افغانستان شاکی جدی حملات ارتش پاکستان

کد خبر: 641574

پس از حملات موشکی اخیر پاکستان به مناطق مرزی در شرق افغانستان، حکومت وحدت ملی بطور رسمی به سازمان ملل شکایت کرد و خواستار رسیدگی به اقدامات اسلام‌آباد شد.

خبرگزاری تسنیم: دولت افغانستان با ارائه شکایت‌ رسمی به سازمان ملل نسبت به حملات موشکی ارتش پاکستان به مناطق مرزی این کشور اعلام کرده است که ارتش پاکستان شهرستان‌های «لعل‌پوری»، «گوشته»، «سرکانو» و «خاص» در ولایت‌های کنر و ننگرهار را دست‌کم هدف 1266 حمله موشکی از ماه ژانویه تا کنون قرار داده است.
در شکایت رسمی افغانستان آمده است که تخطی‌اسلام‌آباد و حملات موشکی ارتش این کشور به علاوه تلفات جانی و خسارات گسترده‌ مالی، سبب آواره شدن صدها خانوده افغان شده است.
دولت کابل، سال گذشته نیز پس از حملات توپخانه‌ای ارتش پاکستان به سازمان ملل شکایت کرده بود اما این حملات موشکی از اوایل ماه ژانویه سال جاری دوباره از سر گفته شده است.
دولت افغانستان با محکومیت حملات موشکی ارتش پاکستان این حملات را عامل تنش و تیرگی روابط، برهم زدن امنیت منطقه و ناقض قوانین بین‌المللی خوانده است.
هر چند حملات موشکی ارتش پاکستان موضوعی تازه نیست و در گذشته نیز ارتش پاکستان هر بار پس از تنش در روابط با کابل خاک افغانستان را آماج حملات موشکی قرار می‌داد اما این حملات در یک ماه اخیر تشدید شده است.
در چند روز گذشته حضور بالگردهای نظامی ارتش پاکستان در مناطق شرقی افغانستان که به برخی از اهداف حمله کرده‌اند نیز گزارش شده است.
روی هم رفته حملات موشکی پاکستان در سال‌های اخیر و به ویژه در یک ماه گذشته هزاران نفر را آواره کرده که نگرانی‌ نهادهای حامی پناهجویان را نیز بر انگیخته است.
چندی قبل رئیس نهاد نروژی حمایت از پناهجویان افغان در کابل با اعلام اینکه بیشترین آسیب را در حملات موشکی ارتش پاکستان غیرنظامیان متحمل شده‌اند و سبب آواره شدن صدها خانواده شده خواستار توقف این حملات شده بود.
از آغاز سال 1393 تاکنون بیش از 9000 حمله موشکی توسط نظامیان پاکستانی به مناطق مرزی در شرق افغانستان صورت گرفته است که علاوه بر تلفات جانی بیش از هزاران خانواده نیز آواره شده‌اند.
با وجود تلاش‌های دپلماتیک کابل و احضار سفیر پاکستان بیش از چهار بار از سوی وزارت خارجه این حملات متوقف نشده است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها