هدف حمله ترکیه به عفرین چیست؟

کد خبر: 775658

در صورت تشکیل خودمختاری در این منطقه قطعا کردهای ترکیه نیز مطالباتی را مطرح خواهند کرد.

هدف حمله ترکیه به عفرین چیست؟
سرویس بین الملل فردا: حسین ربیعی کارشناس مسائل خاورمیانه در بخشی از گفتگو با آسمان آبی در پاسخ به این سوال که چرا ترکیه ایجاد خودمختاری کردی در نزدیکی مرزهای کشورش را به‌عنوان تهدید تلقی می‌کند؟ گفت:
در صورت تشکیل خودمختاری در این منطقه قطعا کردهای ترکیه نیز مطالباتی را مطرح خواهند کرد. بنابراین به نظر می‌آید که ترکیه به عملیات پیشگیرانه دست زده است. ترکیه در تلاش است از اتفاقاتی که ممکن است در آینده نزدیک در منطقه رخ دهد، جلوگیری کند و اگر نتواند مانع تصمیم آمریکا مبنی بر ایجاد خودمختاری برای کردها در سوریه شود، حداقل آن‌ها را تا حدی ضعیف کرده و مشکلات داخلی برای آن‌ها ایجاد کند. در چنین شرایطی حتی اگر دولت‌مرزی با ترکیه نیز تشکیل شود و مانند یک شبه‌دولت ابتدایی در سوریه و اقلیم کردستان ایجاد کنند، تشکیلات اولیه باید بسیار ناتوان و کم قدرت باشد که خطری را متوجه ترکیه نکند.
استراتژی ایالات متحده در ارتباط با کردهای سوریه، ایجاد دولت مستقل مانند آن‌چه در اقلیم کردستان عراق ایجاد شده نیست. آمریکا تلاش می‌کند با حمایت از کردها در سوریه، دولت مرکزی دمشق را تضعیف کند. آمریکا کشوری است که با حضور بشار اسد در قدرت مخالف است، اما وقتی نتوانست از مسیر اعمال فشار، مذاکره و تقویت مخالفان به این خواسته برسد درنهایت به تقویت گروه‌های کردی و تضعیف دولت مرکزی روی آورده است. سوریه تضعیف شده گرفتار مشکلات داخلی خواهد بود که خواسته‌های جدایی‌طلبان چالش‌هایی برای دولت ایجاد خواهد کرد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها