مقایسه قدرت تاثیر‌گذاری ایران و آمریکا در منطقه

کد خبر: 743728

روزنامه سعودی الحیاة با انتشار گزارشی به بررسی مواضع آمریکا در قبال ایران و سوریه پرداخت و بر قدرت تاثیر گذاری ایران بر منطقه در مقابل آمریکا تاکید کرد.

مقایسه قدرت تاثیر‌گذاری ایران و آمریکا در منطقه

خبرگزاری فارس: یک روزنامه سعودی با تاکید بر اینکه رویارویی با ایران آسان نیست، اعلام کرد که قدرت تاثیرگذاری ایران در تحولات خلیج فارس بیشتر و سریعتر از آمریکا است.

روزنامه سعودی الحیاة با انتشار گزارشی به بررسی مواضع آمریکا در قبال ایران و سوریه پرداخت و بر قدرت تاثیر گذاری ایران بر منطقه در مقابل آمریکا تاکید کرد.

در این یادداشت آمده است: «پایبندی به اتخاذ موضع تند علیه ایران سخت است و اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در خصوص عدم تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای و تصمیم وی برای گسترش تحریم‌ها، خود گویای این دشواری است. این اقدامات شیوه‌ای است که ترامپ برای نشان دادن نارضایتی خود از میراث به جا مانده از اوباما درخصوص تعامل با ایران ، اتخاذ کرده‌ است، اما اتخاذ چنین موضعی توسط دولت ترامپ نشان می‎دهد که وی نمی تواند (و یا حداقل نمی‌خواهد) تغییر دراماتیکی در راهبرد خود علیه ایران ایجاد کند و لذا دولت ترامپ دریافت که بدون تغییر گسترده سیاست خود در خاورمیانه بویژه سوریه، نمی تواند استراتژی خود را در قبال ایران تغییر دهد.»

الحیات نوشت: «بدون شک آمریکا منافع متعددی در خاورمیانه دارد؛ حمایت از امنیت اسرائیل و حضور نظامیان آمریکایی در آب‌های خلیج فارس در راستای تلاش واشنگتن برای اطمینان بخشیدن به همپیمانانش در منطقه از جمله اقدامات آمریکا برای تحقق این منافع است و ایران به نوعی دشمن همپیمانان آمریکا در منطقه است و نیروهای متحد ایران (مانند حزب الله، الحشد الشعبی و انصارالله) در راس جنگ علیه هرگونه تهدیدات منطقه‎ای قرار دارند.»

در این یادداشت تاکید شده است: «جلوگیری از قدرت یافتن ایران و متحدان آن در منطقه از اولویت‌های آمریکا در خاورمیانه محسوب می‌شود و هسته‌های استراتژی منطقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای ایران را آمریکا و همپیمانانش پوشانده‌اند؛ چنانکه تهران منتظر خروج نظامیان آمریکایی از خلیج فارس، عراق و سوریه پس از جنگ علیه داعش است تا بتواند نفوذ امنیتی خود را در این مناطق بیشتر گسترش دهد.»

در گزارش روزنامه الحیات آمده است: «ایران با مغتنم شمردن فرصت‌ها نفوذ خود را در شبه جزیره عربی گسترش داده تا از این طریق توان دشمانش را تضعیف کند؛ توان موشکی ایران مانع از آن می شود که آمریکا متقاعد به خروج نظامیانش از منطقه شود.»

الحیات در ادامه این یادداشت تاکید کرده است: «باز داشتن ایران از قدرت منطقه‌‏ای آسان نیست و جنگ عراق، سوریه و یمن این فرصت را برای ایران فراهم می کند که این کشور نفوذ خوذ را در منطقه گسترش دهد، همچنین در هر کدام از این مناطق توان همپیمانان ایران بیشتر شده است. تهران توانسته است در درگیری‌های منطقه‌ای به جایگاه تعیین کننده‌ای دست یابد و نقش پر رنگی در تعیین آینده این کشور‌ها ایفا کند».

در ادامه این یادداشت آمده است:«روشن است که دیدگاه استتراتژیک ایران نشات گرفته از قدرت تاثیر گذاری آن در تحولات منطقه است که در تحولات منطقه‏‌ای سریعتر و بیشتر از آمریکا عمل می‌کند؛ تحولاتی که پس از درگیری‌های بهار عربی رخ داد».

الحیاة در ادامه به ثبات مواضع ایران در تحولات منطقه در مقایسه با آمریکا پرداخت و در این خصوص به پرونده سوریه اشاره کرد که « طی چهار سالی که دولت اوباما در بحران سوریه حضور داشت، دچار تردید شده بود که از شورشی‌ها در این کشور دفاع کند و یا به کلی از درگیری‌های سوریه کناری گیری کند؛ آن هم در صورتی که ایران از ابتدای بحران سوریه بدون هیچ تردید و تزلزلی از بشار اسد حمایت می کرد.»

روزنامه سعودی سه عامل را در عدم اصرار دولت آمریکا (در دوره اوباما) به حمایت از «شورشی‌های سوری» در مقابل حمایت ایران از بشار اسد، دخیل دانست که در ذیل آمده است:

مداخله نظامی مستقیمم آمریکا و پرداختن بیش از پیش به مسئله سوریه منجر به از دست رفتن جایگاه مردمی اوباما می شد. با ادامه بحران سوریه تندروهای سنی مذهب، آرام آرام بر شورشی‌ها تسلط پیدا می‌کردند. پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران در سال2013، دولت اوباما بر انجام مذاکرات هسته ای با ایران متمرکز شد.

اما مداخله نظامی مستقیم آمریکا در سوریه علیه بشار اسد تبعات زیادی به همراه دارد:

ممکن است مداخله نظامی مستقیم آمریکا در جنگ سوریه به نفع تندروها در این کشور تمام شود. آمریکا با این اقدام به سمت جنگ با نیروهای همپیمان ایران سوق پیدا کند. توافق‌‌های صورت گرفته در مذاکرات هسته‌ای با ایران در معرض تهدید قرار می‌گیرد.

همه اینها عواملی است که از مداخله نظامی مستقیم آمریکا در سوریه جلوگیری می‌کند؛ عواملی که معقول و منطقی به نظر می رسند ...با ورود روسیه به جنگ سوریه در سال 2015 کفه ترازو به نفع ایران و همپیمانانش شد که این امر توان آمریکا در سوریه را محدود کرد و ایران توانست از این نکته به خوبی استفاده کند».

الحیات در ادامه نوشت: «بر خلاف پرونده سوریه که ایران و آمریکا در رابطه با آن در مقابل هم قرار گرفته‌اند و به رغم آنکه هیچ هماهنگی میان واشنگتن و تهران در پرونده عراق وجود ندارد، واشنگتن و تهران هردو با دولت عراق در جنگ علیه داعش هماهنگ هستند و از بغداد حمایت می کنند. علاوه بر آن، درخصوص موضوع استقلال منطقه کردستان نیز تهران و واشنگتن هر دو مخالف آن بودند».

در ادامه این گزارش آمده است: «ایران خواستار خروج نظامیان آمریکایی از عراق است و پیشتر در جنگ دوم خلیج فاس همپیمانان ایران علیه آمریکا جنگیده بودند و امروز نیز اعلام کردند که اگر آمریکا علیه دولت سوریه وارد جنگ شود و یا این کشور نظامیان خود را از عراق خارج نکند، نظامیان آمریکایی را هدف می گیرند...از آغاز علیات نظامی آمریکا علیه داعش در عراق تا کنون توان تهران در هدف قرار دادن نظامیان آمریکایی مثل خاری در چشم واشنگتن بود و آمریکا نیز بر آن واقف بود و این خطر را دست کم نگرفت و می داند که با انجام هر اقدامی علیه منافع ایران نظامیانش در عراق در خطر هستد.»

در ادامه یادداشت روزنامه سعودی تاکید شده است: «ترامپ می توانست در ابتدای رسیدن به پست ریاست جمهوری اعلام کند که از سوریه دست کشیده و آن را به روسیه واگذار کرده است، اما بی توجهی به مسئله سوریه و تسلیم آن به ایران بر خلاف منافع آمریکا و همپیمانانش در منطقه محسوب می‌شود»

در این یادداشت ضمن تاکید بر خطر حضور ایران در مرز سوریه و رژیم صهیونیستی برای این رژیم تصریح شده است: «با حضور ایران و همپیمانان این کشور در مرزهای اسرائیل و سوریه طی سالهای اخیر، خطر درگیری تهران و رژیم صهیونیستی وجود دارد و این درگیری ممکن است کل خاورمیانه را بی ثبات کند».

الحیات در ادامه تاکید داشت: «ترامپ نیز سیاست اوباما را درخصوص سوریه درپیش گرفته و از سوریه دست نکشیده است.... اما اقداماتی که درخصوص رد توافق هسته ای و افزایش تحریم ها علیه ایران در پیش گرفته است جایگاه ایران را در منطقه تضعیف نخواهد کرد و هیچ تاثیری در رفع مشکل آشکار واشنگتن با تهران نخواهد داشت»

در ادامه این یادداشت آماده است: «تایید نکردن پایبندی ایران بر توافق هسته‌ای و افزایش تحریم ها علیه ایران سیاست آمریکا را با پیچیدگی مواجه ساخته است... و اتخاذ این مواضع از سوی آمریکا، ضعیف‌ترین موضع‌گیری علیه ایران است و تصویری غیر‌قابل اعتماد از واشنگتن ارائه کرده درحالی که تاکنون تهران در نقش نیرویی مسئول و معقول ظاهر شده‌است».

الحیات نوشت: «اگر آمریکا قصد دارد که نیروهای سپاه پاسداران ایران را هدف بگیرد باید قبل از هر چیزی نقاط قوت آن را نشانه بگیرد و لذا برای تحقق این مساله باید از سوریه آغاز کند، اما آغاز این درگیری به نفع آمریکا و همپیمانانش در آینده سوریه نیست....از سوی دیگر بدون شک خروج از توافق هسته‌ای زمینه را برای عدم پذیرش سازش توسط ایران فراهم می کند و نقشی در عقب نشینی ایران از نفوذش در منطقه ندارد.»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها