بازتاب انتخابات ایران در رسانه‌های خارجی

کد خبر: 672408

پيروزي حسن روحاني در اولين انتخابات بعد از توافق هسته‌اي كه با مشاركت 72 درصدي ايرانيان همراه شد، به محور ارزيابي‌هاي بين‌المللي تبديل شده است. روحاني در رقابت‌هاي انتخاباتي وعده داد تحريم‌هاي غيرهسته‌اي را هم بر مي‌دارد ولي ناظران مي‌گويند رويارويي با دولت ترامپ يكي از مهم‌ترين چالش‌هايي است كه روحاني بايد در مقام رئيس‌جمهور با آن دست و پنجه نرم كند.

روزنامه جوان: خبرگزاري اسپوتنيك روسيه ديروز در تحليلي نوشت كه نتيجه انتخابات رياست جمهوري ايران تغييري در روابط ايران با امريكا به وجود نخواهد آورد. آرش صالح نماينده كردها در امريكا به اسپوتنيك گفته است: « به نظر من، روابط ايران و امريكا در همان مسير قبلي حركت خواهد كرد. رويارويي ايران با امريكا همين حالا با «گروه‌هاي» نيابتي ايران در سوريه، يمن و مداخله مستقيم در عراق در جريان است.» بلومبرگ نيز با اشاره به همزمان شدن سفر ترامپ به عربستان با انتخاب روحاني در ايران نوشت: «هيچ رويدادي برجسته‌تر از اين نمي‌تواند بازگو‌كننده چالشي باشد كه روحاني پراگماتيست در دوره دوم رياست جمهوري پيش روي خود دارد.» به نوشته مارك چمپويون در بلومبرگ، پيروزي پر قوتي كه روحاني در روز شنبه به دست آورد، به شدت در داخل و خارج ايران محدود است؛ محدوديتي كه توانايي او براي اجراي برنامه‌اي را كه او براي تنش‌ها با غرب پيش‌بيني مي‌كرد، دچار ترديد مي‌كند. بلومبرگ نوشته است: «روحاني در سال 2015 توانست با توافقي با امريكا و قدرت‌هاي بين‌المللي، به تحريم‌هاي دردناك اقتصادي پايان دهد و در ازاي آن، برنامه هسته‌اي ايران را به عقب ببرد. او در جريان رقابت‌هاي انتخاباتي وعده كرد كه تحريم‌هاي غيرهسته ‌اي را كه بر سر موضوعاتي مانند برنامه موشكي و حقوق بشر باقي مانده كنار بزند. اين كار غيرممكن به نظر مي‌رسد.» بلومبرگ با اشاره به بيشتر شدن تحريم‌هاي امريكا در روز چهارشنبه، نوشته كه دولت ترامپ احتمالاً به شكل فعالي مانع سرمايه‌گذاري جهاني در ايران خواهد شد. كريم سجادپور كارشناس مؤسسه كارنگي مي‌گويد: «روحاني ديگر براي سياست‌هاي اينچنيني خود در واشنگتن شريكي نخواهد داشت. در خاورميانه كه بازي‌ها با جمع جبري صفر است، روابط بهتر امريكا با عربستان و اسرائيل به معني روابط خصمانه‌تر با ايران خواهد بود.»

سفر انتخاباتي حسن روحاني

رسانه‌هاي خارجي به شكل گسترده‌اي مشاركت بالاي مردم در انتخابات 29 ارديبهشت را بازتاب دادند. سي‌ان‌ان نوشت: ايران به طور رسمي پيروزي حسن روحاني در انتخابات را اعلام كرد و نوشت: حسن روحاني با غلبه بر رقيبش ابراهيم رئيسي با كسب 57 درصد آرا بار ديگر رئيس‌جمهور ايران شد. روسيا اليوم نوشت: روحاني بار ديگر رئيس‌جمهور ايران شد. الوقايع الاخبار نوشت: پيروزي حسن روحاني در انتخابات. حسن روحاني براي دومين بار متوالي به عنوان رئيس‌جمهور ايران انتخاب شد. خبرگزاري كويت نيز با انتشار گزارشي دراين زمينه نوشت: حضور گسترده مردم در پاي صندوق‌هاي رأي در انتخابات رياست جمهوري ايران امري جالب توجه بوده است، به گونه‌اي كه مسئولان ايراني سه بار اقدام به تمديد زمان رأي‌گيري كردند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها