بالا گرفتن مناقشات در فنلاند درباره پیوستن به ناتو

کد خبر: 734700

مقام‌های فنلاند با جدیت بیشتری در حال بررسی پیوستن کشورشان به ائتلاف نظامی ناتو به رغم هشدارهای روسیه هستند.

خبرگزاری ایسنا: با وجود آنکه روسیه هشدارهایی درخصوص پیوستن به ناتو و پاسخ‌های مناسب مسکو به نزدیک‌تر شدن زیرساخت‌های این ائتلاف به مرزهایش مطرح کرده مقام‌های فنلاند اخیرا بیش از پیش در مورد موضوع پیوستن به ناتو صحبت می‌کنند.

نیلز توروالدز، یک نماینده فنلاندی پارلمان اروپا گفت: به رغم مرز طولانی که کشورش با روسیه دارد زمان آن رسیده که کشورش دورانی که در آن روسیه در تصمیم‌گیری دفاعی فنلاند تاثیر می‌گذاشت را پشت سر بگذارد.

توروالدز اخیرا به عنوان کاندیدای حزب "مردم سوئدی" در فنلاند برای ریاست جمهوری اقدام کرده و مصمم است که در جریان کمپین انتخابات ژانویه ۲۰۱۸ بر ضرورت تغییر موضع امنیتی فعلی فنلاند تاکید کند چراکه معتقد است وضعیت امنیتی فنلاند در داخل ائتلاف ناتو بهتر خواهد بود.

توروالدز و دیگر مقام‌های فنلاندی حامی ناتو استدلال کرده‌اند فنلاند از سال ۱۹۹۴ در برنامه مشارکت برای صلح ناتو شرکت کرده و از آن زمان تاکنون به شکلی مداوم مشارکت‌هایش در این سازمان را افزایش داده است.

این کشور شمال اروپا در رزمایش‌ها و برنامه‌ریزی‌ها همکاری نزدیک با ائتلاف به عنوان شریک دارد.

هلسینکی میزبان یک مرکز مقابله با تهدیدات هیبریدی جدید متعلق به ناتو و اتحادیه اروپا است.

این در حالی است که فنلاند خیلی وقت است که شرط تعیین شده از سوی ناتو برای هزینه کرد دو درصد تولید ناخالص داخلی در بودجه دفاعی را عملی کرده است و در قابلیت‌های دریایی و هوایی سرمایه‌گذاری‌های هنگفت کرده است.

توروالدز که یک خبرنگار پرسابقه بوده و در مسکو، واشنگتن و اکنون در بروکسل زندگی کرده، گفت: محدودیت‌های سیاسی سابق فنلاند قابل درک بودند چون هر وقت کسی در فنلاند برای نزدیک‌تر شدن به ناتو تلاش می‌کرد مسکو یادداشت می‌فرستاد که شما اجازه این اقدام را ندارید.

او گفت: اظهارات اخیر پاول کوزنتسوف، سفیر جدید روسیه در فنلاند نشان داد که این واکنش‌های روسیه همچنان ادامه دارد.

او تاکید کرد: چیزی که من می‌خواهم به مردم بگویم این است که ما باید بیش از قبل بتوانیم روی پای خود بایستیم و اگر ما روی پای خود بایستیم پس از آن متکی به اروپا خواهیم شد.

با این حال از نظر ناظران خارجی وابستگی فنلاند به اروپا به عنوان وابستگی آن به ناتو تفسیر خواهد شد.

اخیرا یک نظرسنجی نشان داد که ۲۱ درصد فنلاندی‌ها از پیوستن به ناتو حمایت می‌کنند در حالی که ۵۱ درصد با آن مخالف هستند و ۲۸ درصد نیز بی‌طرفی را ترجیح می‌دهند.

جارمو ماکلا، یک مفسر سیاست خارجی در روزنامه مشهور "هلسینکین سانومات" معتقد است که هرچه بیشتر روسیه، فنلاندی‌ها را بترساند دیدگاه آنها به ائتلاف ناتو مثبت‌تر خواهد شد.

توروالدز معتقد است که اگر فنلاند درهایش را به روی ناتو باز کند وضعیت بهتری خواهد داشت و قصد دارد در آینده دست‌کم بحث در این مورد را به جریان بیندازد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها