بدون آمریکا صلح در خاورمیانه دست نیافتنی است

کد خبر: 780086

پادشاه اردن اعلام کرد که با وجود انتقادهایی که به مواضع جدید آمریکا در خصوص قدس وارد است، اما نمی توان بدون واشنگتن به صلح در خاورمیانه دست پیدا کرد.

بدون آمریکا صلح در خاورمیانه دست نیافتنی است

خبرگزاری مهر: «عبدالله دوم» پادشاه اردن در جدیدترین اظهار نظر خود در باره تحولات منطقه اعلام کرد که نقش ایالات متحده همیشه برای حل پرونده اسرائیل و فلسطین ضروری باقی می ماند.

عبدالله دوم در گفتگو با «فرید زکریا» مجری سی ان ان تأکید کرد که با وجود انتقاد های زیادی که نسبت به مواضع جدید ایالات متحده در خصوص قدس وجود دارد اما باز هم نمی توان در خاورمیانه بدون نقش آمریکا راهکار یا صلحی متصور شد.

وی افزود که تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای انتقال سفارت اسرائیل به قدس با واکنش منفی فلسطینی ها مواجه شد و این احساس را در میان آنها ایجاد کرد که هیچ میانجیگر بی طرفی وجود ندارد.

پادشاه اردن با این حال گفت می خواهد در قضاوت کردن در این خصوص صبر داشته باشد. وی افزود: همچنان منتظر هستیم تا آمریکایی ها طرح صلح خود را ارائه کنند.

وی در پاسخ به سوال فرید زکریا که بر اساس گفته های تل آویو مبنی بر اینکه راهکار دو دولت در خصوص فلسطین به پایان رسیده است، گفت: اگر قرار باشد راهکار یک دولت در خصوص فلسطین ایجاد شود آیا قرار است که فلسطینی ها مثل اسرائیلی ها از حقوق برابر برخوردار باشند؟ وی تأکید کرد که با نگاه به جمعیت شناسی اراضی اشغالی به این نتیجه می رسیم که با یک سیستم آپارتاید روبرو هستیم و سوالی که مطرح می شود این است که آیا می توان با یک سیستم آپارتاید کنار آمد؟

پادشاه اردن در ادامه گفت که به عقیده او راهکار دو دولت به صورتی که مورد نظر اعراب است مد نظر دولت رژیم صهیونیستی نیست و تأکید کرد که باید منتظر ماند تا آمریکایی ها طرح صلح خود در خصوص خاورمیانه را ارائه کنند.

وی در خصوص پرونده هسته ای ایران و احتمال خروج ایالات متحده از برجام با وجود مخالفت کشورهای اروپایی که گفته اند به برجام پایبند خواهند ماند، هم گفت که اردن همواره به وجود منطقه عاری از سلاح اتمی در خاورمیانه معتقد بوده است و این موضع در خصوص همه کشورهای منطقه است. وی افزود: ما موضع آمریکایی ها و اروپایی ها در خصوص برجام را درک می کنیم و می دانیم که واشنگتن و اروپا هنوز در حال مذاکره در خصوص این مسأله هستند به همین دلیل امیدواریم که به تفاهم مشترکی در این زمینه دست پیدا کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها