گروهک‌هایی که پس از داعش در کرکوک سر برآورده‌اند

کد خبر: 760924

اوضاع در استان کرکوک هنوز پیچیده است و گروههای مسلحی با نام‌های «الرایات البیض»، «خوبخشه»، «خراسان» و «السفیانی» سر براورده‌آند که روزانه به مقرهای ایست و بازرسی یا پایگاه نیروهای ترکمن در استان حمله می‌کنند.

گروهک‌هایی که پس از داعش در کرکوک سر برآورده‌اند

خبرگزاری فارس: رسانه‌های کردی از گروهک جدید التأسیسی به نام «خوبخشه» در استان کرکوک خبر می‌دهند که تا کنون بارها به مقر نیروهای امنیتی و الحشدالشعبی حمله کرده است.

اوضاع در استان کرکوک هنوز پیچیده است و گروههای مسلحی با نام‌های «الرایات البیض»، «خوبخشه»، «خراسان» و «السفیانی» سر براورده‌آند که روزانه به مقرهای ایست و بازرسی یا پایگاه نیروهای ترکمن در استان حمله می‌کنند. به نوشته روزنامه الحیات چاپ لندن، کارشناسان آمریکایی مدعی شده‌اند که خطر این گروهک‌ها کمتر از داعش نیست. در این میان منطقه «طوزخورماتو» در کرکوک و کوههای «حمرین» در شمال دیالی، اصلی‌ترین هدف این گروهک‌هاست. همچنین اطلاعاتی از گروهکی به نام «الرایات البیض» (پرچم‌های سفید) در دست است که از سوی فردی کُرد به نام «عاصی قوالی» که از اعضای داعش بود تأسیس شده است. تا کنون بیانیه یا سخنی از سوی رهبران این گروهک‌ها منتشر نشده است اما طبق اطلاعات اولیه این گروهک‌ها بازمانده تروریست‌های داعش هستند که از الحویجه فرار کرده‌اند و پس از مطرح شدن مسأله همه‌پرسی در استان کرکوک توانسته‌اند خود را به سلفی‌های کُرد در کوههای منطقه نزدیک کنند. در همین حال برخی سیاسیون عراقی، دولت منطقه کردستان را به حمایت از این گروهک‌ها جهت ایجاد نا امنی در کرکوک متهم می‌کنند که با تکذیب شدید پیشمرگه مواجه شده است. طبق نوشته روزنامه الحیات، گروهک «خوبخشه» که به معنی «داوطلبان» است، جهت‌گیری قومی کُردی دارد و «الرایات البیض» هم بازماندهای داعش هستند و هنوز مشخص نیست که آیا این دو گروهک با یکدیگر در ارتباط هستند یا نه برخی رسانه‌های محلی نیز نوشته‌اند که این گروهک‌ها از بقایای گروه‌هایی مانند «نقشبندیه» و «انصار الاسلام» هستند که قبل از داعش در جنوب کرکوک و حمرین حضور داشتند و بعید نیست که پس از داعش، القاعده بخواهد به این مناطق باز گردد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها