کابوس بزرگ القاعده و معارضین سوری تحقق یافت/ آزادسازی ۷۵ درصد مناطق اشغالی اخیر شمال حماه طی ۴۸ ساعت!

کد خبر: 648826

پیشروی های ارتش سوریه طی 48 ساعت اخیر به قدری موفقیت آمیز بوده که از زمان آزادسازی حلب تا کنون، گروه های مسلح طعم چنین شکست بزرگ را نکشیده بودند! با توجه به سرعت بالای آزادسازی این مناطق، به نظر می رسد خطوط دفاعی معارضین کاملا شکسته شده ...

کابوس بزرگ القاعده و معارضین سوری تحقق یافت/ آزادسازی ۷۵ درصد مناطق اشغالی اخیر شمال حماه طی ۴۸ ساعت!
سرویس بین الملل فردا: ارتش سوریه و همپیمانان آن طی 48 ساعت رویایی توانستند حدود 75 درصد از مناطق اخیرا اشغال شده در شمال استان حماه را آزاد کرده و معارضین مسلح را از شمال شهر حماه و فرودگاه نظامی واقع در غرب این شهر دور کنند.
پیشروی های ارتش سوریه طی 48 ساعت اخیر به قدری موفقیت آمیز بوده که از زمان آزادسازی حلب تا کنون، گروه های مسلح طعم چنین شکست بزرگ را نکشیده بودند! با توجه به سرعت بالای آزادسازی این مناطق، به نظر می رسد خطوط دفاعی معارضین کاملا شکسته شده باشد و چنانچه طی ساعات پیش رو نتوانند آرایش دفاعی مجددی بگیرند، باز هم شاهد پیشروی ارتش سوریه و متحدان آن ها در جبهه مقاومت باشیم.
کابوس بزرگ القاعده و معارضین سوری تحقق یافت/ آزادسازی 75 درصد مناطق اشغالی اخیر شمال حماه طی 48 ساعت!
موقعیت استان حماه در نقشه سوریه
پایگاه خبری تحلیلی فردانیوز پیش از این در گزارش های اختصاصی از ارسال گسترده نیروهای کمکی به حماه خبر داده بود. { + و + } پیش از این در گزارشی اختصاصی از ارسال نیروهای «قوات النمر» یا سهیل حسن به این جبهه خبر دادیم و در مورد اهمیت آن ها نوشتیم : «قوات النمر به تنهایی بیش از 25 درصد توان نظامی ارتش سوریه و بیش از 60 درصد توان هجومی ارتش سوریه را - از نظر کیفی - تشکیل می دهند!». در همان گزارش صراحتا نوشتیم : «طرفین با شاه مهره های شطرنج خود وارد شده اند و می توان نبرد بر سر "قمحانه" را از تمام مناطق استان حماه مهم تر توصیف کرد.»
دو روز بعد از موفقیت ارتش سوریه و متحدان در قمحانه گزارش تهیه کرده و طی خبر اختصاصی از ورود گسترده نیروهای کمکی جبهه مقاومت به این میدان خبر دادیم. در آن گزارش صراحتا از اعزام گسترده نیروهای «حزب الله لبنان»، «رزمندگان سپاه فاطمیون»، «رزمندگان شیعه عراق»، «سپاه درع القلمون ارتش سوریه»، «سپاه نسور الزوبعة ارتش سوریه» و رزمندگان «حزب الله سوریه» به خطوط مقدم نبرد در شمال استان حماه خبر دادیم. علاوه بر آن، در مورد پشتیانی هوایی نوشتیم : « هلی کوپترهای ارتش سوریه و روسیه به صورت گسترده در حال پرواز و پشتیبانی از نیروهای همپیمان روی زمین هستند ... کلیه هلی کوپترهایی که در عملیات های تدمر و ریف شرقی حلب استفاده می شدند، بر ریف شمالی حماه به خصوص قمحانه تمرکز کرده اند!»
کابوس بزرگ القاعده و معارضین سوری تحقق یافت/ آزادسازی 75 درصد مناطق اشغالی اخیر شمال حماه طی 48 ساعت!
منطقه درگیری در این نقشه با دایره آبی رنگ مشخص شده است.
نقشه کامل مناطق تحت سیطره گروه های مختلف در سوریه
قرمز: ارتش سوریه
سبز: معارضین مسلح
زرد: کردها و نیروهای ائتلاف سوریه دموکراتیک
سیاه: داعش
توجه: این نقشه به هفته قبل تعلق دارد. هدف از بازنشر آن، صرفا بیان موقعیت این جبهه نبرد در نقشه جغرافیایی کشور سوریه است؛ و الا جغرافیایی مناطق تحت سیطره گروه های مختلف در شرق کشور سوریه تغییراتی داشته است.
با رسیدن نیروهای کمکی ارتش سوریه و جبهه مقاومت به استان حماه، بعد از دفع کامل حمله به قمحانه و رفع حالت نیمه محاصره از محرده، نیروهای اعزامی در کنار ارتش سوریه موفق شدند معارضین مسلح و نیروهای همپیمان القاعده را از فرودگاه حماه دور کرده و خطر محاصره محرده را به صفر برسانند!
دومینوی موفقیت ارتش سوریه و متحدان، از سه شنبه عصر آغاز شد. سه شنبه عصر، ائتلاف گروه های «احرار الشام»، «فیلق الشام» و برخی گروه های وابسته به ارتش آزاد سوریه عملیات «صدی الشام» را به صورت مشترک کلید زدند و در همان ساعات نخست موفق شدند یک پایگاه ارتش و دو روستا را فتح کنند. با این حال، رزمندگان حزب الله سوریه و در کنار نیروهای ارتش سوریه و قوات دفاع الوطنی (بسیج مردمی سوریه) در غرب استان حماه با ضدحمله شدید و گسترده موفق شدند این مناطق را بعد از 24 ساعت آزاد کنند. گویی همین آزادسازی، کلید ورود به دومینوی آزادسازی شمال حماه بود!
کابوس بزرگ القاعده و معارضین سوری تحقق یافت/ آزادسازی 75 درصد مناطق اشغالی اخیر شمال حماه طی 48 ساعت!
قشه پیشروی معارضین مسلح
سبز: مناطق تحت کنترل معارضین مسلح تا پیش از عملیات
قرمز: ارتش سوریه
آبی: مناطق پیشروی معارضین در این عملیات
درست از یک هفته قبل، ورق برگشت و ارتش سوریه و متحدین توانستند بخش عمده مناطق آبی رنگ مشخص شده در این نقشه را آزاد کنند.
عصر چهارشنبه، «ارتفاعات تل الشیحه» بعد از حدود 60 ساعت نبرد سخت، به صورت کامل تحت کنترل متحدان ارتش سوریه در آمد. در این نبرد، بیش ترین موفقیت ها حاصل رشادت رزمندگان «فاطمیون» بود که توانستند خطوط دفاعی مستحکم ارتش آزاد (مشخصا "جیش ادلب حر") را در هم بشکنند. یکی از مهم ترین فرماندهان سابق ارتش سوریه و از فرماندهان ستادی ارتش آزاد مجبور به فرار از این منطقه شده است!
با شکسته شدن کامل خطوط دفاعی تل الشیحه، راه برای پیشروی باز شد و ظهر پنجشنبه ارتش سوریه و نیروهای همپیمان موفق شدند روستای استراتژیک «ارزه» را از سیطره گروه های مسلح آزاد کنند.
کابوس بزرگ القاعده و معارضین سوری تحقق یافت/ آزادسازی 75 درصد مناطق اشغالی اخیر شمال حماه طی 48 ساعت!
نقشه موقعیت فعلی شمال استان حماه
سبز: مناطق تحت کنترل معارضین مسلح تا پیش از عملیات
قرمز: ارتش سوریه
همان گونه که در نقشه می بینید حاشیه مطمئنی برای فرودگاه نظامی حماه و شهر حماه ایجاد شده است.
ارزه نزدیک ترین نقطه تحت کنترل معارضه به شهر حماه بود و بعد از فتح آن، معارضین امید زیادی برای رسیدن به حماه داشتند. به همین جهت، علیرغم فتح این روستا توسط ارتش آزاد در قالب عملیات «في سبیل الله نمضي»، نیروهای «هیئت تحریر الشام» برای تحکیم توان دفاعی روستا و البته پیشروی به سمت روستای «الشیحه» به آن وارد شدند.
پنجشنبه عصر ارتش سوریه به محوریت نیروهای سرتیپ سهیل حسن یا «قوات النمر» موفق شد پایگاه ارتش سوریه در شمال غرب قمحانه با عنوان «نقطه 50» را از اشغال هیئت تحریر الشام (اتحادیه فراگیر گروه های مسلح همپیمان القاعده) خارج کند. با آزادسازی نقطه 50، دومینوی بزرگ عملیات آزادسازی کلید خورد. به این ترتیب تنها طی چند ساعت، روستاهای «بلحسین» و «خربة الحجامة» را ازاد کنند.
کابوس بزرگ القاعده و معارضین سوری تحقق یافت/ آزادسازی 75 درصد مناطق اشغالی اخیر شمال حماه طی 48 ساعت!
نقشه پیشروی نیروهای ارتش سوریه و متحدین طی 24 ساعت اخیر
سبز: مناطق تحت کنترل معارضین مسلح تا پیش از عملیات
قهوه ای: ارتش سوریه
قرمز: مناطقی که ارتش سوریه و متحدین طی 24 ساعت اخیر آزاد کرده اند.
همزمان رزمندگان حزب الله لبنان در کنار حزب الله سوریه و رزمندگان عراقی موفق شدند از محور معرزاف به سمت «مجدل» و «کفرعمیم» پیشروی کرده و طی چند ساعت رویایی، علاوه بر آزادسازی دو روستای مذکور خود، دو روستای «الشیر» و «سوبین» را آزاد کنند. سرعت پیشروی در این محور به اندازه ای بالا بود که حتی عموم خبرنگاران و ناظران در ساعات نخست آزادسازی، به اخبار آن با دیده تردید می نگریستند!
به این ترتیب، عصر روز گذشته شهر استراتژیک خطاب از سه جهت در دسترس نیروهای همپیمان دمشق قرار گرفت. در محور غربی رزمندگان حزب الله لبنان، حزب الله سوریه و نیروهای داوطلب عراقی می جنگیدند. در محور جنوبی قهرمانان فاطمیون در کنار نیروهای ارتش سوریه می جنگیدند. در محور شرقی نیز نیروهای سرتیپ سهیل حسن موسوم به قوات النمر با سرعت و مهارت بسیار بالایی خود را به داخل شهر خطاب رساندند.
مقاومت گروه های مسلح و تروریستی در خطاب تنها چند ساعت ادامه داشت و غروب روز گذشته، خبر آزادسازی کامل آن منتشر شد! رسانه های وابسته به هیئت تحریر الشام مدعی شدند تروریست های وابسته به این سازمان، به صورت تاکتیکی از این شهر عقب نشینی کرده اند!
با آزادسازی شهر استراتژیک خطاب، بلافاصله عملیات آزادسازی حومه شمالی آن کلید خورد و نیروهای ارتش سوریه و متحدین توانستند طی چند ساعت، «مستودعات خطاب» و «رحبة الخطاب» را نیز آزاد کنند.
به این ترتیب تنها طی 48 ساعت، نیروهای ارتش سوریه و همپیمان آن توانسنتد حدود 5 درصد مناطقی که اخیرا سقوط کرده بود را بار دیگر فتح کنند.
آیا معارضین مسلح می توانند خطوط دفاعی خود را بازسازی کنند یا دومینوی آزادسازی مناطق با قدرت بالایی همچنان ادامه خواهد یافت؟ برای پاسخ به این پرسش، باید امروز و فردا به انتظار نشست!
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها