اصلاحات «محمد بن سلمان» به تجزیه عربستان منجر می‌شود

کد خبر: 771915

تحلیلگر عرب معتقد است شرایط بد اقتصادی عربستان و افزایش نرخ بیکاری در سایه هزینه های سنگین جنگ عربستان علیه یمن، در دراز مدت باعث به پاخاستن مردم عربستان خواهد شد.

اصلاحات «محمد بن سلمان» به تجزیه عربستان منجر می‌شود

خبرگزاری مهر: اصلاحات اقتصادی و سیاسی که محمد بن سلمان داعیه دار آن در عربستان است در راستای پاسخگویی به درخواستها و در واقع اوامر کاخ سفید برای ایجاد تغییرات در این کشور صورت می گیرد و وخیم شدن شرایط اقتصادی در عربستان بدون وجود استراتژی مشخص از سوی مقامات ریاض باعث برانگیخته شدن اعتراضات مردمی خواهد شد.

«فوزی بن حدید» تحلیلگر و پژوهشگر عرب در گفتگو با خبرنگار مهر و در پاسخ به سوالی در خصوص اصلاحات در عربستان بر اساس چشم انداز ۲۰۳۰ گفت: ابتدا باید بدانیم که این اصلاحات برآمده از فشارهای آمریکا است چرا که آمریکا اساسا بعد از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور این کشور قصد داشت عربستان را به وسیله قانونی تحت عنوان «جاستا» بازخواست کند اما محمد بن سلمان که آن زمان جانشین ولی عهد بود قبل از آنکه اتفاقی بیافتد «معامله قرن» را امضا کرد.

وی افزود: این معامله در کاخ سفید به دست آمد که بر اساس آن آمریکا از قانون جاستا عقب نشینی می کند و در مقابل بن سلمان باید وجهه اقتصادی و فرهنگی و دینی عربستان را تغییر دهد. واشنگتن بر شخص ملک سلمان پادشاه عربستان نیز فشار آورد تا ولی عهد را تغییر داده و بن سلمان را جای وی بنشاند.

این کارشناس در ادامه یادآور شد: بنابراین به نظر می رسد که اصلاحات صورت گرفته از سوی محمد بن سلمان در واقع پاسخی به فشارهای آمریکا است که می خواست شرایط در این کشور را در زمینه های حقوق زنان و کنار گذاشتن روحانیون از زندگی مردم و اعطای آزادی های بیشتر به زنان تغییر دهد. به نظر من این اقدامات، اصلاحات نیست چرا که در عربستان شاهد شرایط بد اقتصادی و افزایش نرخ بیکاری و بازداشت شاهزادگان و افزایش قیمتها هستیم.

وی افزود: این شرایط به دلیل جنگ پر هزینه و غیر قابل توجیه عربستان علیه یمن به وجود آمده است که پیامدهای منفی اقتصادی آن در دراز مدت تاثیر بدی بر روی این کشور خواهد داشت. معتقدم که عربستان طی سالهای آتی با شرایط وخیم تری روبرو خواهد شد چرا که استراتژی های مشخصی در این خصوص ندارد و این بار مردم عربستان به دلیل فقر و بیکاری دست به کار خواهند شد.

این تحلیلگر در ادامه گفت: از جنبه سیاسی نیز باید بگوییم که این اصلاحات دربرگیرنده به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی و حاکمیت آن بر قدس شریف بر خلاف مواضع تشکیلات خودگردان فلسطین است. این تغییرات سیاسی بر اساس خواست آمریکا و نه خواست مردم صورت می گیرد.

وی در خصوص خاستگاه این اصلاحات تاکید کرد: اصلاحات در عربستان برآمده از استراتژی های مشخصی نیست بلکه در پاسخ به درخواستهای قدرتهای امپریالیستی در جهان برای کنار گذاشتن قانون جاستا صورت می گیرد. زمانیکه قیمت نفت بسیار بالا بود مقامات عربستان به مردم خود توجهی نمی کرد و فساد در بالاترین حد خود قرار داشت بنابراین اصلاحات مذکور قطعا برخواسته از درخواستهای مردمی نخواهد بود.

این تحلیل گر عرب در خصوص بن سلمان و دیدگاه وی در قبال اسلام گفت: نظرات و دیدگاه های بن سلمان در قبال «اسلام میانه رو» کاملا تنگ نظرانه و منحصر به زنان و ایجاد انقلاب در تفکرات جوانان و برداشتن نقاب از صورت زنان و اختلاط میان زن و مرد است چرا که اینها درخواستهای آمریکا و صهیونیستها برای ایجاد یک عربستان به روز و مدرن به دور از تندروی به شمار می آید به ویژه آنکه تفکرات وهابی در منطقه به عنوان تفکرات خطرناک و منحرف شناخته شده است.

وی در ادامه گفت: میانه روی در نظر بن سلمان نشان دادن روی گشاده به تمام جهان و دوری گزیدن از هر آنچه که جوانان و زنان را محدود کند و آغاز یک زندگی جدید به دور از رنگ دینی است. وی به دنبال خصوصی سازی نهادها و عدم اتکا به درآمدهای نفتی و فعال سازی بخش گردشگری است اما موانع زیادی در این مسیر وجود دارد.

فوزی بن حدید هم چنین در خصوص تفکرات وهابیگری در عربستان تاکید کرد: مشخص است که وهابیگری به عنوان یک تفکر از بین رفته چرا که خطرات آن برای همگان مشخص شده است. بر اساس این تفکر هر گونه نظر مخالف با آن به حاشیه رانده می شود و حتی خون کسی که با آن مخالفت کند مباح است و نمونه های این مسائل را در عراق و سوریه و دیگر کشورها دیدیم. بن سلمان در برابر این بن بست بزرگ می خواهد مفاهیم را تغییر دهد و هرگونه ارتباط با این تفکرات منحرفانه را رد کند.

وی در ادامه تأکید کرد: وی می خواهد با زدن نقاب بر چهره خود نشان دهد که خواهان میانه روی است و بر همین اساس از دایره اختیارات هیئت امر به معروف و نهی از منکر که مملو از طرفداران این تفکر است بکاهد. اما معتقدم که آنها ساکت نخواهند ماند و طوفانی را در آینده در این کشور به پا می کنند.

فوزی در پایان گفت: بن سلمان آنها را بازداشت و بازخواست می کند و تمام اینها ممکن است به انفجار اعتراضات در عربستان بیانجامد. پروتکل های صهیونیستها نشان از نقشه آنها برای تجزیه عربستان به ۳ بخش با هدف غارت منابع آنها و بازی کردن با مقدسات دارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها