اون از عاقبت صدام و قذافی می‌ترسد

کد خبر: 774760

یک کارشناس سیاست هسته‌ای مدعی شده است که رهبر کره شمالی توانایی‌های نظامی‌ خود را به خاطر هراس از دچار شدن به "عاقبت صدام حسین و معمر قذافی" گسترش می‌دهد.

اون از عاقبت صدام و قذافی می‌ترسد

خبرگزاری ایسنا: به نقل از اکسپرس، جفری لوییس، کارشناس سیاست هسته‌ای از "موسسه بین‌المللی مطالعات میدلبری" در مونتری کالیفرنیا اظهار کرد، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی گسترش تسلیحات هسته‌ای را به دلیل دفع قدرت آمریکا انجام می‌دهد تا تجربه عراق و لیبی را تکرار نکند.

وی افزود: فکر می‌کنم کیم جونگ اون از گرفتار شدن به عاقبت صدام حسین و معمر قذافی هراس دارد. او می‌ترسد که ما کاری را با او انجام دهیم که با آن‌ها انجام دادیم و تسلیحات هسته‌ای را بهترین زمینه برای دفع این خطر می‌بیند.

لوییس تاکید کرد که دشواری این کار این است که به رهبر کره شمالی اطمینان دهیم که امضای یک قرارداد درخصوص تسلیحات هسته‌ای، می‌تواند مفید باشد.

وی تشریح کرد: وقتی کره شمالی این قرارداد را امضا کرد، چگونه این اطمینان را به آن‌ها می‌دهیم که به عاقبت صدام دچار نمی‌شوند؟ چون در واقع صدام حسین تسلیحات کشتار جمعی را در اختیار آنان گذاشته بود. آنان متوجه شدند که باید راهی برای تعامل با پیونگ‌یانگ پیدا کنند؛ راهی مبنی بر اینکه اگر گسترش تسلیحات هسته‌ای خود را متوقف کند، ما به آنان حمله نمی‌کنیم.

لوییس همچنین افزود: جورج بوش پسر، رییس جمهور سابق آمریکا تلاش کرد که با اشاره به لیبی، پایبندی آمریکا را به یک توافق احتمالی نشان دهد. من می‌دانم که چرا آنان در آن زمان این کار را انجام دادند. این تصمیم درستی بود. اما یک توافق خلع سلاح با این کشور داشتیم، به کره شمالی گفتیم برو ببین کارها با لیبی چقدر خوب پیش می‌روند. بعد برگشتیم و دولت لیبی را سرنگون کردیم.

این کارشناس اظهار کرد که این مصداق کیم جونگ اون است که هر کاری بتواند می‌کند تا "از خودش محافطت کند". وی همچنین تاکید کرد که رهبرکره شمالی "دیوانه نیست" و ادامه داد: او تسلط بر کره شمالی را به طوری موثر و با رفتاری ظالمانه تحکیم کرده است. او تمایل دارد که برای حفاظت از خود، کارهای وحشتناکی انجام دهد و به نظرم این امر اعتبار تهدید هسته‌ای را از جانب او به ما نشان می‌دهد. من هم اگر کیم جونگ اون بودم، تسلیحات هسته‌ای می‌خواستم.

این کارشناس هسته‌ای با اشاره به آزمایش هسته‌ای چین در سال 1964 و کمک آن به بهبود روابط میان آمریکا و چین گفت: اگر در اکتبر 1964 به دفتر لیندون جانسون، رییس جمهور وقت آمریکا می‌رفتید و می‌گفتید چینی‌ها می‌خواهند یک سلاح هسته‌ای را آزمایش کنند، او می‌گفت که این افتضاح است. اما بعد شما می‌گفتید، نه، نه، نه، این عالی است. این اقدام قرار است امنیت چین را افزایش دهد و به دنبال آن در سیاست خارجی‌اش تغییر مسیر دهد و رویکرد ضد شوروی و حامی آمریکا پیدا کند و قرار است با آنان روابط دیپلماتیک داشته باشیم. جانسون از شما می‌پرسید، واقعا؟! کدام رییس جمهور به چین می‌رود و با مائو زدونگ دیدار می‌کند؟ بعد شما می‌گفتید ریچارد نیکسون. بعدش او شما را از دفترش بیرون می‌انداخت می‌گفت که یک احمق هستید!

با این حال این کارشناس اظهار کرد، ممکن است کره شمالی برای مفید بودن تسلیحات هسته‌ای خود به روابط بهتری با آمریکا نیاز داشته باشد.

وی ادامه داد: دلیل آن این است که آن‌هایی که می‌خواستند چین تسلیحات هسته‌ای داشته باشد نیز خواستار روابط بهتری با آمریکا بودند. ممکن است کره شمالی امنیتی که به موجب این تسلیحات در اختیار دارد را حفظ کند و به بدترین شکل ممکن از آن استفاده کند؛ کشتی‌های کره جنوبی را غرق کند، جزایر این کشور را هدف قرار دهد و بحران‌های بیشتری را ایجاد کند. بستگی دارد حالا که کره‌ای‌ها این توانایی را در دست دارند، تصمیم می‌گیرند چگونه رفتار کنند. نمی‌خواهم خوش‌بین باشم زیرا هر دو نگرش محتمل است. کره شمالی می‌تواند پرخاشگرتر یا آرام‌تر باشد. باید صبر کنیم و ببینیم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها