اعضای اتحادیه اروپا به توافق دفاعی جدیدی رسیدند

کد خبر: 747812

فرانسه، آلمان و ۲۰ دولت دیگر اتحادیه اروپا امروز دوشنبه یک معاهده دفاعی به امضا می‌رسانند و امید دارند دوره جدیدی از همبستگی نظامی اروپایی برای تحکیم وحدت پس از تصمیم بریتانیا به ترک این بلوک ایجاد شود.

اعضای اتحادیه اروپا به توافق دفاعی جدیدی رسیدند

خبرگزاری ایسنا: به نقل از خبرگزاری رویترز، در تازه‌ترین تلاش اروپا برای کاهش اتکا به ایالات متحده آمریکا، ۲۲ دولت، کلوبی رسمی تشکیل می‌دهند که باید نقش منسجم‌تری به اتحادیه اروپا در مقابله با بحران‌های بین‌المللی بدهد. یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفت: هیچگاه تا به این حد پیشرفت نداشتیم. تلاش‌هایی در راستای ایجاد همبستگی دفاعی در اتحادیه اروپا از دهه ۵۰ میلادی با شکست مواجه شده بود. ما اکنون در شرایط جدیدی هستیم.

دیپلمات‌ها می‌گویند، پیروزی امانوئل ماکرون اروپاگرا در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و هشدارهای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه متحدان اروپایی باید برای تامین امنیت خودشان بهای بیشتری پرداخت کنند، این پروژه را به سمت جلو هدایت کرد.

انتظار می‌رود وزرای خارجه و دفاع اتحادیه اروپا امروز حدود ۱۱ صبح به وقت محلی در بروکسل این معاهده را امضا کنند و رهبران اتحادیه اروپا ماه دسامبر حمایت خودشان را از آن اعلام می‌کنند تا به قانونی در اتحادیه اروپا تبدیل شود. یک سیستم برای شناسایی ضعف‌های نیروهای مسلح در سراسر اتحادیه اروپا با هماهنگی ناتوی تحت رهبری آمریکا به صورت آزمایشی به مرحله اجرا در می‌آید و همزمان یک بودجه چندین میلیارد یورویی اتحادیه اروپا برای حمایت از این معاهده در دست بررسی است.

لندن بخشی از این ابتکارعمل نیست اما مقام‌های بریتانیایی می‌گویند به دنبال مشارکت به عنوان کشور سوم هستند. به گفته دیپلمات‌ها، صنعت هوافضای بریتانیا و بزرگترین شرکت دفاعی آن موسوم به "بی‌ای‌ای سیستمز" نگرانند متضرر شوند. اروپایی‌ها می‌گویند، در صورتی که شرایط استثنایی برای بریتانیا قائل شوند و این کشور بودجه و دانش مناسبی ارائه کند، ممکن است به آن اجازه حضور دهند.

از سوی دیگر آنتونیو تایانی، رئیس پارلمان اروپایی معتقد است که بریتانیا باید دست‌کم ۶۰ میلیارد یورو بابت خروج از اتحادیه اروپا پرداخت و به تعهدات مالی خودش عمل کند. لایحه جدایی پر دردسرترین بخش مذاکرات خروج است که مشکلاتی را در این مسیر ایجاد کرده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها