۵ نکته درباره دست دادن ظریف با عادل جبیر

کد خبر: 705935

درباره سطح بالای مسامحه سیاسی در طرف ایرانی این رخداد که نیازی به نوشتن نیست. دست دادن و پیاده‌روی با رئیس جمهور و وزیر امور خارجه سابق آمریکا در روزهای مذاکره برای توافق هسته‌ای را از یاد نبرده‌ایم. ولی قطعاً اگر عادل جبیر و بن سلمان تصمیم بر کاهش تنش‌های عربستان با ایران نداشتند، عادل الجبیر در جلوی دوربین‌ها با آقای ظریف دست نمی‌داد.

۵ نکته درباره دست دادن ظریف با عادل جبیر
سرویس بین‌الملل فردا: مصافحه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با عادل جبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی، همانطور که قابل پیش‌بینی بود دارای حواشی و بازتاب‌های متعددی شد. درباره حواشی این رخداد سیاسی و همینطور مساله‌ای که تحت شعاع این مصافحه مورد توجه کافی قرار نگرفت، باید به نکات زیر توجه کرد: ۱ - از زمان به قدرت رسیدن ملک سلمان در عربستان سعودی و اعدام خبیثانه شیخ نمر باقر النمر، روحانی برجسته شیعی عربستان و متقابلاً حمله به کنسولگری عربستان سعودی در تهران، روابط بین دو کشور در متخاصم‌ترین حالت خود در دهه‌های اخیر قرار گرفت. عادل جبیر در چند سال اخیر بار‌ها ایران را به پشتیبانی از تروریسم و تخریب صلح و امنیت در منطقه متهم کرده است. برای عموم رسانه‌ها و مردم ایران نیز موضوع حمایت حکومت عربستان از ایدئولوژی خطرناک وهابیت و نیز تقویت برخی از گروه‌های مهم تروریستی در منطقه، موضوعی اثبات‌شده است. ۲ - شبکه یورونیوز ادعا می‌کند که یکی از دلایل عربستان سعودی و شخص عادل جبیر برای اتخاذ رویکرد تخاصمی علیه ایران در سال‌های اخیر، دست داشتن برخی نیروهای متعلق به سپاه پاسداران در نقشه ترور عادل جبیر در سال ۲۰۱۱ و در زمانی که سفیر سعودی در ایالات متحده آمریکا بود، است. موضوع فتنه برانگیزی که نشان از وجود نیت‌های پلیدی خارج از مجموعه دیپلماسی دو کشور برای امتداد تخریب وجهه ایران در منطقه و ادامه دشمنی بین کشورهای تاثیرگذار خاورمیانه است. ۳ - آقای ظریف درباره دیدارش با عادل جبیر گفت: «در جلسات بین‌المللی کسانی‌که به هم می‌رسند سلام و علیک می‌کنند، بخصوص ما که سابقه طولانی ارتباط با یکدیگر به عنوان وزیر خارجه داشتیم. به نظرم می‌رسد که نباید بیش از مقدار ضروری در این خصوص که یک ادب دیپلماتیک صورت گرفته صحبتی کرد.» سابقه آشنایی این دو وزیر خارجه در سازمان ملل شاید دلیل ساده‌ای برای مصافحه بین آن‌ها باشد، ولی در حقیقت حجم دشمنی بین دو کشور در سال‌های اخیر به قدری بود که سابقه آشنایی با ظریف و جبیر شاید دلیل قانع‌کننده‌ای برای مصافحه بین آن‌ها نبود. بلکه به قول یادداشت‌نویس روزنامه رای الیوم، زمانی که دکتر محمد صالح بن طاهر بنتن، وزیر حج عربستان از رئیس سازمان حج و زیارت ایران دعوت کرد تا به عربستان برود و در مورد دلایل عدم حضور حجاج ایرانی برای انجام مناسک حج گفت‌وگو کنند؛ روشن بود که پادشاهی عربستان خواهان ایجاد روابط با ایران از این راه و یا راه‌های دیگر بود.
۴ - درباره سطح بالای مسامحه سیاسی در طرف ایرانی این رخداد که نیازی به نوشتن نیست. دست دادن و پیاده‌روی با رئیس جمهور و وزیر امور خارجه سابق آمریکا در روزهای مذاکره برای توافق هسته‌ای را از یاد نبرده‌ایم. ولی قطعاً اگر عادل جبیر و بن سلمان تصمیم بر کاهش تنش‌های عربستان با ایران نداشتند، عادل الجبیر در جلوی دوربین‌ها با آقای ظریف دست نمی‌داد. تسهیل حضور حجاج ایرانی در مراسم حج امسال، شاهد مهم‌تری از تغییر رویکرد سعودی‌هاست. البته تغییر مواضع آن‌ها باید با توجه به احتمال اتخاذ سیاست‌های سعودی در سایر امور منطقه در نظر گرفته شود. سیاست‌هایی که شاید مورد پذیرش جمهوری اسلامی ایران نباشد.
۵ - اما نکته‌ای که در جریان مصافحه ظریف و جبیر به حاشیه رفت، سخنان دو وزیر پیرامون موضوع فلسطین و افزایش کنترل و نظارت غیرقانونی رژیم صهیونیستی در مسجدالاقصی بود. عادل جبیر وزیر درباره این موضع گفت: «تحرکات و اقدامات اسرائیل علیه فلسطینی‌ها شبیه ریختن بنزین روی آتش است. بسته شدن درهای مسجد الاقصی موجب جریحه دار کردن احساسات تمام مسلمانان جهان خواهد شد.» محمدجواد ظریف هم در این نشست اظهار داشت: «ما این رشته از تجاوزهای صهیونیستی که با هدف تغییر وضعیت تاریخی این مکان شریف، تغییر ترکیب جمعیتی و کنترل بر اماکن مقدسه اسلامی در قلب قدس اشغالی صورت می‌گیرد را قویاً محکوم می‌کنیم. وضعیت فعلی در نتیجه غم انگیز اشغال غیرقانونی سرزمین فلسطین و نقض مستمر حقوق بنیادین و لاینفک مردم فلسطین به وجود آمده است.»
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها