موافقت اردن با ارسال کمک برای آوارگان سوری

کد خبر: 769013

دولت اردن اعلام کرد درخواست سازمان ملل متحد را برای ارسال کمک‌های بشردوستانه برای ده‌ها هزار آواره سوری که در منطقه‌ای بیابانی در مرز‌های مشترک دو کشور گیر کرده اند، قبول کرده است.

موافقت اردن با ارسال کمک برای آوارگان سوری

باشگاه خبرنگاران: به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ دولت اردن روز یکشنبه قبول کرد برای اتباع سوری که در مرز این کشور گرفتار شده اند، کمک‌های بشردوستانه بفرستد.

اردن صد‌ها هزار آواره سوری را در خاک خود پذیرفته است، اما به علت مشکلات اقتصادی و هزینه‌های سنگین نگهداری آوارگان حاضر به پذیرش آوارگان سوری جدید نیست.

دولت اردن روز یکشنبه اعلام کرد درخواست سازمان ملل متحد را برای ارسال کمک‌های بشردوستانه برای ده‌ها هزار آواره سوری که در منطقه‌ای بیابانی در مرز‌های مشترک دو کشور گیر کرده اند، قبول کرده است.

در عین حال محمد القائد سخنگوی وزارت امورخارجه اردن اعلام کرد این عملیات تنها یک بار اجرا خواهد شد و کمک‌های اختصاص یافته به آوارگان سوری از داخل خاک اردن و با استفاده از یک جرثقیل در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت. وی در خصوص نوع کمک‌های بشردوستانه و تاریخی که در اختیار آوارگان سوری قرار خواهند گرفت، توضیحی نداد.

طبق اعلام سازمان ملل متحد بین ۴۵ تا ۵۰ هزار آواره سوری که اکثرشان زن و کودک هستند، نزدیک گذرگاه مرزی الرکبان در منطقه بیابانی مرز سوریه به سر می‌برند.

شرایط انسانی در این منطقه بیابانی از زمانی آشکارا رو به وخامت گرایید که ژوئن سال ۲۰۱۶ گروه تروریستی داعش عملیاتی انتحاری بر ضد نظامیان ارتش اردن مرتکب شد و ۷ سرباز ارتش اردن را کشت.

پس از این اتفاق دولت اردن مرز‌های خود را با سوریه بست و مناطق مرزی خود با سوریه را مناطق نظامی اعلام کرد. اردن حتی به طور موقت ارسال هر گونه کمک بشردوستانه به اردوگاه آوارگان سوری در آن سوی مرز‌های خود را ممنوع کرد.

اکتبر گذشته نیز دولت اردن خواستار آن شد که کمک‌های بشردوستانه اختصاص یافته به آوارگان سوری از طریق خاک سوریه در اختیار آن‌ها گذاشته شود. ایمن صفادی وزیر امورخارجه اردن در آن زمان تاکید کرد دولت اردن هیچ سازوکاری را که اردن را مجبور به مسئولیت پذیری در این ماجرا کند، قبول نخواهد کرد، اما آماده است با اتحادیه اروپا و جامعه بین المللی در ارائه کمک‌های بشردوستانه لازم به آوارگان سوری همکاری کند.

وی در عین حال تاکید کرد لازم است که کمک‌های بشردوستانه از طریق خاک سوریه در اختیار آوارگان این کشور قرار گیرد.

اردن نزدیک به ۳۷۰ کیلومتر مرز مشترک با سوریه دارد. طبق اعلام کمیساریای عالی آوارگان ملل متحد بیش از ۶۵۰ هزار آواره در دفاتر این نهاد در خاک اردن ثبت نام کرده اند. اما مقامات اردن شمار آوارگان سوری در کشورشان را بیش از یک میلیون نفر اعلام کرده اند.

اردوگاه الرکبان در حال حاضر نزدیک به ۵۰ هزار آواره سوری را در خود جای داده است. ساکنان اردوگاه آوارگان الرکبان همگی اتباع سوریه هستند و اردوگاه نیز در خاک سوریه واقع شده است. دولت اردن در ماه‌های گذشته بار‌ها با تاکید بر این که هرگز به آوارگان سوری اجازه ورود به خاک خود را نخواهد داد، خواستار آن شده است که سوریه و جامعه بین المللی اداره امور آوارگان سوری در منطقه الرکبان در مرز‌های مشترک سوریه و اردن را بر عهده بگیرند و یک راه حل دایمی و مناسب برای اردوگاه آوارگان سوری در مرز اردن پیدا کنند.

طبق اعلام نهاد‌های امدادرسان بین المللی، حدود دوازده میلیون شهروند سوری به کمک‌های بشردوستانه نیاز مبرم دارند. ­

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها