چرا دولت قرقیزستان مدارس گولن را تعطیل نمی‌کند

کد خبر: 702583

رئیس جمهور قرقیزستان گفت که دولت ترکیه از بسته نشدن مدارس گولن در کشور ناراحت است، اما تحصیل در این مدارس به خوبی صورت می‌گیرد و دولت بیشکک آنها را تعطیل نمی‌کند.

چرا دولت قرقیزستان مدارس گولن را تعطیل نمی‌کند

خبرگزاری تسنیم: الماس بیگ آتامبایف، رئیس جمهور قرقیزستان طی یک نشست مطبوعاتی در رابطه با چالش‌های به وجود آمده در مناسبات بیشکک با ترکیه، گفت: قرقیزستان نخواسته که مدرسه‌های تعلیمی "سبات" (مدارس گولنی در قرقیزستان) را تعطیل کند و این مورد موجب نارضایتی دولت آنکارا شده است. وی افزود: در این مدرسه‌ها تحصیل و تدریس به خوبی انجام می‌شود و هیچگاه بسته نخواهند شد، قرقیزستان 35 درصد سهمیه این مؤسسه‌ها را در اختیار دارد. آتامبایف با توجه به دیدار مفتی سابق قرقیزستان با فتح الله گولن در آمریکا و نگرانی دولت ترکیه از این موضوع، بیان کرد: چوبک حاجی جلیل‌اف همانطور که گفته شد مفتی سابق کشور بوده است و در حال حاضر هیچ سمتی ندارد، بنابراین او می‌تواند با هرکسی که می‌خواهد دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.

به گزارش تسنیم، در 3 ژوئیه سال جاری چوبک حاجی جلیل‌اف، مفتی سابق قرقیزستان طی سفر 10 روزه خود به ایالات متحده آمریکا، با فتح الله گولن، رهبر مذهبی ترکیه‌ای مقیم پنسیلوانیای آمریکا دیدار کرد.
گولن
(فتح الله گولن و جلیل‌اف، مفتی سابق قرقیزستان)

پس از آن سفیر ترکیه در بیشکک اعلام کرد که دولت آنکارا از ملاقات صورت گرفته میان مفتی سابق قرقیزستان و فتح الله گولن بسیار نگران است. چراکه دولت آنکارا نیروهای گولن را در زمینه‌سازی کودتای نافرجام ژوئیه 2016 مقصر می‌‌داند و از آمریکا خواسته بود تا فتح الله گولن را به ترکیه تحویل دهند. البته پس از کودتا، ترکیه از قرقیزستان نیز درخواست کرده بود که مدارس گولن را تعطیل و نیروهای آن را اخراج کنند. واکنش دولت بیشکک به این درخواست ترکیه کاملاً منفی بود، چراکه مؤسسه‌های گولن در این کشور حضور مؤثری دارند و به گفته برخی کارشناسان اعضای گولن سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در این کشور داشتند و کمک‌های مالی زیادی از سوی آنها ارائه می‌شود که در این شرایط بد اقتصادی قرقیزستان، دولت بیشکک به حضور آنها نیاز دارد. این مسئله به چالشی در مناسبات قرقیزستان و ترکیه تبدیل شده که سطح روابط را کاهش داده است. "سبات" نیز به مدارس یا مؤسسه‌های آموزشی گولنی در قرقیزستان می‌گویند که مشابه آن در کشورهای دیگر و با نام‌های مختلف وجود دارد. این مدارس از یک سیستم آموزشی خاص با نام متحد گولن پیروی می‌کنند. در این مدارس سختی و زمانبندی ویژه‌ای مقرر است و آموزش‌ها به زبان انگلیسی انجام می‌شود. گفته می‌شود که مقامات، نمایندگان مجلس، وزرا و تجار قرقیزستان فرزندان خود را به این مدارس می‌فرستند که بیشتر آنها مؤفقیت‌های زیادی را در المپیاد‌های علمی کسب می‌کنند. این مدارس خصوصی هستند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها