آغاز آتش‌بس در سودان جنوبی از بامداد امروز

کد خبر: 762996

در تازه‌ترین تلاش برای پایان دادن به جنگ داخلی ویرانگری که از حدود چهار سال قبل در سودان جنوبی آغاز شده، آتش‌بس میان دولت و گروه‌های شورشی از بامداد امروز(یکشنبه) برقرار شد.

آغاز آتش‌بس در سودان جنوبی از بامداد امروز

خبرگزاری ایسنا: به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، اتحادیه‌ آفریقا اخیرا از حصول توافقی میان گروه‌های درگیر در سودان جنوبی برای برقراری آتش‌بس در این کشور خبر داد که در جریان مذاکرات صلح در آدیس آبابا به دست آمد. این توافق از بامداد امروز اجرایی شده است.

طبق این توافق همه گروه‌ها باید تحرکات و عملیات جنگی خود را متوقف کرده و فورا عملیات‌های خود در پایگاه‌های مختلف و هر اقدامی که منجر به درگیری می‌شود را به پایان برسانند. همچنین زندانیان سیاسی و زنان و کودکان ربوده شده باید آزاد شوند.

سودان جنوبی در سال ۲۰۱۱ پس از سال‌ها جنگ میان گروه‌های جدایی طلب و نیروهای دولت خارطوم به استقلال رسید اما خیلی زود درگیری‌هایی داخلی میان سالواکر، رئیس‌جمهور و ریک مچار، معاون وی بر سر قدرت آغاز شد که این اختلافات به جنگ داخلی فراگیری در اواخر سال ۲۰۱۳ در این کشور نوپا منجر شد.

الفرید کنت، وزیر رسانه، ‌فرهنگ، ورزش و جوانان در سودان جنوبی در گفت‌وگویی با خبرگزاری اسپوتنیک اظهار داشت: توافقنامه برقراری آتش‌بس میان سودان جنوبی و گروه‌های شورشی و برخی گروه‌های مخالف که روز جمعه ۲۲ دسامبر به امضا رسید، از بامداد امروز وارد فاز اجرایی شد.

کنت گفت: در صورتی که جنگ ادامه یابد مسئولیت آن برعهده گروه‌های شورشی است که با طرح گفت‌وگوی ملی و آتش‌بس مخالفت کردند. در صورتی که این گروه‌ها به توافقنامه آتش‌بس پایبند بوده و حسن نیت داشته و منافع ملی را بر منافع شخصی اولویت دهند، صلح در کشور برقرار خواهد شد.

این وزیر در دولت سودان جنوبی تاکید کرد: ارتش مردمی در تمامی نقاط سودان جنوبی به دستورات سالواکر مبنی بر توقف تیراندازی‌ها به صورت یک طرفه پایبند هستند اما این نیروهای شورشی هستند که به پایگاه‌های ارتش حمله کرده و زمانی که نیروهای ارتش به دفاع از خود برمی‌خیزند اتهاماتی بی‌اساس را متوجه آنها می‌کنند.

وی افزود: توافقنامه آتش‌بس میان دولت سودان جنوبی و گروه‌های شورشی به منزله بازگشت این امید است که گروه‌های شورشی راه حلی سیاسی و مسالمت‌آمیز را به جای راه حل نظامی پذیرفته و درخصوص آنچه که امضا کردند حسن نیت داشته و از این پس به ندای عقل خود گوش می‌دهند.

سازمان ایگاد(شامل کشورهای جیبوتی، سودان، سومالی، کنیا، اوگاندا، اتیوپی و اریتره) روز جمعه در آدیس آبابا ناظر امضای توافقی میان هیاتی از دولت سودان جنوبی و مخالفان مسلح به رهبری ریک مچار برای آتش‌بس و نیز تسهیل امدادرسانی‌ها به جنگ زدگان در سودان جنوبی بود.

ایگاد در اوت ۲۰۱۵ نیز در آدیس آبابا ناظر روند صلحی بود که در نهایت در سال ۲۰۱۶ به دلیل درگیری‌ها میان ارتش و نیروهای مخالف در جوبا، شکست خورد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها