ است، افزایش بدهد».
فروش سلاح به عربستان یعنی ادامه جنگ یمن
حکومت عربستان سعودی از رویکرد سخت‌گیرانه دولت ترامپ نسبت به رقیب دیرینه خود یعنی ایران خوشحال است و از انتقادهای ثابت ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران و همچنین انتصاب چند ژنرال ضد ایران در کابینه خود دلگرم شده است. در واقع هشدار مشاور امنیت ملی ترامپ، مایکل فلین که گفته بود آمریکا بعد از آزمایش موشکی اخیر ایران، باید این کشور را «خطری» برای خود در نظر بگیرد، با عث دلگرمی عربستان شده است.
وضعیت ضد ایرانی ترامپ این مطلب را نشان می‌دهد که فروش سلاح‌های آمریکا به عربستان و همین طور حمایت آمریکا از جنگ عربستان در یمن ادامه پیدا می‌کند. در دو سال گذشته عربستان سعودی حوثی‌ها در یمن را که گروهی علاقه‌مند به ایران هستند، بمباران می‌کند. اولین فروش تسلیحات در دوران ریاست جمهوری ترامپ به عربستان سعودی، رقمی بالغ بر 545 میلیون دلار پیدا می‌کند و این کار تنها برای حفاظت بیشتر از مرزهای عربستان سعودی با یمن است. اگرچه این فروش سلاح نسبت به رکورد فروش 100 میلیارد دلاری انواع تسلیحات در دولت اوباما بسیار کمتر است، ولی ترامپ با تصویب این معامله در هفته‌های اول ریاست جمهوری خود نشان داد که قصد دارد از هر دو طریق فروش سلاح و حمایت نظامی از عربستان پشتیبانی کند، با وجود اینکه این حمایت نتایج فاجعه‌باری برای مردم یمن به همراه دارد.
ترامپ، قاتل کودکان و همدست تاجران
در دو هفته اول دولت ترامپ، یک حمله صوری علیه القاعده در یمن طراحی شد که با شکست مواجه شد. (القاعده دشمن حوثی‌ها است) این حمله موجب مرگ یکی از تکاوران نیروی دریایی آمریکا و همچنین 30 یمنی بی‌گناه از جمله یک کودک 8 ساله به اسم «نورا العولقی» شد. با توجه به گفته‌های پدر بزرگ نورا، یک گلوله به گردن او برخورد کرده است و بعد به آرامی خون‌ریزی کرده تا از دنیا رفته است.
در دنیای ترامپ، همه چیز در پول خلاصه می‌شود و کسانی که سود و منفعت مالی برای او ندارند، کوچکترین ارزشی پیش او ندارند. به همین خاطر است که یمنی‌های ضعیف از ورود به آمریکا منع می‌شوند و از آوارگان سوری که از درگیری‌های موجود در سوریه فرار کرده‌اند، به عنوان تروریست یاد می‌شود؛ در حالی که شاهزادگان سعودی که با شکنجه و گردن زدن مخالفان، حکومت خود را حفظ کرده‌اند، بدون دردسر و در امنیت کامل به اقامتگاه لوکس خود در برج ترامپ در منهتن سفر می‌کنند.
منبع: MintPress News
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها