تیره شدن روابط روسیه با مولداوی و استونی

کد خبر: 678502

روسیه در پاسخ به اقدام مولداوی و استونی در اخراج دیپلمات‌های روسی، از ۵ دیپلمات مولداویایی و ۲ دیپلمات استونیایی خواست خاک این کشور را ترک کنند.

خبرگزاری تسنیم: روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو نوشت: وزارت امور خارجه روسیه عصر روز چهارشنبه سفرای دو کشور مولداوی و استونی را به این وزارتخانه فراخوانده و یادداشت مربوط به اخراج تعدادی از دیپلماتهای این دو کشور را به آنها تسلیم کرد.
مقامات مسکو در اقدامی مقابله به مثل، 5 دیپلمات مولداویایی و دو کارمند سفارت استونی را در روسیه عنصر نامطلوب ارزیابی کرده و خواستار خروج فوری آنها از خاک این کشور شدند. دیپلماتهای کشور مولداوی 3 روز فرصت دارند تا از روسیه خارج شوند و دیپلماتهای استونیایی 5 روز برای ترک خاک روسیه، وقت دارند.
دور دیگری از رویارویی دیپلماتیک بین روسیه و استونی 26 ماه مه آغاز شد و وزارت خارجه استونی از کنسول و سرکنسول روسیه خواست تا خاک این کشور را ترک کنند. علت این تصمیم گیری اعلام نشد، فقط تاکید شد که دیپلماتهای روسی تا پایان ماه مه باید از استونی خارج شده باشند.
وزارت امور خارجه روسیه، این تصمیم را اقدامی غیردوستانه ارزیابی کرده و تاکید نمود که این کار قطعا بدون پاسخ نخواهد ماند.
روز دوشنبه، 29 ماه مه، نیز حادثه مشابه ناخوشایند دیگری رخ داد و 5 دیپلمات روسی در کشور مولداوی، عنصر نامطلوب شناخته شده و از این کشور اخراج شدند. اینبار توضیح بیشتری در این رابطه داده شده و "پاول فیلیپ" نخست وزیر مولداوی اعلام کرد که این تصمیم دولت بر اساس اطلاعاتی اتخاذ شده که از سوی سرویسهای امنیتی این کشور بدست آمده است.
البته این تصمیم در حالی از سوی دولت مولداوی گرفته شد که "ایگور دانون" رئیس جمهوری این کشور، این اقدام را محکوم کرده و آن را غیرمنطقی و تحریک آمیز نامید. همین مسئله باعث شد که وی در کشور خودش «عروسک دست نشانده مسکو» نامیده شود. وی همچنین اعلام کرد که قصد دارد در تاریخ اول ژوئن و در حاشیه اجلاس بین المللی اقتصادی سنت پترزبورگ، این موضوع را با "ولادیمیر پوتین" همتای روسی خود، مورد بررسی قرار دهد.
البته کار به بررسی روسای جمهوری دو کشور نرسیده و وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه به اقدام غیردیپلماتیک دو کشور مولداوی و استونی پاسخ متقابل داده و به همان تعداد کارکنان سفارت آنها در مسکو را عنصر نامطلوب دانسته و خواستار خروج فوری آنها از خاک روسیه شد.
در بیانیه منتشره از سوی وزارت خارجه روسیه نیز آمده است: «طرف روسی بار دیگر تاکید می کند که خط مشی غیرسازنده دولتهای مولداوی و استونی، بدون تردید تاثیر بسیار منفی بر روابط دوجانبه با این کشورها خواهد داشت و تمامی مسئولیت عواقب آتی چنین سیاست خصمانه ای بر عهده خود این طرفین است.»
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها