خیز بلند ارتش سوریه برای آزادسازی دیرالزور/ فتح «رصافه»، انتقام غیرمستقیم از آمریکا بابت اشغال «طبقه»

کد خبر: 686724

آمریکا با هلی برن تفنگداران نیروی دریایی به شهر طبقه، تمام برنامه های قبلی ارتش سوریه برای پیشروی در شرق استان حلب را ابطال کرد! به نظر می رسد سهیل حسن این بار با فتح «رصافه» به نوعی انتقام طبقه را گرفته باشد؛ زیرا ...

خیز بلند ارتش سوریه برای آزادسازی دیرالزور/ فتح «رصافه»، انتقام غیرمستقیم از آمریکا بابت اشغال «طبقه»
سرویس بین الملل فردا: ارتش سوریه در یکی از مهم ترین پیشروی های خود توانست با فتح منطقه تاریخی «رصافه»، مسیر احتمالی نیروهای ائتلاف سوریه دموکراتیک (به محوریت کردها) و متحدین آمریکا به سمت جنوب را مسدود کند.
نقشه پیشروی دیروز ارتش سوریه همان طور که در نقشه مشخص است، ارتش سوریه مسیر احتمالی کرد ها برای پیشروی به سمت جنوب را سد کرد. زرد: کرد ها و سوریه دموکراتیک قرمز: ارتش سوریه و متحدین سیاه: داعش
نیروهای تیپ تکاوری ارتش سوریه موسوم به «قوات النمر» به فرماندهی «سهیل حسن» موفق شدند با آزادسازی بیش از 170 کیلومتر مربع، عملا مهم ترین جاده احتمالی پیشروی متحدین غرب برای رسیدن به مرز آزادراه مواصلاتی بغداد به دمشق را سد کنند. به این ترتیب، عملا ارتش سوریه تنها نیرویی است که می تواند به سمت شهر مرزی «البوکمال» حرکت کند.
هم اکنون یکی از مهم ترین آوردگاه های نبرد در سوریه، تلاش برای سیطره بر استان دیرالزور می باشد. استان دیرالزور، مرکز نفتخیز سوریه می باشد و مجموعا نزدیک به 80 درصد ذخائر نفتی و بیش از 50 درصد ذخائر گازی سوریه در این استان قرار دارد. علاوه بر آن، بخش های عمده باقیمانده نفت و گاز سوریه در منطقه «وادی تدمر» و «آراک» در مجاورت این استان قرار دارد.
اما مهم تر از آن، عبور آزادراه مواصلاتی بغداد دمشق از استان دیرالزور می باشد. یکی از اصلی ترین علل حمایت کشورهای خارجی از بحران در سوریه، نگرانی‌های جهانی در مورد اتصال زمینی تهران به بیروت و بلندی‌های جولان بود. به این ترتیب تا زمانی که حکومت اسد در دمشق از اعتبار کافی برخوردار بود، غرب تلاش کرد از طریق ایجاد اختلاف میان بغداد و دمشق مانع اتصال کریدور تهران به بیروت شود! بعد از موفقیت ایران در ایجاد همگرایی میان دمشق و بغداد، این بار حمایت از گروه های مسلح مخالف تهراان در عراق و سوریه آغاز شد تا با ایجاد ناامنی در استان الانبار و در ادامه استان دیر الزور در سوریه، مانع اتصال کریدور شوند. از سال ۲۰۱۲ نیز به صورت رسمی گروه‌های مسلح معارض بر این جاده تسلط داشتند. سال ۲۰۱۴ داعش با بیرون راندن ارتش آزاد سوریه و جبهه النصره توانست این جاده استراتژیک را به طور کامل اشغال کند.
عکس یادگاری سربازان ارتش سوریه با تابلوهای داعش در استان رقه
علاوه بر موارد فوق، معادن ارزشمند مس، اورانیوم و... در غرب استان دیرالزور و شرق رشته کوه قلمون شرقی قرار دارد و بهره برداری از آن ها می تواند یکی از فرصت های طلایی درآمدزایی در سوریه باشد. به این ها باید اصل مرز مشترک با عراق و اردن را افزود که نشان دهنده جایگاه بسیار مهم و ژئوپلتیک دیرالزور در معادلات سوریه است.
به همین علت، از حدود یک ماه قبل جبهه مقاومت و ارتش سوریه از سه محور اصلی و دو محور فرعی، محاصره و پیشروی به عمق دیرالزور را در دستور کار قرار دادند.
در مهم ترین محور، رزمندگان جبهه مقاومت موفق شدند طرح آمریکا برای ورود مستقیم به عمق خاک سوریه و سیطره بر مرز میان سوریه را ملغی کنند. موفقیت رزمندگان جبهه مقاومت در قیچی کردن مسیر پیشروی آمریکا و تثبیت سیادت دمشق، حماسه ای است که باید در گزارش مجزایی آن را تشریح کرد.
عکس یادگاری سربازان ارتش سوریه در منطقه باستانی رصافه
عکس یادگاری سربازان ارتش سوریه در منطقه باستانی رصافه
در محور دوم، ارتش سوریه با تثبیت سیطره خود بر حومه تدمر و افزایش شعاع امنیت جاده اثریا خناصر، مسیر احتمالی نفوذ گروه های معارض سوری به سمت دیرالزور را سد کرد. این اقدام واکنش معاون سیاسی گروه تروریستی احرار الشام به عنوان بزرگ ترین گروه مسلح معارض در ادلب و شمال حماه را در پی داشت.
در محور سوم، ارتش سوریه و متحدین تلاش کردند از شمال مسیر پیشروی احتمالی شبه نظامیان کرد، ائتلاف سوریه دموکراتیک و نیروهای ناتو را سد کنند. در این راستا، شب گذشته با فتح «رصافه»، اصلی ترین ضربه به بلندپروازی های احتمالی ائتلاف مذکور وارد شد. از استان رقه، دو جاده ارتباطی به سمت جنوب سوریه می رود و هر دو جاده از منطقه «رصافه» عبور می کند. به این ترتیب با سیطره ارتش سوریه بر رصافه، راه پیشروی مستقیم به سمت جنوب برای ائتلاف سوریه دموکراتیک مسدود شد.
پوسترهای تبلیغاتی حامیان ارتش سوریه با وعده آزادسازی دیرالزور.
در این پوسترها، «دیر الزور» را «دیر الرجال» می نامند. نفر سمت راست: سهیل حسن، فرمانده تیپ تکاوری وفات النور، در حال پیشروی به سمت دیرالزور نفر سمت چپ: عصام زهر الدین، فرمانده نیروهای مقاوم ارتش سوریه در فرودگاه نظامی و بخش جنوبی شهر دیرالزور
هم اکنون تنها راه موجود برای ائتلاف سوریه دموکراتیک و ناتو برای حرکت به سمت دیرالزور، منطقه ریف شرقی رقه می باشد. ائتلاف سوریه دموکراتیک با فتح شهر «معدان» می توانند به سمت شهرهای دیرالزور و میادین در سواحل جنوبی فرات پیشروی کنند. اما به نظر می رسد تا زمانی که شهر رقه فتح نشود، فرماندهان امریکایی اجازه حرکت در این مسیر را نخواهند داد. در این مورد پایگاه خبری تحلیلی فردا، گزارش های اختصاصی در مورد عملیات «رقه» منتشر خواهد کرد و در آن ها، علت اصرار آمریکا برای باز گذاشتن مسیر جنوب شرقی رقه تشریح خواهد شد.
در پایان باید یادآوری کرد آمریکا با هلی برن تفنگداران نیروی دریایی به شهر طبقه، تمام برنامه های قبلی ارتش سوریه برای پیشروی در شرق استان حلب را ابطال کرد! به نظر می رسد سهیل حسن این بار با فتح «رصافه» به نوعی انتقام طبقه را گرفته باشد؛ زیرا این بار تمام راه های پیشروی متحدان آمریکا به سمت دیرالزور از مسیر طبقه و منصوره، توسط ارتش سوریه مسدود شده است!
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها