چرا ترامپ دستور موشک‌باران کاخ بشار اسد را صادر نکرد؟

کد خبر: 652141

با گذشت نزدیک به ۶۰ ساعت از موشک‌باران فرودگاه نظامی شعیرات از سوی بمب‌افکن‌های آمریکایی، اطلاعات جدیدی در مورد جلسه مشورتی سران واشنگتن برای حمله به سوریه منتشر شده است؛ جلسه‌ای که در پایان آن ترامپ دستور موشک‌باران فرودگاه شعیرات را صادر کرد.

چرا ترامپ دستور موشک‌باران کاخ بشار اسد را صادر نکرد؟
ترامپ
سرویس بین الملل فردا: با گذشت نزدیک به ۶۰ ساعت از موشک‌باران فرودگاه نظامی شعیرات از سوی بمب‌افکن‌های آمریکایی، اطلاعات جدیدی در مورد جلسه مشورتی سران واشنگتن برای حمله به سوریه منتشر شده است؛ جلسه‌ای که در پایان آن ترامپ دستور موشک‌باران فرودگاه شعیرات را صادر کرد.
مشاوران امنیتی و نظامی ترامپ چند گزینه را روی میز رئیس جمهور قرار می‌دهند تا با بررسی تک‌تک آن‌ها در جلسه مشترک، به تصمیم نهایی برای حمله به سوریه برسند. یکی از این گزینه‌ها «زدن رأس نظام» نام داشت که منظور از آن، هدف قرار دادن کاخ بشار اسد رئیس جمهور قانونی سوریه بود! کاخی که در نیمه غربی دمشق در بالای ارتفاعات مجلل و سر سبز قرار دارد و هدف قرار دادن آن می‌توانست نقش به سزایی در معادلات آینده سوریه ایفا کند.
در همین رابطه بخوانید: چرا آمریکا به فرودگاه نظامی «شعیرات» حمله کرد؟
در این طرح، احتمال کشته شدن بشار اسد را کم‌تر از نصف ارزیابی شده بود، اما پیش‌بینی می‌شد بشار بعد از این حمله به زندگی شدیدا مخفیانه روی بیاورد و به همین سبب شکاف در ارتش و نظام حکومتی سوریه (به خصوص میان بخش‌های تکنوکرات دولت با لایه‌های نظامی آن) افزایش یابد. فراتر از آن، پیش‌بینی می‌شد در این شرایط بشار اسد عملا از توان هدایت و رهبری بشار اسد کاسته شده و قدرت تا حدی در لایه‌های پایین‌تر پخش شود.
ترامپ در نگاه اول این گزینه را مطلوب ارزیابی می‌کند اما به علت ابهام در مورد نحوه توزیع قدرت در لایه‌های پایین‌تر ریسک آن را بالا می‌داند. در این جلسه ترامپ مشخصا در مورد آرایش قدرت در غیاب بشار اسد می‌پرسد و نگرانی خود را «افزایش قدرت ایران و حزب الله در دمشق» عنوان می‌کند. دغدغه دوم ترامپ در این مرحله، «سطح واکنش‌های احتمالی دمشق و متحدان» بوده است.
یکی از مشاوران امنیتی ترامپ که در جلسه مذکور حاضر بوده، روز بعد در گفت‌وگو با مقامات امنیتی اسرائیل، برداشت خود از رفتار ترامپ را این‌گونه بیان می‌کند: «رئیس جمهور (ترامپ) دو دغدغه مهم داشت. از سویی می خواست حتما ایالات متحده واکنش محکمی نشان دهد تا دو اصل "پیش‌بینی ناپذیری" و "ابراز قدرت و عدم انفعال" آمریکا نسبت به تحولات منطقه‌ای را تثبیت کند. از سوی دیگر به شدت حساس بود تا در گام نخست، سطح تنش را مهار کند تا معضل بزرگی درست نشود!»
او در توضیح علل اجتناب ترامپ از حمله به کاخ ریاست جمهوری بشار اسد، همین موضوع را مؤثر می‌داند: «ترامپ صراحتا گفت ما برای ابراز قدرت و بازگرداندن شکوه، فرصت [زیادی در آینده] داریم؛ اکنون باید ضربه محکم و دقیق اما کوتاه بزنیم تا همه متوجه نقش اول آمریکا باشند.»
در همین رابطه بخوانید: نقش روس‌ها در حمله موشکی آمریکا به سوریه
پایگاه خبری عربی۲۱ که به شاخه اردن اخوان المسلمین نزدیک است در مورد این گزینه می‌نویسد: «مشاوران ترامپ همه گزینه‌ها را برای وی فهرست کرده بودند؛ اما در مورد حمله به کاخ ریاست جمهوری هشدار می‌دهند! شورای امنیت ملی آمریکا در گزارشی محرمانه نسبت به عواقب کنار زدن بشار اسد و قدرت گرفتن افراطیون هشدار داده و مشاوران ترامپ می‌گویند تنها راه‌حل مناسب برای سوریه، مدیریت سیاسی بحران توسط جامعه بین‌الملل است و نباید در بین راه انتقال سیاسی، خلأ قدرت در دمشق به وجود آید!»
در گزارش دیگری که یکی از مشاوران محمد بن سلمان، وزیر دفاع، جانشین ولیعهد و فرزند پادشاه آل سعود کرده، ترامپ بر اصل به کار گیری قدرت نظامی تأکید کرده است: «در این جلسه، یکی از گزینه‌های مطرح شده "تحریم‌های بسیار سنگین اقتصادی و تنبیهات شدید دیپلماتیک علیه سوریه" بود؛ اما ترامپ ترجیح می‌دهد تحریم‌های اقتصادی، فشار سیاسی و هشدارهای نظامی را در کنار هم در دستور کار قرار دهد.»
خبرگزاری رویترز در مورد جلسه مذکور می‌گوید نهایتا ترامپ با ایده‌ای موافقت می‌کند که از سوی وزیر دفاع بیان شده بود: «باید قدرت ایالات متحده را به رخ بکشیم؛ اما هدف حملات باید صرفا نقطه‌ای باشد که ارتش و نیروی نظامی آسیب ببیند، اما سطح آسیب‌پذیری به قدری نباشد که موازنه سیاسی بحران را دگرگون کند!»
بنا بر گزارش رویترز، ترامپ بعد از جلسه مذکور به ژنرال هربرت ریمون مک مستر مشاور امور امنیت ملی و جیم ماتیس وزیر دفاع دستور می‌دهد به صورت محرمانه هدف را تعیین و طی ساعات آینده یک نقطه مشخص را هدف قرار دهند. او تأکید می‌کند هدف باید مرتبط با واقعه خان شیخون باشد تا پیام واشنگتن به صورت دقیق‌ منتقل شود.
به این ترتیب نهایتا فرودگاه شعیرات به عنوان هدف حملات موشکی برگزیده می‌شود. پایگاه خبری تحلیلی فردا، روز گذشته در گزارشی مشروح اهمیت و جایگاه فرودگاه شعیرات را بیان کرده است.
نکته مهمی که باید توجه کرد نحوه اطلاع‌رسانی منابع خبری و امنیتی است. با توجه به این‌که ترامپ سابقه عمل سیاسی و نظامی قابل توجهی ندارد، بسیاری از کارشناسان و استراتژیست‌های سراسر جهان دوست دارند ذهن ترامپ و زمینه‌های روانی تصمیم‌گیری وی را مورد واکاوی قرار دهند. در این میان دیتاهایی که منتشر می‌شود اهمیت به سزایی دارد. با توجه به این که حمله موشکی به فرودگاه شعیرات، نخستین دستور هجوم نظامی ترامپ در دوران حضور در کاخ سفید است؛ بسیاری از سازمان‌های امنیتی و رسانه‌ها تلاش می‌کنند چهره مد نظر خود را از ترامپ به سیاستمداران و استراتژیست‌های جهان القا کنند!
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها