پاس گل عجیب روحانی به صهیونیست‌ها علیه برجام! / نمایش مولفه‌های قدرت موجب تقویت دیپلماسی مذاکره است

کد خبر: 665710

جناب روحانی حمله به قدرت دفاعی کشور هم صدایی‌تان با صهیونیست‌ها در ایران هراسی و حمله به برجام بود. حمله به اقدامات نظامی و اشاره به شعار موشکی «اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود» یک گل به خودی برای جنجال آفرینی صهیونیست‌ها علیه ایران و سیاست منطقه‌ای ماست.

پاس گل عجیب روحانی به صهیونیست‌ها علیه برجام! / نمایش مولفه‌های قدرت موجب تقویت دیپلماسی مذاکره است
حسن روحانی در مناظره
سرویس بین‌الملل فردا:‌ جناب روحانی حمله به قدرت دفاعی کشور، هم صدایی‌تان با صهیونیست‌ها در ایران هراسی و حمله به برجام بود. انتقاد از به اقدامات نظامی همچنین اشاره به شعار موشکی «اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود» یک گل به خودی برای جنجال آفرینی صهیونیست‌ها علیه ایران و سیاست منطقه‌ای ماست. جناب روحانی ‌ای کاش آرمان فلسطین و منافع منطقه‌ای و حتی برجام را فدای رأی آوری در مناظره‌ها نمی‌کردید.
بیشتر بخوانید: پشت پرده انتقاد روحانی از شلیک و نمایش شهر زیرزمینی موشکی سپاه چیست؟
حین مذاکرات و حتی پس از توافق هسته‌ای شیوه برخورد مسئولان رژیم صهیونیستی و نخبگان سیاسی آن با برجام یکی از موضوعات چالشی و مورد سؤال در کشور بود. سیاست پلیس خوب-بد، نارضایتی و ...بخشی از تحلیل‌هایی بود که در فضای کشور در قبال رفتار صهیونیست‌ها مطرح می‌شد. برخی معتقد بودند صهیونیست‌ها و بالاخص نتانیاهو با توجه به اختلافی که با اوباما و سیاست منطقه‌ای آمریکا در قبال ایران داشتند، با برجام مخالفت می‌کردند اما از سوی دیگر برخی معتقد بودند که این سیاست به‌منظور فریب ایران و گرفتن امتیاز بیشتر در برجام از اوست؛ همانند سیاستی که فرانسوی‌ها در بخشی از مذاکرات بازی نمودند. این رفتار نتانیاهو و مخالفت وی با برجام در داخل رژیم هم بازتاب‌های گوناگونی داشت و می‌توان در یک ساده سازی به سه طیف تقسیم کرد.
طیف نخست کسانی بودند که معتقد بودند برجام وضعیت منطقه‌ای را تغییر می‌دهد. آیزنکوک رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی معتقد است پس از برجام، ایران با افزایش کمک‌های مالی خود به فلسطینیان در کرانه باختری و غزه که ناشی از گشایش اقتصادی پسا برجام است، برای این رژیم مشکل ایجاد خواهد نمود. لذا راهبرد منطقه‌ای دشمن رژیم صهیونیستی تغییر خواهد نمود.
دیدگاه طیف دوم: برجام، فرصت ائتلاف‌سازی ضد جمهوری اسلامی به‌عنوان دشمن اصلی در اختیار ماست. نتانیاهو را می‌توان در زمره این گروه جا داد. برخی سران و مسئولین رژیم صهیونیستی این اتفاق را یک فرصت برای ایجاد یک ائتلاف ضد ایرانی و انزوای جمهوری اسلامی و حامیان منطقه‌ای آن می‌دانند. رژیم صهیونیستی تا به امروز با بزرگنمایی تهدید هسته‌ای سعی نموده بود مسابقه تسلیحاتی در منطقه با ایران ایجاد نماید اما پس از توافق به دنبال ایجاد احساس هراس و تهدید از افزایش قدرت جمهوری اسلامی است. این سیاست قطعاً فارغ از واقعیت کاهش یا افزایش قدرت ایران در مرحله‌ی اجرا خواهد بود.
طیف سوم رفتار نتانیاهو را غلط می‌دانست و این هیاهو را فرار وی از وضعیت داخلی معرفی می‌کرد. نفتالی بنت وزیر آموزش و پرورش رژیم صهیونیستی برخلاف دو طیف نخست که برای انتخاب راهبرد پسا برجام نسبت به آنکه دشمن اصلی ایران یا گروه‌های اسلامی است با هم نزاع می‌کردند، در کنفرانس نشست سالانه موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل می‌گوید: جمود فکری این دولت به‌عنوان خطر اصلی که اسرائیل را تهدید می‌کند به شمار می‌رود.
در هر سه حالت و برداشت، حمله به ایران طبیعی است یا برای تحقق انزوا و تضعیف بیشتر ایران یا جلوگیری از پیشرفت ایران.
بیشتر بخوانید: دومین شهر موشکی سپاه رونمایی شد
پاس گل روحانی به هر سه جریان صهیونیستی از پست تریبون مناظره
جناب دکتر روحانی در دومین دور مناظره‌های انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری در اقدامی عجیب گفت: «هر کجا متحد بودیم، موفق شدیم. هر کجا در برجام متحد بودیم موافق بودیم و هرکجا در برجام ناکام بودیم، به خاطر انشقاق بوده است. دیدیم شهرهای زیرزمینی را نشان دادند تا برجام را برهم بزنند. روی موشک شعار نوشتند تا برجام را برهم بزنند. از این مسئله جامعه عبور کرده است چون اخلاق را انتخاب کرده بود.»
استقبال رسانه های صهیونیستی از سخنان عجیب روحانی
این سخنان با واکنش و خوشحالی عجیب رسانه‌های مختلف صهیونیستی از مخالفان رفتار نتانیاهو در قبال برجام مثل هاآرتص (طیف سوم) و رسانه راست‌گرا و افراطی اورشلیم پست (طیف اول و دوم) همراه شد. روزنامه هاآرتص نوشت: «روحانی سپاه را به دلیل شعارهای ضد اسرائیلی روی موشک‌ها مورد انتقاد قرار داد.» اورشلیم هم تیتر زد: «روحانی: تندروها با شعارهای ضد اسرائیلی قصد نابودی برجام را دارند.»
استقبال روحانی از سخنان روحانی
اما سؤال اینجاست که آیا نوشتن شعار ضد صهیونیستی کمک به برجام بوده است یا برهم زننده آن؟ روحانی در بخشی دیگر از مناظره بیان کرد: «همان‌طور که گفتید مذاکرات همانند جنگ بود، در پشت این جنگ چه کردید؟ به مردم بگویید چرا به مذاکره‌کنندگان توهین کردید و چه حرف‌هایی نامربوطی زدید و همانند دشمنان ایران مانند وهابیون سعودی، صهیونیست‌ها و تندروهای آمریکایی حرف می‌زدید. امروز مردم باید بدانند که این توافق با زحمت فراوان به دست آمده است.»
اما باید گفت جناب روحانی جملات نخست شما دقیقاً اقدامی است که در بخش دوم بیان کردید، یعنی هم‌صدایی با دشمنان ایران مانند وهابیون سعودی، صهیونیست‌ها و تندروهای آمریکایی.
سخن گفتن از شهرهای زیرزمینی و شعارهای ضد صهیونیستی بر روی موشک‌ها در مناظره بیشترین کمک را به تندروهای صهیونیستی و مخالفان برجام نمود. همانگونه که در رسانه‌های صهیونیستی هم دیدم آنان به دنبال القای این مسئله بودند که نشان داده شود جمهوری اسلامی ایران و یکی از مؤلفه‌های قدرتمند آن یعنی توان موشکی به دنبال برهم زدن برجام‌اند و هیچ پایبندی‌ای به آن ندارند. جناب روحانی باید بداند که با این سخنانش با صهیونیست‌هایی که ایران را متهم به عدم پایبندی به برجام می‌کردند، هم‌صدا شد.
این در حالی است که اگر صهیونیست‌ها به دنبال تغییر و لغو برجام بودند، نمایش مؤلفه‌های قدرت نه تنها به توان تیم مذاکره کننده کمک می‌نماید، بلکه کاملاً صهیونیست‌ها و مخالفان برجام را در وضعیت انزوا قرار خواهد داد؛ زیرا آنچه آنان را مجبور به پذیرش برجام به عنوان خواسته دولت جمهوری اسلامی می‌کند قدرت و نشان دادن آن است نه نرمش و سازش کردن.
جناب روحانی هر کدام از سه برداشت صهیونیست‌ها از برجام را که در ابتدا اشاره شد را بپذیرید، حمله به اقدامات دفاعی کشور همچنین اشاره به شعار موشکی «اسرائیل باید نابود شود» یک گل به خودی برای جنجال آفرینی صهیونیست‌ها علیه ایران و سیاست منطقه‌ای ماست. جناب روحانی ای کاش آرمان فلسطین و منافع منطقه‌ای و حتی برجام را فدای رأی آوری در مناظره‌ها نمی‌کردید.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها