چین: همکاری منطقه‌ای نباید سیاسی شود

کد خبر: 747896

چین امروز دوشنبه در واکنش به اینکه رئیس‌جمهوری آمریکا حین سفر به آسیا از عبارت "هند - پاسفیک" استفاده کرد، تاکید کرد که نباید به همکاری منطقه‌ای جنبه سیاسی و یا انحصاری بخشید.

چین: همکاری منطقه‌ای نباید سیاسی شود

خبرگزاری ایسنا: به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در سال‌های اخیر استفاده از عبارت "هند-پاسفیک" در مجامع دیپلماتیک و امنیتی در استرالیا، هند و ژاپن افزایش داشته است که گوشه‌ای از منطقه‌ بزرگتر و دموکراتیک آسیا-اقیانوسیه است که در برخی از مناطق آن چین سلطه زیادی دارد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا هم که اخیرا به این منطقه سفر کرده است، موضع رکس تیلرسون وزیر امور خارجه خود مبنی بر حمایت از "هند-اقیانوسیه آزاد و باز و پر رونق" را بار دیگر تکرار کرد. ترامپ جمعه در حاشیه نشست آسیا - اقیانوسیه ویتنام در اپک (APEC) مکررا به منطقه هند-اقیانوسیه اشاره می‌کرد و به اهمیت هند در سخنانش اشاره داشت.

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به این موضوع گفت: توسعه مسالمت‌آمیز و همکاری برد-برد همواره اصل ما بوده است. همه طرف‌ها می‌توانند برنامه‌ها و مواضع خاص خودشان را برای ارتقای همکاری منطقه‌ای داشته باشند اما امیدواریم که این طرح‌ها و مواضع با اصول ما منطبق باشد و بتواند در تحولات جهانی کارآمد باشد. طرح‌ها و مواضع مرتبط که باز و جامع باشد، به نفع ارتقای همکاری برد-برد تمام طرفین است و باید از دادن جنبه سیاسی به آن و یا انحصار آن خودداری شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها