چرا خانم نخست وزیر در پی انتخابات زودهنگام است؟/ آیا حملات تروریستی لندن و منچستر موجب شگفتی در انتخابات بریتانیا می‌شود؟

کد خبر: 679836

قرار است مردم بریتانیا (شامل انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی) در روز پنج‌شنبه ۱۸ خرداد / ۸ ژوئن در یک انتخابات زودهنگام و سراسری شرکت کنند. این انتخابات به درخواست خانم ترزا مِی، نخست وزیر و رهبر حزب حاکم (حزب محافظه کار) برگزار می شود.

چرا خانم نخست وزیر در پی انتخابات زودهنگام است؟/ آیا حملات تروریستی لندن و منچستر موجب شگفتی در انتخابات بریتانیا می‌شود؟
ترزا می نخست وزیر انگلیس
سرویس بین‌الملل فردا؛ مرتضی باقیان:‌ قرار است مردم بریتانیا (شامل انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی) در روز پنج‌شنبه ۱۸ خرداد / ۸ ژوئن در یک انتخابات زودهنگام و سراسری شرکت کنند. این انتخابات به درخواست خانم ترزا مِی، نخست وزیر و رهبر حزب حاکم (حزب محافظه کار) برگزار می شود.
البته باید توجه داشت که قرار نبود تا سال ۲۰۲۰ انتخابات پارلمانی در بریتانیا برگزار شود اما حدود یک ماه و نیم پیش، ترزا مِی تقاضای انتخابات زودهنگام کرد و توانست بیش از دو سوم از نمایندگان پارلمان را با خود همراه سازد. خانم مِی در توجیه این تصمیم خود، به مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) اشاره کرد و گفت در جریان این مذاکرات، بریتانیا به ثبات و رهبری قدرتمند نیاز دارد اما احزاب مخالف به جای وحدت، دچار تفرقه هستند. احزاب مخالف نیز می‌گویند هرچند خروج از اتحادیه اروپا در انتخابات تابستان سال گذشته رای آورده، ولی جزئیات و چگونگی رابطه آینده با اتحادیه اروپا به رای گذاشته نشده بود و بنابراین دولتِ کنونی اختیار آن را ندارد که مذاکرات را به هر ترتیب که می‌خواهد پیش ببرد.
خانم می که پس از استعفای دیوید کامرون به قدرت رسیده است هم اکنون در راه هماهنگی‌ برای اجرایی شدن برگزیت با مشکلات پیش بینی‌ شده و در برخی‌ موارد با مشکلات غیرقابل پیش بینی در داخل و خارج بریتانیا‌ مواجه است و اکثر تحلیل گران معتقدند او با درخواست انتخابات زودهنگام خواسته است در صورت رای مردم به حزب حاکم، از یک طرف با قدرت و اختیارات بیشتری در مقابل اتحادیه اروپایی حاضر شود و از طرف دیگر می خواهد احزاب مخالف را ساکت کند.
بنابراین خانم می در پی آن است تا یکبار دیگر پس از برگزیت خواست مردم این کشور را بسنجد، اینکه آیا هنوز اکثریت شهروندان بریتانیایی طرفدار حزب محافظه کار هستند یا در طول یکسال گذشته نظر مردم تغییر کرده است. در حقیقت هدف اصلی خانم نخست وزیر از برگزاری زودهنگام انتخابات پارلمانی در پنج شنبه هفته جاری، تثبیت موقعیت نخست‌وزیری و کسب مشروعیت رسمی سیاسی در بریتانیا است. اگر خانم می در این انتخابات به پیروزی برسد وی آنرا به مشروعیت استراتژی مورد نظرش برای خروج از اتحادیه اروپا تعبیر خواهد کرد.
در حال حاضر با توجه به حملات تروریستی اخیر در منچستر و لندن، بحث امنیت و مقابله با تروریسم به محور اصلی مبارزات انتخاباتی احزاب اصلی بریتانیا تبدیل شده است و علی رغم کاهش محبوبیت خانم ترزا می، اما پيش‌بيني مراکز نظرسنجی نشان از آن دارد كه حزب محافظه‌كار مي‌تواند اكثريت كرسي‌هاي پارلمان بريتانيا را كسب كند. البته ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که این مراكز نظرسنجی عملاً نتوانستند دو انتخابات سراسري گذشته بريتانيا (يكي انتخابات سراسری پارلمانی در سال ٢٠١٥ و ديگري انتخابات رفراندوم خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در سال 2016) را درست پيش‌بيني كنند.
اکنون با توجه به حملات تروریستی داعش در بریتانیا و کاهش محبوبیت خانم ترزا می باید منتظر ماند و دید آیا انتخابات روز پنج شنبه می تواند يك سه ‌گانۀ شگفتي ‌ساز از بريتانيا بسازد. باید به این نکته توجه داشت که انتخابات چند سال گذشته در بریتانیا و جهان اگر یک چیز را نشان داده باشد این است که سیاست این دوران به هیچ وجه قابل پیش‌بینی نیست.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها