نبرد نهایی امروز در فرانسه

کد خبر: 665570

روز یکشنبه که به پایان برسد، فرانسه رهبر بعدی‌اش را راهی کاخ الیزه کرده است.

روزنامه شرق: روز یکشنبه که به پایان برسد، فرانسه رهبر بعدی‌اش را راهی کاخ الیزه کرده است. برای اولین‌بار در تاریخ مدرن فرانسه، رئیس‌جمهوری بیرون از دو حزب اصلی فرانسه برگزیده می‌شود: امانوئل ماکرون، نامزدی مستقل یا مارین لوپن، از حزب راست ‌افراطی جبهه ملی. جمهوری‌خواهان و سوسیالیست‌ها، دو حزب سنتی فرانسه در دور اول انتخابات روی‌هم‌رفته تنها ٢٦ درصد از کل آرا را از آن خود کردند که پایین‌ترین تعداد آرای این دو حزب در تاریخ مدرن فرانسه است.
با شکست این دو حزب راه برای پیروزی ماکرون و لوپن باز شد. ماکرون ٣٩ساله بانکدار و وزیر اقتصاد سابق دولت اولاند، طرفدار اتحادیه اروپاست و در برخورد با مسئله مهاجران هم میانه‌رویی شبیه به آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، است. از آن‌سو لوپن ٤٨ ساله راست‌گرایی افراطی و ضد مهاجران و اتحادیه‌ اروپاست. او که رهبر حزب جبهه ملی بود، بلافاصله بعد از پیروزی در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، عطای رهبری این حزب را به لقایش بخشید و روی تبلیغات انتخاباتی‌اش متمرکز شد.
به نظر می‌رسد او با کناره‌گیری از رهبری حزب می‌خواست فاصله خود با ریشه نژادپرستانه حزب را حفظ و از این راه توجه گروه گسترده‌تری را به خود جلب کند. فرانسه یکی از اعضای مؤسس اتحادیه اروپاست و برخی از رهبران نهادهای اروپایی در کنار گروه گسترده‌ای از مردم می‌ترسند با پیروزی احتمالی لوپن، این بلوک در نهایت سقوط کند. ماکرون یکی از حامیان اتحادیه ‌اروپاست، اما لوپن از هر فرصتی برای تهدید و حمله به این اتحادیه استفاده کرده است و یکی از وعده‌های مهم انتخاباتی او هم برگزاری همه‌پرسی درباره خروج فرانسه از اتحادیه ‌اروپاست که به فرگزیت معروف است و دنباله‌رو برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) خواهد بود.
علاوه بر سرنوشت اتحادیه‌ اروپا، بی‌کاری، امنیت، اقتصاد، حقوق کارگران، جهانی‌شدن، مهاجرت، پناهندگان و سکولاریسم هم از دیگر موضوعات داغ مبارزات انتخاباتی فرانسه بوده است. حالا مناظره‌ها و مبارزات انتخاباتی تمام شده و براساس آخرین ‌نظرسنجی‌ها، ماکرون با حدود ٦٠ درصد آرا لوپن را با ٤٠ درصد آرا شکست خواهد داد و پیروز نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه خواهد شد.
این پیروزی البته به لطف هواداران دو حزب سنتی فرانسه؛ یعنی حزب جمهوری‌خواه و سوسیالیست محقق می‌شود، چراکه دو نامزد اصلی این احزاب؛ یعنی فیون و آمون پس از شکست در دور اول انتخابات از ماکرون حمایت کردند. بااین‌حال آرای جان لوک ملانشون، نامزد چپ‌گرای انتخابات فرانسه، در دور اول بیشتر از آمون بود و او از کسی حمایت نکرده و ازهمین‌رو مشخص نیست که هواداران او در دور دوم انتخابات شرکت می‌کنند یا نه. اعتراض‌ها علیه دو نامزد اصلی دور دوم انتخابات هم گویای این نکته است که گروه گسترده‌ای از مردم فرانسه در انتخابات امروز شرکت نمی‌کنند. روز گذشته و در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، صدها نفر از دانش‌آموزان در اعتراض به هر دو نامزد این انتخابات به خیابان‌های پاریس آمدند. براساس گزارش‌ها، فعالیت ۱۰ مدرسه در پاریس به خاطر محاصره نسبی یا تلاش برای محاصره مختل شد. این معترضان با شعار «انقلاب در خیابان، نه در صندوق‌های رأی» به خیابان‌ها آمدند و اعلام کردند که معتقدند هیچ‌یک از دو نامزد این انتخابات مناسب نیستند.
هک گسترده ایمیل‌های کمپین ماکرون
تنها چندین‌ساعت پیش از آغاز دور دوم انتخابات و درحالی‌که همه نظرسنجی‌ها از پیشتازی ماکرون حکایت دارد، بخشی از ایمیل‌های کمپین انتخاباتی او مورد هک گسترده قرار گرفت. کمپین ماکرون جمعه‌شب اعلام کرد که هدف یک هک کامپیوتری وسیع قرار گرفته ‌است. چندساعت پس از اعلام این خبر، کمیسیون انتخابات فرانسه از رسانه‌ها و شهروندان خواسته که محتوای ایمیل‌ها و مدارک هک‌شده مربوط به ستاد انتخاباتی ماکرون را افشا نکنند. این کمیسیون با صدور بیانیه‌ای هشدار داده که اگر کسی محتوای این ایمیل‌ها و مدارک را افشا کند، قانون دوره منع تبلیغات را نقض کرده و محاکمه خواهد شد.
در این بیانیه همچنین از شهروندان فرانسه خواسته شده که حس مسئولیت خود را در قبال حفظ انسجام در کشور نشان دهند. هکرها با این حمله سایبری، به حساب‌های ایمیلی متعلق به کمپین ماکرون نفوذ کردند و سپس جمعه، چندساعت پیش از اتمام مهلت قانونی تبلیغات انتخاباتی، کاربری ناشناس حدود ۹ گیگابایت داده منسوب به کمپین ماکرون را در یک وب‌سایت به‌اشتراک‌گذاری فایل منتشر کردند. هنوز کسی مسئولیت این هک اینترنتی را برعهده نگرفته‌ و معلوم نیست که اسناد منتشرشده واقعی بوده‌اند یا نه. به باور بسیاری از ناظران، هک ایمیل‌های کمپین ماکرون تأثیری در نتیجه انتخابات نخواهد داشت، چراکه تنها چندساعت پیش از برگزاری دور دوم انتخابات صورت گرفته است. تیم کارزار انتخاباتی امانوئل ماکرون پیش‌تر نیز ادعا کرده بود که تلاش‌هایی برای هک اینترنتی این کمپین صورت گرفته است.
آنها روسیه را متهم به انجام این هک برای حمایت از لوپن کرده بودند و مسکو نیز هر دخالتی را رد کرده بود. این نخستین‌باری نیست که روسیه به هک یک کارزار انتخاباتی محکوم می‌شود. سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده نیز در ژانویه امسال گزارش دادند ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، دستور هک‌کردن کمیته ملی حزب دموکرات و کمپین هیلاری کلینتون را صادر کرده بود تا در انتخابات آمریکا به‌نفع دونالد ترامپ دخالت کند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها