صعود احزاب افراطی در اروپا ادامه دارد

کد خبر: 766309

نتایج بررسی یک موسسه تحقیقاتی در لندن نشان می‌دهد که صعود احزاب افراطی راستگرا و چپ گرا در اروپا در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ هم همراه با عواقب وخیم آن همچنان ادامه خواهد داشت.

صعود احزاب افراطی در اروپا ادامه دارد

خبرگزاری تسنیم: نویسندگان یک بررسی از طرف موسسه تغییرات جهانی تونی بلر در لندن به نتیجه‌ای درباره چشم انداز اتحادیه اروپا دست یافته اند که می گوید: منطقه سیاسی اروپا بزرگترین دگرگونی و تحول سیاسی خود از زمان پایان جنگ سرد که لزوما در مسیر بهبودی نیست را طی می کند. بنابراین سیاستی نقش گرفته از پوپولیسم بیشتر از سابق به عاملی تعیین کننده و مهم در این اتحادیه تبدیل می شود که این خطری برای آینده دموکراسی در این اتحادیه را به نمایش در می آورد.

نتایج بررسی این موسسه تحقیقاتی نشان می دهد که نقطه اوج موج پوپولیسم در اروپا هنوز به وجود نیامده است.

بر این اساس، بعد از موفقیت های انتخاباتی سال های اخیر جنبش های افراطی در اروپا از جمله در مجارستان و یا در لهستان، سیاستمداران راستگرای افراطی البته در سال 2017 همیشه بر قطار پیروزی سوار نبودند. این گزارش در این راستا به انتخابات ها در هلند و فرانسه که در آن رهبران راست افراطی متوقف شدند اشاره کرده و در عین حال نوشت که البته این به هیچ عنوان بدین مفهوم نیست که این روند متوقف شده است؛ بلکه در پاییز دوباره حزب افراطی اتریش موفقیت چشمگیری به دست آورده و شریک دولت ائتلافی به صدر اعظمی سباستین کورس شد.

نویسندگان این بررسی این اشتباه را مرتکب نشدند که همه افراط گرایی را به اردوگاه راستگراها و حزب خاصی اختصاص دهند بلکه همچنین به صراحت نمونه هایی از جنبش های چپ گرا را هم نام برده اند که از جمله آن ها جنبش افراطی پنج ستاره در ایتالیا است.

نتابج این بررسی نشان می دهد که احزاب افراطی در ایتالیا و بلژیک شانس موفقیت بالایی در انتخابات های پیش رو در سال 2018 و 2019 دارند و بعد از آن هم دوباره انتخابات پارلمانی اروپا برگزار می شود. اگر این گروه ها موفق شوند رویکردهای سیاست پوپولیستی خشونت آمیز را در پیش گیرند در طولانی مدت این به موضوع معمولی جدیدی برای اروپا تبدیل می شود. بر این اساس این مسئله می تواند عواقب بسیار وسیعی داشته و حتی منجر به تحول بنیادین در سیاست شود و این دلیلی برای نگرانی است.

نویسنده از عواقب چنین شرایطی به مسائلی از جمله ضعف و یا حتی لغو سازمان های بین المللی ، سیاست های حمایت اقتصادی، سیاست های پناهندگی و مهاجرت بسیار سختگیرانه، تاکید بر هویت های ملی و زیر سوال قرار گرفتن هنجارهای دموکراتیک اشاره کرد.

"یاشا مونک"، رئیس این تحقیق درباره چشم انداز اروپا، بر این باور است که پایان چنین روندی پیش بینی نمی شود. بر اساس این بررسی از سال 2000 شمار دولت های اروپایی با مشارکت احزاب پوپولیستی با 14 مورد تقریبا دو برابر شده و میزان موافقت و رضایتمندی از آن ها در بین انتخاب کنندگان تقریبا سه برابر شده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها