ارتش سرکوبگر میانمار به مانور نظامی آمریکا دعوت شد

کد خبر: 762983

ارتش میانمار که به پاکسازی قومی علیه مسلمانان روهینگیا متهم شده است، به عنوان ناظر برای شرکت در مانورهای نظامی سال آینده آمریکا و تایلند دعوت شده است.

ارتش سرکوبگر میانمار به مانور نظامی آمریکا دعوت شد

خبرگزاری تسنیم: در حالی که سازمان ملل و آمریکا رسما ارتش میانمار را به پاکسازی قومی علیه مسلمانان روهینگیا متهم کرده اند، ولی ارتش این کشور برای شرکت در مانور نظامی چند ملیتی سال آینده به رهبری آمریکا و تایلند دعوت شده است.

کریستوفر لوگان سخنگوی پنتاگون در این باره گفت: تایلند از میانمار دعوت کرده است تا در مانور سالیانه موسوم به "کبرا گلد" شرکت کند.

در این مانور قرار است هزاران نظامی آمریکایی و تایلندی به همراه نظامیان سایر کشورهای آسیایی شرکت کنند.

لوگان افزود: میانمار دعوت شده است تا به عنوان ناظر در این مانور شرکت کند و بخش مربوط به کمک های انسانی و مقابله با فجایع این مانور را زیر نظر داشته باشد.

یک افسر ارشد ارتش تایلند نیز تاکید کرده است که هنوز مشخص نیست آیا میانمار این دعوت را قبول می کند یا نه، ولی تایلند مایل است تا میانمار در این مانور شرکت کند.

وی در پاسخ به این سؤال "چرا تایلند از میانمار دعوت کرده است تا در این مانور شرکت کند، آن هم بر خلاف نگرانی های مربوط به سرکوب مسلمانان روهینگیا"، گفت: این مساله هرگز در مذاکرات مطرح نشده است. ما مساله روهینگیا را از مانورهای نظامی جدا کرده ایم. ما بر روی آموزش، تمرینات نظامی و همکاری نظامی متمرکز هستیم. امیدواریم میانمار در این مانور شرکت کند.

وی در ادامه افزود: آن سیاست است و ما سرباز هستیم. این یک مانور نظامی است.

ارتش میانمار هنوز حاضر به اظهارنظر درباره این مساله نشده است. پنتاگون نیز حاضر به پاسخ به این سؤال نشده است "آیا ارتش آمریکا تلاش کرده است تا بر تایلند فشار وارد کند تا از میانمار دعوتی بعمل نیاورد، آن هم به خاطر محکومیت بین المللی اقدامات سرکوب گرایانه ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا؟".

این در شرایطی است که آمریکا تحریم هایی را علیه یک ژنرال ارشد میانماری به خاطر دست داشتن در کشتار و جنایات علیه مسلمانان روهینگیا اعمال کرده است.

مائونگ مائونگ سوئه ژنرال ارشد ارتش میانمار متهم به هدایت کمپین پاکسازی قومی علیه مسلمانان روهینگیا در استان راخین است.

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا 22 نوامبر وضعیت در استان راخین در شمال میانمار را معادل پاکسازی قومی در نظر گرفته است. دولت ایالات متحده شواهد معتبری از جنایات این ژنرال ارشد میانماری دارد، شامل اتهاماتی علیه کشتار غیرنظامیان توسط نیروهای امنیتی، خشونت جنسی و بازداشت های خودسرانه و همین طور سوزاندن روستاهای مسلمانان روهینگیا.

بیش از 870 هزار مسلمان روهینگیا به بنگلادش فرار کرده اند که 660 هزار نفر آنها از 25 اوت تاکنون خاک میانمار را ترک نموده اند.

پزشکان بدون مرز با انتشار گزارشی اعلام کرده است که تاکنون حدود 9 هزار مسلمان روهینگیا در خشونت های اخیر ارتش و نیروهای امنیتی میانمار جان خود را از دست داده اند.

ارتش میانمار تعداد کشته شدگان را چند صد نفر اعلام کرده و هدف قراردادن غیرنظامیان و کشتار مسلمانان را تکذیب کرده است.

در مانور کبرا گلد قرار است 29 کشور از جمله میانمار شرکت کنند. در این مانور بیش از 3600 پرسنل نظامی آمریکایی شرکت خواهند کرد. این مانورها هر سال در تایلند برگزار می شود و مانور آتی قرار است فوریه 2018 برگزار گردد.

آمریکا و تایلند دهه هاست که مانورهای مشترک نظامی برگزار می کنند، این مانورها در شرایطی برگزار می شود که واشنگتن نسبت به وضعیت حقوق بشر و دموکراسی در تایلند انتقادات زیادی را مطرح کرده است.

روابط آمریکا و تایلند پس از به قدرت رسیدن نظامیان در سال 2014 میلادی رو به سردی گذاشت ولی با به قدرت رسیدن ترامپ روابط دو کشور بار دیگر بهبود یافته است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها