امریکا و تنش برای تنش زدایی

کد خبر: 657622

اظهارات صریح مقامات آمریکایی مبنی بر «پایان صبر استراتژیک» و تهدید به «اقدام پیش دستانه» علیه کره شمالی که با واکنش‌های لفظی و عملی پیونگ‌یانگ همراه بوده باعث تسریع تنش در منطقه شده است.

روزنامه خراسان: اظهارات صریح مقامات آمریکایی مبنی بر «پایان صبر استراتژیک» و تهدید به «اقدام پیش دستانه» علیه کره شمالی که با واکنش‌های لفظی و عملی پیونگ‌یانگ همراه بوده باعث تسریع تنش در منطقه شده است.
به نظر می‌رسد هدف ترامپ بر اساس ایده کلی «ایجاد تنش به‌منظور تنش‌زدایی» استوار است. در این زمینه ترامپ قصد دارد با اعمال فشار گسترده نظامی، دیپلماتیک و حتی توسل به تحریم، کره شمالی را وادار به مذاکره کند تا با استفاده از هنر مذاکره و معامله خود، بتواند بحران را مدیریت کند. هدف اصلی آمریکا حذف برنامه نظامی هسته‌ای کره شمالی با همان شیوه معمول فشار و مذاکره است. بهترین سناریو برای آمریکا رسیدن به «برجامی جدید» با کره شمالی است چراکه اقدام نظامی تبعات غیرقابل‌پیش‌بینی برای کل منطقه خواهد داشت.
عامل مهم دیگر در این موضوع چین و منافع این کشور است. آمریکا تلاش می‌کند ارزیابی چین را در این مسئله به آمریکا نزدیک کند. از سوی دیگر هدف چین، قطعاً تغییر رژیم در پیونگ‌یانگ نیست چراکه چین نیازمند حائلی میان خود و آمریکا و بازی با کارت کره شمالی مقابل این کشور است. افزایش تنش به نحوی‌که منجر به افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه شود به‌هیچ‌وجه برای پکن پذیرفته‌شده نیست بنابراین پکن به شکل مقطعی اقدام به فشار به کره شمالی کرده است.
سیاست چین کنترل دو بازیگری است که ممکن است اقدامات غیرقابل‌پیش‌بینی در منطقه انجام دهند. ورود جدی ترامپ به موضوعی مهم در شرق آسیا در صورت نبود مدیریت صحیح به شکل جدی منافع آمریکا و متحدان را در منطقه به مخاطره خواهد انداخت.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها