ترکمنستان صادرات برق به افغانستان را متوقف کرد

کد خبر: 766889

رسانه‌های افغانستان از قطع صادرات برق ترکمنستان به این کشور در اولین ساعات سال جدید میلادی به دلیل پایان قرارداد دوجانبه و عدم توافق برسر قیمت جدید خبر دادند.

ترکمنستان صادرات برق به افغانستان را متوقف کرد

خبرگزاری فارس: با آغاز سال ۲۰۱۸ میلادی برق نیمی از ساکنان «هرات» که از برق وارداتی ترکمنستان استفاده می‌کنند، قطع شده‌ و مسئولان مربوطه افغان قول دادند که مشکل برق را تا یک ماه دیگر حل خواهند کرد.

«وحید احمد کامرانی» رئیس شرکت برق هرات گفت: دولت ترکمنستان در قرارداد تازه خواستار 2 برابر شدن قسمت برق صادراتی شده اما ریاست عمومی برق کشور این درخواست را رد کرده است.

با این حال، «جیلانی فرهاد» سخنگوی والی هرات گفت: تا برطرف شدن مشکل برق ترکمنستان، انرژی برق موجود در شهر هرات به گونه نوبتی تقسیم خواهد شد.

مسئولان ریاست برق هرات از رایزنی‌های میان مقام‌های افغانستان و ترکمنستان برای بر طرف شدن این مشکل خبر دادند.

آنان یادآور شدند که تا بر طرف نشدن مشکل پیش آمده و امضای قرارداد تازه، برق ترکمنستان به افغانستان همچنان قطع خواهد بود.

از سوی دیگر مسئولان شرکت ملی برق افغانستان موسوم به «برشنا»می‌گویند که ترکمنستان به دلیل پایان قرارداد و عدم توافق به دلیل افزایش 100 درصدی قیمت برق، جریان برق خود را به ولایت‌های هرات، «سرپل»، «جوزجان» و «فاریاب» قطع کرده است.

ترکمنستان ساعت 11 و نیم شب آخر سال 2017، برق را به ولایت هرات و دیگر ولایت‌هایی که از این برق مستفیض می‌شدند، قطع کرد.

در همین حال، شرکت برشنا در «کابل» اعلام کرده است به دلیل عدم توافق، کشور ترکمنستان اخطاریه قطع برق را فرستاده بود و به همین خاطر برق به ولایت‌های هرات، جوزجان، فاریاب و سرپل قطع شده است.

مردم توان پرداخت قیمت برق را ندارند و به همین دلیل این شرکت به کشور ترکمنستان فشار خواهد آورد تا قیمت برق را بالا نبرد.

تا حل شدن این مساله و قرارداد دوباره با ترکمنستان، مشکل برق ولایت هرات از برق وارداتی کشور ایران و مشکل برق ولایت‌های جوزجان، فاریاب و سرپل از طریق برق وارداتی تاجیکستان و ازبکستان حل خواهد شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها