نیروی محرکه قوی توسعه روابط تجاری روسیه و ایران

کد خبر: 740955

حجم صادرات ایران به روسیه طی شش ماه گذشته ۳۶ درصد رشد داشته و به رقم ۲۲۸ میلیون دلار رسیده و میزان مبادلات بازرگانی بین دو کشور نیز در پایان سال گذشته بیش از ۷۰ درصد افزایش یافته و از مرز سه میلیارد دلار گذشت.

نیروی محرکه قوی توسعه روابط تجاری روسیه و ایران

خبرگزاری تسنیم: کارشناسان روسی که در گفت‌وگو با خبرگزاری «تاس» شرکت کردند، توسعه همکاریهای اقتصادی بین روسیه و ایران را دارای نیروی محرکه بالایی ارزیابی می کنند. به عقیده آنها، این همکاریها، بویژه در عرصه انرژی اتمی، در زمینه نفت، صنایع پتروشیمی، فناوریهای هوایی و همچنین در عرصه فناوریهای عالی، دارای دورنمای بسیار روشنی است.

همانطور که پیش از این اعلام شده، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه قرار است در تاریخ اول نوامبر به تهران سفر کند تا در نشست سران سه کشور روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان، شرکت کند.

نخستین نشست سران سه جانبه (روسیه، ایران، آذربایجان) در ماه آگوست سال گذشته در باکو برگزار شد. در آن زمان ولادیمیر پوتین به همراه، "حسن روحانی" و "الهام علی‌اف" (همتایان ایرانی و آذربایجانی خود) طرحهای مشترک اقتصادی و همچنین مسائل امنیتی منطقه و بخصوص طرح کریدور حمل و نقل «شمال-جنوب» را بررسی کردند.

رشد غیرقابل انکار حجم صادرات و مبادلات بازرگانی

"ولادیمیر فیتین" رئیس مرکز خاورمیانه در موسسه تحقیقات راهبردی روسیه می گوید: «بر اساس اطلاعات غیررسمی، طی شش ماه نخست سال 2017 صادرات از ایران به روسیه به میزان 36 درصد افزایش یافته و به 228 میلیون دلار رسیده است. واردات از روسیه نیز به برتری خود در مقایسه با عملیات صادراتی ایران ادامه داده و همچنان دوبرابر بیشتر است. البته در طول این دوره زمانی، کمی کاهش داشته و در شش ماه نخست سال بیش از 509 میلیون دلار بوده است.»

این کارشناس یادآور شد که در پایان سال 2016، میزان مبادلات بازرگانی بین دو کشور به بیش از 2 میلیارد دلار رسید. یعنی دقیقا دو میلیارد و 184 میلیون دلار که در مقایسه با سال 2015، به میزان بیش از 70 درصد افزایش داشت. حجم مبادلات در سال 2015 کمی بیشتر از 903 میلیون دلار بود.

"ولادیمیر اوبیدینوف" رئیس شورای تجاری روسیه-ایران در اتاق بازرگانی و صنایع روسیه نیز گفته است: «رشد قابل توجه صادرات به ایران، شامل کاغذ و محصولات جانبی آن، لباس و لوازم جانبی آن و همچنین فلزات سیاه است. ارسال روغن از روسیه به ایران هم تقریبا سه برابر افزایش یافته است. ضمن اینکه صادرات فناوریهای مربوط به راه آهن دارای اهمیت خاص و نیروی محرکه بسیار بالایی بود. در مجموع، صادرات لوکوموتیو و واگانهای مربوط به خطوط راه آهن، تقریبا 8 برابر شده است که ارزش آن بیش از 26 میلیون دلار است که این رقم در سال 2016 تنها 3،5 میلیون دلار بود.»

به گفته این مقام روس، تنها حجم صادرات دانه های مختلف غلات از روسیه به ایران، در پایان هشت ماه نخست سال 2017 به میزان قابل توجه 17 میلیون دلار افزایش داشته است.

بازار خوش آتیه نفت، انرژی اتمی و فناوری‌های عالی

اوبیدینوف در تشریح روابط کلی روسیه و ایران، یادآور شد که این روابط با نیروی محرکه بالایی در حال گسترش است و مبادلات بازرگانی هرچند هنوز رشد کافی نداشته، ولی با اطمینان در حال افزایش است.

وی می گوید: «توسعه همکاریهای دوجانبه در عرصه های مختلف اقتصاد ملی مشهود است. کارشناسان انرژی اتمی روسی مشغول کار به روی فاز دوم نیروگاه اتمی بوشهر هستند. هر دو کشور فعالانه در تحقق طرح بین المللی کریدور حمل و نقل "شمال-جنوب" تلاش می کنند که کوتاهترین راه کشورهای اروپایی از طریق روسیه و ایران به کشورهای جنوب شرق آسیا خواهد بود. آهنگ تقویت قوانین گمرکی لازم با هدف تسهیل مبادلات بازرگانی از طریق این کریدور در حال تحقق است و روند ساخت زیرساختارهای این طرح عظیم ترانزیتی با سرعت جریان دارد.»

فیتین هم به نوبه خویش، از امکان توسعه همکاریها در عرصه نفت و گاز بین روسیه و ایران خبر داده و یادآور شد: «واضح است که می توان روی ادامه همکاریها در این عرصه امیدوار بود: در زمینه کشف منابع و استخراج، حتی در مورد درک مشترک حمایت از قیمت نفت در بازار جهانی، نه تنها با اعراب، بلکه با طرف ایرانی که یکی از رهبران عرصه استخراج و صادرات نفت بشمار می رود، هم امیدواری وجود دارد. همانطور که دو کشور در چارچوب مجمع کشورهای صادرکننده گاز هم با یکدیگر همکاری بسیار خوبی دارند.»

کارشناسان امکان گسترش صادرات فناوریهای عالی از روسیه به ایران را نیز بعید ندانستند. این کارشناس گفت: «با توجه به وضعیت تشدید تحریمهای آمریکا علیه ایران، من فکر می کنم که کاملا ممکن است دورنمای مضاعفی برای ارسال محصولات فناوریهای عالی به ایران، در وهله نخست فناوریهای هوایی و همچنین تجهیزات مختلف برای تاسیسات شیمیایی و پتروشیمی فراهم شود. حال امکان بسیار خوب ارسال تسلیحات نظامی مدرن که جای خود دارد و می توان به توسعه آن امیدوار بود.»

ایجاد شرایط قانونی و مرکز تضمین تجارت روسیه و ایران

با وجودیکه سرمایه گذاران ایرانی از مدتها قبل در مناطق مختلف روسیه فعال بوده و تجار روسی نیز طرحهای مورد علاقه خود در خاک ایران را دنبال می کنند، مقامات اتاق بازرگانی و صنایع روسیه تاکید کرده اند که ضروری است تا قوانین گمرکی برای تامین افزایش تعداد مبادلات کالا و خدمات بین دو کشور در خطوط مرزی تسهیل شوند.

اوبیدینوف در این زمینه یادآور شد: «در همین راستا در حال حاضر ما در حال حل و فصل وظایف مهمی برای ایجاد مرکز تضمین تجارت بین المللی روسیه و ایران هستیم که مقر اصلی آن در اتاق بازرگانی دو کشور بوده و از سوی دولتهای روسیه و ایران هم بطور کامل حمایت می شود.»

به گفته این مقام روس، سرمایه گذاران روسی نیز در بخشهای مختلف اقتصاد ایران سرمایه گذاری می کنند: از کشاورزی گرفته تا صنایع نفت و گاز. البته باز هم این حجم به حدی نیست که طرف ایرانی مایل است. بیشترین علاقه شرکای ایرانی هم روی سرمایه گذاری در طرحهای مختلف در مناطق جنوبی روسیه و نواحی قفقاز شمالی و در زمینه طرحهای مشترک برای توسعه صادرات مختلف به ایران، از جمله صادرات گوشت و محصولات دامی با استاندارد حلال است.

همکاری خاص استان‌های شمالی ایران با جمهوری داغستان

همانطور که پیش از این اعلام شده بود، "امین علی‌اف" نماینده رسمی دولت داغستان در نمایندگی تجاری روسیه در تهران، فعالانه توافقنامه ها و یادداشتهای تفاهم جداگانه ای به منظور همکاری با مناطق و استانهای مختلف ایران، امضاء می کند. علی‌اف خود در این باره گفته است: «اکنون دیگر نمایندگی دولت داغستان در ایران در محل سفارت روسیه در تهران، افتتاح شده است. ما تاکنون یادداشت های تفاهمی برای همکاری با استان گیلان (در شمال ایران) امضاء کرده ایم که در دو بندر آن، از جمله انزلی، واقع در این استان، منطقه آزادی تجاری وجود دارد. در نظر است تا توافقات مشابهی به منظور توسعه همکاریها بین جمهوری داغستان با استان مازندران (دیگر استان شمالی ایران) نیز صورت بگیرد.»

وی یاداور شد که برای توسعه روابط بین این استان و جمهوری داغستان سه بندر نوشهر و امیرآباد در خاک ایران، می توانند با بندر بزرگ و تجاری "خامچاتکا"، به منظور توسعه صادرات و واردات محصولات مورد نیاز طرفین همکاری نزدیکی داشته باشند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها