سامانه دفاع هوایی سوریه در کمین جنگنده‌های اسرائیلی

کد خبر: 738418

ارتش سوریه که همواره از واکنش مناسب در زمان مناسب به حملات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی خبر داده بود در روزهای اخیر تحول راهبردی را رقم زد.

خبرگزاری مهر: رژیم صهیونیستی معمولا حریم هوایی لبنان را نقض می کند و در برخی موارد از حریم هوایی لبنان، اهدافی را در خاک سوریه هدف قرار می دهد اما روز شانزده اکتبر ۲۰۱۷ تحول راهبردی رخ داد.

در پیامی که نشان دهنده توان دفاع هوایی سوریه و ایجاد معادله جدید در منطقه با عنوان پایان موارد نقض حریم هوایی سوریه از سوی رژیم صهیونیستی محسوب می شود، سامانه دفاع هوایی سوریه یکی از جنگنده های رژیم صهیونیستی که حریم هوایی سوریه را از مرز لبنان نقض کرده بود هدف قرار داد. فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که جنگنده های رژیم صهیونیستی در ساعت ۸:۵۱ دقیقه صبح دوشنبه ۱۶ اکتبر حریم هوایی سوریه را از منطقه بعلبک لبنان نقض کرده اند و سامانه دفاع هوایی به مقابله با آنها برخاسته و یکی از جنگنده های را هدف قرار داده و بقیه را فراری داده است و در واکنش به مقابله سامانه دفاع هوایی سوریه با جنگنده های اسرائیلی، آنها مواضع ارتش را در حومه دمشق هدف قرار دادند که فقط خساراتی به بار آورد. ارتش سوریه در ادامه به تل آویو درباره تکرار این اقدامات هشدار داد.

اما این واکنش سوریه به اقدام نقض کننده رژیم صهیونیستی همزمان با سفر سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه به تل آویو برای بررسی محتوای توافق جنوب غرب سوریه که در جولای گذشته درباره آن توافقی میان پوتین و ترامپ صورت گرفته بود، رخ داد. رژیم صهیونیستی ضد این توافق موضع گرفت و از هدف قرار دادن اراضی سوریه دم زد.

این در حالی است که برخی شبکه های اجتماعی اعلام کردند که سامانه دفاع هوایی ارتش سوریه مستقر در استان قنیطره در نزدیکی جولان اشغالی، موشکی به سوی جنگنده اسرائیلی که حریم هوایی سوریه را نقض کرده بود، شلیک کرد سامانه دفاع هوایی ارتش سوریه مستقر در استان قنیطره در نزدیکی جولان اشغالی، موشکی به سوی جنگنده اسرائیلی که حریم هوایی سوریه را نقض کرده بود، شلیک کرد. به دنبال آن رسانه های سوری از آماده باش صهونیستها خبر دادند و یکی از مسئولان صهیونیست آن را تحریک آشکار و خط قرمز خواند!

در اولین اعلام رسمی رژیم صهیونیستی درباره تجاوز به سوریه از زمان شروع بحران سوریه در حدود هفت سال قبل یک مسئول صهیونیست اعلام کرد که جنگنده های ما سامانه دفاع هوایی در شرق دمشق را پس از اینکه موشک زمین به هوا به سوی جنگنده های ما در حریم هوایی لبنان شلیک کرد هدف قرار دادند. این مسئول صهیونیست اعلام کرد که از نظر ما حادثه تمام شده است و این با وجود آمادگی ما برای هر تحولی است. صهیونیستها اعلام کردند که جنگنده های آنها در حریم هوایی لبنان بوده اند و جنگنده های آنها سالم بازگشته اند و موشک سوری تهدیدی برای جنگنده ها نبوده است.

به ندرت اتفاق رخ می دهد که صهیونیستها به حملاتی که در سوریه انجام می دهند و نقض حاکمیت سوریه با وجود گزارش هایی که درباره حملات می شود واکنش نشان دهند.

بر اساس منابع سوری، مرکزی که جنگنده اسرائیلی آنرا هدف قرار داده است مرکز ۱۶ واقع در منطقه الضمیر در شرق بسخه العتیبه است که یکی از مراکز دفاع هوایی ارتش سوریه محسوب می شود و موشکهای اس۲۰۰ یا سام ۵ در اختیار دارد.

اما عبدالباری عطوان در تحلیل این موضوع نوشته است: «اینکه سامانه دفاع هوایی سوریه به سوی جنگنده های اسرائیلی که در ماموریت جاسوسی بر حریم هوایی لبنان نه سوریه بوده است شلیک کند و آنگونه که ارتش سوریه اعلام کرده است یکی از آنها را هدف قرار دهد و دیگران را مجبور به فرار کند تحول مهم و بی سابقه ای است و احتمال وجود راهبرد نظامی جدید برای مقابله با هر گونه نقض حریم هوایی لبنان و سوریه را نشان می دهد.

این درست که اسرائیل با صدور بیانیه ای تاکید کرده است که جنگنده های اسرائیلی با هدف قرار دادن سامانه دفاعی سوریه واکنش نشان داده است اما عطوان: واکنش سوریه مسئولان سیاسی و نظامی اسرائیلی را به شدت آشفته کرده است واکنش سوریه مسئولان سیاسی و نظامی اسرائیلی را به شدت آشفته کرده است و آنها را به این سوی این موضوع سوق داده است که خواستار تنش نیستند و آرامش را ترجیح می دهند اما اینکه چه آرامشی را می خواهند خداوند می داند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی یا سخنگویان وی به حملات سابق به عمق سوریه واکنشی نشان نداده اند و اینکه اینبار واکنش نشان داده اند این نشان از نگرانی اسرائیلی ها از واکنش ناگهانی که سوریه انجام داده است، بود.

پیام این موشک سوری به رژیم اشغالگر اسرائیل واضح بود و آن این است که زمانی که جنگنده های اسرائیلی در حریم هوایی لبنان جولان می دادند و هر گونه هدفی را که می خواستند عکس می گرفتند بدون اینکه کسی معترض آنها شود در آستانه از بین رفتن است و حریم هوایی لبنان در امتداد همتای سوری اش است و هر گونه نقض حریم هوایی لبنان به منزله نقض حریم هوایی سوریه است.

این تعدی اسرائیل و واکنش فوری سوریه به آن نشان دهنده نگرانی فرماندهان نظامی صهیونیست و تمایل آنها برای قدرت دفاعی سوریه واینکه موشک های اس ۴۰۰ در اختیار دارد یا خیر. این واکنش سوریه در عین حال اطمینان رو به افزایش محافل سوریه با پشتوانه پیروزی های میدانی که ارتش سوریه و همپیمانانش در میدانهای جنگ به دست آورده اند را نشان می دهد. اسرائیل در رعب و وحشت به سبب شکست خود و همپیمانانش در سوریه و تجربه جنگی فراوانی که ارتش سوریه و حزب الله به دست آورده اند، به سر می برد واین رعب و وحشت از زبان آویگدور لیبرمن وزیر جنگ این رژیم ابراز شد که دو هفته قبل از پیروزی اسد در جنگ سخن گفت.

منطقه تغییر کرده است زیرا سوریه تغییر کرده و در حال بازسازی توان خود با حمایت ایران و روسیه است منطقه تغییر کرده است زیرا سوریه تغییر کرده و در حال بازسازی توان خود با حمایت ایران و روسیه است و واشنگتن و تل آویو از این موضوع به خوبی آگاه هستند. امروز سام ۵ از سوی سامانه دفاع هوایی سوریه شلیک شد و جنگنده های اسرائیلی را مجبور به فرار کرد و بعید نیست که موشک بعدی از نوع اس ۴۰۰ روسی بسیار پیشرفته باشد زیرا سوریه از حاکمیت و حریم هوایی خود اراضی اش با چراغ سبز روسیه حمایت می کند».

محافل رژیم صهیونیستی به این موضوع واکنش نشان داد در این زمینه سایت والا نوشت: «به هر حال قدر مسلم آن است که بشار اسد رئیس جمهور سوریه خواسته است که به صهیونیستها بفهماند که قواعد بازی در مرحله پسا داعش تفاوت و تغییر کرده است و دیگر جنگنده های صهیونیست مانند گذشته نمی توانند در حریم هوایی لبنان و سوریه جولان بدهند».

سایت دبکا رژیم صهیونیستی اعلام کرد: شلیک موشک سوری از نوع سام ۵ به جنگنده اسرائیلی که در حال پرواز در حریم هوایی لبنان بود حادثه عادی نبود زیرا ارتش سوریه جنگنده های اسرائیلی را در حریم هوایی لبنان هدف قرار داد. زمان حمله سوریه نیز اتفاقی نبود و ساعاتی پس از رسیدن سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه به اسرائیل بود و سه روز پس از سخنرانی رئیس جمهور آمریکا ضد ایران و شرایط جنگ میان ارتش عراق و کردها بود. علاوه بر این نکته قابل توجه این است که سامانه دفاع هوایی روسیه و سوریه تحت فرماندهی مشترک از پایگاه هوایی روسیه در فرودگاه حمیمیم در نزدیکی لاذقیه عمل می کند.

به هر حال قدر مسلم آن است که اوضاع و شرایط کاملا تغییر کرده است و دیگر همانند زمانی نیست که دولت سوریه تحت فشار قرار داشت و بخش زیادی از این کشور تحت اشغال تروریستها بود در حال حاضر مناطق زیادی به کنترل ارتش سوریه و متحدانش درآمده است و پیشروی های آنها ادامه دارد. اینکه رژیم صهیونیستی به اراضی سوریه حمله می کرد و دولت سوریه از واکنش مناسب در زمان مناسب سخن می گفت هم اینک زمان آن فرا رسیده است. صهیونیستها از این پس باید بدانند که کوچکترین تحرکی از سوی محور مقاومت بی پاسخ نمی ماند علاوه بر اینکه سامانه دفاع موشکی سوریه در کمین جنگنده های رژیم صهیونیستی است کوچکترین حماقت آنها ضد اضلاع دیگر محور مقاومت با پاسخ کوبنده روبرو خواهد شد و این موضوعی است که سخت تل آویو را نگران کرده است و از این پس هزاران محاسبه برای هر تحرک خود در حریم هوایی سوریه و لبنان خواهد کرد زیرا می داند که شرایط کاملا متفاوت با قبل است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها