برگزاری انتخابات زودهنگام در ایسلند

کد خبر: 741808

مردم ایسلند در حالی امروز (شنبه) در انتخابات پارلمانی زودهنگام این کشور شرکت می‌کنند که این انتخابات دومین انتخابات پارلمانی در ایسلند در کمتر از یکسال گذشته و سومین انتخابات در چهار سال اخیر محسوب می‌شود.

برگزاری انتخابات زودهنگام در ایسلند

خبرگزاری ایسنا: از زمانی که اقتصاد ایسلند در جریان بحران مالی جهانی سال ۲۰۰۸ دستخوش مشکلات عدیده‌ای شد، اختلافات سیاسی در این کشور افزایش پیدا کرده و دولت این کشور نیز اخیرا با یک بحران سیاسی روبرو شد.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که انتخابات پارلمانی امروز احتمالا برنده قاطعی نخواهد داشت و منجر به یک فرایند پیچیده مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلاف خواهد شد.

این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که در نتیجه این انتخابات دست‌کم هشت حزب خواهد توانست در آستانه پنج درصدی برای ورود به پارلمان را رد کنند که یک رکورد برای این پارلمان محسوب می‌شود.

احزاب نوپا در ایسلند اخیرا از گرفتار شدن حزب حاکم استقلال به یکسری رسوایی‌ها سود بردند.

تحلیلگران سیاسی می‌گویند که محتمل‌ترین نتیجه انتخابات امروز روی کار آمدن یک دولت ائتلافی در ایسلند تحت رهبری کاترین جاکوبسدوتیر، رهبر جنبش چپ سبز خواهد بود.

اخیرا اقتصاد ایسلند به سبب برخی عوامل نظیر تقویت گردشگری در مسیر رشد قرار گرفته اما تعدادی از سیاستمداران ارشد درگیر رسوایی‌های اخلاقی و مالی شدند که آسیب زیادی به اعتماد رای دهندگان وارد کرد.

بیارنی بندیکتسون، نخست وزیر ایسلند ماه گذشته میلادی بعد از سقوط دولت ائتلافی سه حزبی این کشور در ارتباط با رسوایی سرپوش گذاشتن بر تلاش‌های پدر او به منظور "بازیابی شرافت" یک متهم به آزار جنسی کودکان، خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

بندیکتسون ۱۰ ماه پیش دولت ائتلافی راست میانه‌روی خود را تشکیل داد.

پیش از آن نیز یک انتخابات زودهنگام در ایسلند به دلیل استعفای سیگموندور گونلاگسون، نخست وزیر سابق به سبب افشای دارایی‌های او و خانواده‌اش در رسوایی اوراق پاناما برگزار شده بود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها