مروری بر زندگی و مرگ شش رهبر تروریست جهان

کد خبر: 696390

متاسفانه در یک دهه اخیرفعالیت‎های گروه‎های افراطی در جهان گسترش پیدا کرده از این رو مردم و رهبران کشورهای مختلف در جهت مقابله با فعالیت این گروه‎ها وارد عمل شدند.

مروری بر زندگی و مرگ شش رهبر تروریست جهان

خبر فوری: در یک دهه اخیر متاسفانه فعالیت‎ گروه‎های تندرو و افراطی‎ در جهان گسترش پیدا کرده است و این گروه‎ها تحت عناوین مختلف و با رهبری افراد خاص به گسترش جنگ و خشونت در جهان اقدام کردند. امروز در سراسر جهان مردم و رهبران کشورهای مختلف تصمیم و عزم جدی را برای مقابله با فعالیت گروه‎های تروریستی به کار گرفتند روندی که سبب شده است تا تعداد زیادی از نیروهای وابسته به گروهک‎های تروریستی چون داعش و طالبان و رهبران آنها در جریان حملات صورت گرفته کشته شوند. بعد از تایید کشته شدن ابوبکر البغدادی سرکرده گروهک تروریستی داعش توسط روسیه درصددیم در نگاهی اجمالی زندگی و رویکرد رهبران گروه‎های تروریستی جهان را که در یک دهه اخیر کشته شدند مورد بررسی قرار دهیم.

عبدالمالک ریگی
تروریست

عبدالمجید ریگی مشهور به عبدالمالک ریگی رهبر پیشین گروه تروریستی جندالله بود، گروهی که در منطقهٔ سیستان و بلوچستان به مبارزهٔ مسلحانه با نظام جمهوری اسلامی ایران پرداخت و اتباع ایرانی را ترور می‎کرد. این گروه از سوی جمهوری اسلامی ایران، دولت پاکستان و آمریکا به عنوان «یک گروه تروریستی» شناخته شده‌است. ریگی در اسفند ۱۳۸۸ توسط وزارت اطلاعات دستگیر شد و پس از آن جندالله محمدظاهربلوچ را به عنوان جانشین وی معرفی کرد. ادعا شده بود که عبدالمالک ریگی با نام مستعار عبدالمجید برای ملاقات و دیدار با ریچارد هالبروک، نمایندهٔ ویژهٔ اوباما در امورافغانستان که درقرقیزستان به سر می‌برد، از افغانستان به دبی رفته و از دبی راهی بیشکک بوده‌است که توسط نیروهای ایرانی دستگیر می‎شود. در فیلمی که از اعترافات ریگی منتشر شده، وی ادعا می‌کند که سرویس اطلاعاتی آمریکا برای ضربه زدن به ایران وعدهٔ کمک‌های وسیع اطلاعاتی، تضمین امنیت اعضای گروه و در اختیار گذاشتن پایگاه نظامی در افغانستان را به او داده و او برای مذاکرات نهایی با یک مقام عالی‌رتبه راهی پایگاهی در بیشکک بوده‌است اما وزارت دفاع آمریکا ادعای حمایت از گروهک جندالله و حضور عبدالمالک ریگی در مرکز ارتش آمریکا را رد کرده‌است. ریگی که به محاربه و فسادفی الارض محکوم شده بود، بامداد یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۹ به دار آویخته شد. گروهک وی در پیامی که در پی اعدام عبدالمالک تحت عنوان «اطلاعیهٔ جنبش مقاومت مردمی ایران (جندالله) پیرامون اعدامش صادر کرد وی را متولد سال ۱۳۶۱ در زاهدان و عاشق شهادت از کودکی معرفی کرد.

ابوبکر البغدادی
سرویس بین الملل فردا بزنم؟

ابوبکر بغدادی با نام اصلیِ إبراهیم عواد إبراهیم علی محمد البدری السامرائی رهبر تشکیلات تروریستی سلفی با نام دولت اسلامی عراق و شام است و مناطقی در عراق، سوریه، لیبی و افغانستان را در کنترل خود دارد. وی پیشترها با نام‌های دکتر ابراهیم و ابودعاء شناخته می‌شد و بعدها هم با نام ابوبکر بغدادی و هم با نام امیرالمؤمنین الخلیفه ابراهیم شناخته شد، البغدادی در سال‌های اخیر رهبری سازمانی داعش را بر عهده داشت و متهم به قتل چندین هزار نفر بود.آمریکا در ازای اطلاعاتی که منجر به دستگیری یا مرگ او شود، ۲۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود. وی در گذشته از اعضای القاعده عراق بوده است. داعش اقدامات مسلحانه گسترده‌ای در عراق و سوریه انجام داد که حمله به شهر سامرا جهت تصرف این شهر و همین‌طور حمله به شهر موصل در خرداد ۱۳۹۳ از آن جمله‌ بودند البغدای هنگام خطاب قرار دادن فرماندهانش نقاب می‌زدکه باعث لقب «شیخ نامرئی» برای او شده است. نام وی در لیست ده رهبر خطرناک‌ گروه‌های تروریستی ذکر شده است. داعش امروز خبر کشته شدن البغدای را که پیش‎تر روسیه خبر آن را داده بود تایید کرد.

اخترمحمد منصور
تروریست

اختر محمد منصور معروف به ملا اختر منصور، پس از مرگ محمدعمر رهبر جدید طالبان بود. ملا اختر محمد منصور در حاکمیت رژیم طالبان بر افغانستان، سرپرست وزارت هوانوردی ملی بود، اما در چند سال اخیر، رهبری امور نظامی طالبان را برعهده داشت. انتخاب محمد منصور پس از جلسه فرماندهان ارشد طالبان و بعد از اعلام رسمی مرگ ملاعمر صورت گرفته است. در اعلامیه‌ای که طالبان یک روز پس از تأیید مرگ ملا عمر منتشر کرد آمده است که علما و مشایخ و بزرگان امارت اسلامی با ملا اختر محمد منصور به عنوان امیرالمؤمنین بیعت کردند. اخترمحمدمنصور تحت تعقیب آمریکا بود که سرانجام در بلوچستان پاکستان و در حالی که بر یک خودرو سواربود هدف حمله هوایی قرار گرفت و همراه با سایر سرنشینان کشته شد. این حمله توسط پهپاد آمریکایی انجام شد.

ملاعمر
تروریست

ملامحمدعمررهبر گروه تروریستی طالبان بود که در سال ۱۳۳۹ هجری شمسی معادل ۱۹۶۰ میلادی در جنوب افغانستان و روستایی به نام چاه همت در ولسوالی خاکریز ولایت قندهار به دنیا آمده است. سال ۱۹۹۴ او رهبر طالبان افغانستان شد و سال ۱۹۹۶ همراه با تصرف بیشتر بخش‌های افغانستان در گردهمایی در قندهار "امیرالمومنین" لقب گرفت. طالبان سپس کابل، پایتخت افغانستان را هم در همان سال (مهرماه ۱۳۷۵) تصرف کرد. اسم او در لیست ده رهبر خطرناک‌ترین گروه‌های تروریستی وجود داشت خبر مرگ او در ژوئن 2015 تایید شد اما تاریخ کشته شدنش دقیقا مشخص نیست در مورد دلیل مرگ ملا عمر نیز حرف‌های ضد و نقیضی وجود دارد. حتی این موضوع در محافل سیاسی افغانستان بحث می‌شود که او واقعا به دلیل بیماری درگذشته و یا توسط فرد یا گروهی کشته شده است؟ رسانه‌های محلی افغانستان گزارش کرده‌ اند که حکومت پاکستان خبر مرگ ملا عمر را با حکومت افغانستان شریک کرده و گفته که ملا عمر در بیمارستانی در نزدیکی کراچی به دلیل یک بیماری درگذشته است منابع دولتی که اطلاعات خود را با بی‌بی‌سی شریک کرد‌‌ه‌اند می‌گویند که ملا عمر دو سال و نیم پیش برای تداوی بیماری ساده‌ای به یک بیمارستانی در نزدیکی شهر کراچی پاکستان مراجعه کرد. این منابع یافته‌اند که بعد از آن نظامیان پاکستان او را زیر کنترل صحی گرفتند و به تدریج دارویی را به او تزریق کردند که سبب شد جگر و کبد او از بین برود و جان بدهد.

ابومصعب الزرقاوی
تروریست

ابو مُصعَب الزرقاوی با نام اصلی أحمد فاضل النزال الخلایله بنیادگرای اردنی الاصل که در افغانستان اردویی برای تعلیم شبه‌نظامیان راه انداخت و پس از رفتن به عراق و رهبری القاعده عراق و به مسئولیت گرفتن تعدادی بمب‌گذاری، در سال ۲۰۰۶ در زمان جنگ عراق کشته شد. وی در سال ۱۹۹۰ جماعت توحید و جهاد را بنیان گذاشت و رهبری آن را تا زمان مرگش در ژوئن ۲۰۰۶ برعهده داشت. وی طی پخش نوارهای ویدئویی مسئولیت چندین عمل خشونت بار از جمله کشتن شهروندان و غیرنظامیان مختلف در عراق را به عهده گرفت. زرقاوی مخالف حضور آمریکا و نیروهای غربی در جهان اسلام بود. در اواخر سال ۲۰۰۴ او به اسامه بن لادن و القاعده پیوست و از این پس جماعت توحید و جهاد را القاعده عراق نامید و بعد از آن زرقاوی توسط القاعده ملقب به «امیر القاعده در کشور بین‌النهرین» شد. ابومصعب الزرقاوی در ۷ ژوئن ۲۰۰۶ در هشت کیلومتری شمال شهربعقویه در شمال بغداد پایتخت عراق به دست نیروهای آمریکایی کشته شد.

اسامه بن لادن
تروریست

اسامه بن محمد بن عوض بن لادِن یکی از اعضای خاندان بن لادن و بنیان‌گذار و رهبر شبکه القاعده بود. اسامه بن لادن در رابطه با حملات تروریستی بسیاری در سرتاسر جهان از جمله بمب‌گذاری‌های ۷ اوت ۱۹۹۸ در سفارتخانه‌های آمریکا در دارالسلام (تانزانیا) و نایروبی (کنیا)، حمله به کشتی جنگی یواس‌اس کول و حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به مرکز تجارت جهانی و پنتاگون تحت تعقیب پلیس فدرال آمریکا قرار داشت. وی در تاریخ ۲ مه ۲۰۱۱ توسط گروه توسعه جنگاوری ویژه نیروی دریایی از فرماندهی مشترک عملیات ویژه نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا در پاکستان کشته شد. بن لادن فرزند محمد بن لادن، میلیاردر فعال در صنعت ساختمان با ارتباطاتی با آل سعود و دهمین همسر خود، حمیده العطاس بود. خانواده بن لادن ۵ میلیارد دلار آمریکا از صنعت ساختمان‌سازی به دست آوردند که اسامه بعداً ۲۵-۳۰ میلیون دلار آن را به ارث برد. بن لادن همچون یک مسلمان معتقد وهابیت پرورش یافت و بین ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۶ به مدرسه نمونه الثغر که مدرسه‌ای سکولار و برای طبقه نخبگان بود پیوست. بن لادن در دانشگاه ملک عبدالعزیز در رشته‌های علم اقتصاد و مدیریت بازرگانی تحصیل کرد؛ و در ۱۹۸۱ مدرکی در مدیریت عمومی یا مدرکی در مهندسی عمران در ۱۹۷۹ گرفت.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها